Uddannelsesudvalget 2009-10
L 194
Offentligt
859154_0001.png
859154_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
03-06-2010I forbindelse med behandlingen af L 194, Forslag til Lov om ændring aflov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelsemv. og afbureaukratisering mv.), har Folketingets Uddannelsesudvalg ibrev af 1. juni 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 36:”Ministeren bedes redegøre nærmere for den evaluering afbrobygningsbestemmelserne, som ifølge svar på spørgsmål 35 blevgennemført i foråret 2009 af Rambøll Management, herunder omgrundlaget for evalueringen, og hvilken periode evalueringen vedrører.”Svar:Der fremgår af aftalen mellem regeringen (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det RadikaleVenstre om udmøntning af globaliseringspuljen af 2. november 2006, atinitiativerne i aftalen som hovedregel skal evalueres i 2009. Formålethermed var at beslutte, om initiativerne skal fortsætte, justeres eller om-prioriteres. Undervisningsministeriet har derfor bedt Rambøll Manage-ment Consulting om at gennemføre en evaluering af de initiativer påvejledningsområdet, der udmøntede denne aftale. Det drejede sig blandtandet om de brobygningstemmelser, der refereres til i spørgsmålet, ogsom er fastsat i lov nr. 559 af 6. juni 2007, og hvorom der er udstedtbekendtgørelse nr. 196 af 26. marts 2008. Brobygningsbestemmelsernetrådte i kraft med virkning fra 1. august 2008, og evalueringen heraf ergennemført i foråret 2009.Om brobygningen i 10. klasse skriver Rambøll Management Consultingblandt andet: ”RambøllManagement Consulting vurderer, at alle UU-centre hartaget initiativ til at formidle og koordinere brobygningsforløbene i 10. klasse. Iværk-sættelse af op mod 60.000 forløb har været forbundet med omfattende ressourcer og enrække logistiske udfordringer.
2Rambøll Management Consulting vurderer, at det er for tidligt entydigt at vurdereeffekterne af brobygningsinitiativerne. Det er dog Rambøll Management Consultingsvurdering, at brobygningsforløb kan være et effektfuldt tiltag til at afklare eleverne oggive dem en fornemmelse af ungdomsuddannelserne.Det er Rambøll Management Consultings indtryk, at der generelt er en række afgø-rende faktorer for, hvor stor værdi forløbene har for eleverne. Der er stor forskel påkvaliteten af de udbudte forløb, og bredden og fleksibiliteten af tilbuddene og dermedmuligheden for at opfylde elevernes ønsker er afgørende for, at eleverne er tilstrækkeligtmotiverede til at få et reelt udbytte af brobygningsforløbet.Rambøll Management Consulting vurderer, at Undervisningsministeriet bør overveje,om ordningen i sin nuværende form er optimal til at få flere unge til at gennemføre enungdomsuddannelse. Rambøll Management Consulting vurderer, at det bør overvejesom brobygningen for 10. klasse med fordel kan gøres mere fleksibel og bestående af enhøjere grad af frivillighed set i forhold til at eleverne skal opnå det største udbytte.Eleverne i 10. klasse må antages at være uafklarede, idet de ellers ikke skulle haveværet i 10. klasse. Men en vis del af eleverne kan blive afklaret gennem 10. klasseforløbet. Rambøll Management Consulting vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt,at brobygning til flere uddannelsesinstitutioner er obligatorisk.”De i lovforslaget foreslåede justerede bestemmelser om brobygning i 10.klasse bygger på denne evaluering, der i øvrigt er tilgængelig på ministeri-ets hjemmeside på dette link:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Erhvervs/PDF09/Evalueringer/091007_evaluering_initiativ451.ashx
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard