Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206 Bilag 53
Offentligt
857842_0001.png
857842_0002.png
857842_0003.png
857842_0004.png
857842_0005.png
J.nr. BLS-101-01550Den 2. juni 2010

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. A-D stillet af

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

Der er stillet fire spørgsmål.Spørgsmål A:”Ministeren bedes kommentere, at Socialdemokratiet og Socia-listisk Folkeparti, jf. deres betænkningsbidrag, er enige om, atlovforslaget selv efter de ændringsforslag, som nu er vedtagetikke overholder EU-reglerne og oplyse, hvad ministeren gør forat sikre, at der gennemføres de tilstrækkelige konsekvensana-lyser og afværgeforanstaltninger for at sikre at dette sker?”Spørgsmål B:”Vil ministeren redegøre for, om den standard, der har karakte-riseret udarbejdelsen af VVM-undersøgelsen i forbindelse medbeslutningen om at placere det nationale testcenter for vind-møller ved Østerild, lever op til normal standard for en sådanundersøgelse?”Spørgsmål C”Vil ministeren redegøre for, hvordan befolkningen i områdetkonkret skal inddrages i arbejdet frem til, at loven skal træde ikraft pr. 1. oktober 2010 og derefter?”Spørgsmål D”Vil ministeren redegøre for, om der er givet nogen som helstløfter om arbejdspladser eller andet til Thy i forbindelse i for-handlingerne med Thisted Kommune om placeringen af test-centeret ved Østerild?”Jeg håber, at det er i orden for udvalget, at jeg besvarerspørgsmålene samlet.Som det fremgår af betænkningen, udtrykker Socialdemokrati-et og Socialistisk Folkeparti tvivl om, hvorvidt grundlaget ertilstrækkeligt. Jeg deler ikke denne tvivl. Jeg er overbevist om,at grundlaget i form af konsekvensanalyser og de omfattendeafværgeforanstaltninger er tilstrækkeligt til, at vi er i overens-
stemmelse med EU-reglerne. Jeg mener derfor ikke, der erbehov for yderligere undersøgelser.Som det fremgår af aftalen mellem forligspartierne, skal der iforlængelse af lovens vedtagelse laves en såkaldt implemente-ringsplan.Implementeringsplanen skal samle trådene fra VVM’en og detopfølgende arbejde og sikre en effektiv gennemførelse af af-værgeforanstaltningerne.Af implementeringsplanen vil fremgå, hvordan de mange aktivi-teter i området gennemføres helt konkret og i hvilken række-følge. På den måde bliver planen også en mere lettilgængeligmåde at formidle de mange analyser og konklusioner, der alle-rede ligger – forhåbentlig til gavn for både Folketinget og delokale beboere i området.Til det andet spørgsmål om, hvorvidt standarden for VVM-redegørelsen lever op til normal standard for en sådan under-søgelse, kan jeg bemærke følgende.Det er rigtigt, at der har været stillet spørgsmål til VVM-redegørelsen.Som jeg har skrevet til udvalget, består en VVM proces alminde-ligvis af en række faser.-En idéfase.-En fase, hvor VVM redegørelsen udarbejdes.-En fase, hvor VVM redegørelsen offentliggøres.For så vidt angår projekter, der gennemføres ved en særlig lov,skal der ikke gives en VVM-tilladelse til projektet og udarbejdeskommuneplantillæg, idet loven erstatter tilladelsen og kommune-plantillægget.Vurderingen af de miljømæssige konsekvenser af etablering afstatens testcenter ved Østerild er dog gennemført efter sammeprocedure for så vidt angår VVM-redegørelsens indhold og offent-lighedens inddragelse, som en sædvanlig VVM-procedure efterplanloven.Jeg vil ikke nævne de enkelte faser i enkeltheder. Det har jeg al-lerede orienteret udvalget om skriftligt.
2
Processen har varet ca. 7 måneder fra VVM-procedurens igang-sættelse, til lovforslaget er fremsat.Det er min opfattelse, at VVM-redegørelsen er i overensstem-melse med de regler, der gælder for at udarbejde en sådan.Jeg ser derfor ingen grund til at gå yderligere ind i en drøftelseheraf.Til det tredje spørgsmål om inddragelse af befolkningen frem tillovens ikrafttrædelse den 1. oktober 2010 og derefter kan jegbemærke, at forligspartierne bag aftalen om etablering af detnationale testcenter ved Østerild har aftalt, at der skal udarbej-des en implementeringsplan for at sikre, at beslutningen om attilgodese naturhensyn gennemføres bedst muligt og for at sikreåbenhed, gennemsigtighed og lokal forankring ved gennemfø-relse af projektet.Arbejdet med planen påbegyndes umiddelbart efter lovens ved-tagelse og forventes færdigt 1. oktober 2010.Det er vigtigt at slå fast, at der ikke ryddes et træ, før der fore-ligger en endelig plan for det samlede område.Generelt rummer de danske plantager ikke store naturværdier iforhold til gammel løvskov, der er den naturlige skov i Danmark.Østerild og Hjardemål Klitplantager indeholder derfor ikke en rigflora og fauna i sammenligning hermed, men har naturligvisandre værdier som f.eks., at de anvendes til friluftsliv.Det vil dog fortsat være muligt at få naturoplevelser i Østerild,da granplantagerne erstattes med et stort sammenhængende,åbent og mere oprindeligt naturområde.Området vil komme til at bestå af en mosaik af mange forskelli-ge naturtyper som moser, enge, heder og småsøer.Derudover bevares også mindre områder med løvtræ, krat ogbuske til gavn for bl.a. kronvildt og odder.Resultatet vil blive et storslået åbent landskab, hvor der vil væregrundlag for en bred variation af dyr og planter, og hvor biodi-versiteten på sigt vil blive højere og mere oprindelig, end den eri dag i plantagerne, samtidig med at vilkårene sikres for de ar-ter, som vi har en særlig EU-forpligtelse til at passe på.
3
Der kan nævnes følgende eksempler på opgaver, der vil værehelt centrale at få taget hånd om i planen:Praktisk planlægning af skovrydningen inklusiv en tids-plan.Placering og forprojektering af de nye vådområder, her-under lukning af grøfter, for at undgå udvaskning af næ-ringsstoffer fra skovrydningen.Planlægning af hvordan afværgeforanstaltningerne ud-møntes i praksis, f.eks. hvor de nye vandhuller til padderetableres, hvad der skal ske i de omkringliggende skoveaf hensyn til flagermus etc.Forvaltningen af områdets bestand af krondyr, dvs.hvordan vi sikrer, at der fortsat er en pæn bestand afkronvildt i området.Publikumsadgang og formidling af testcentret og naturen
Opgaven med at lave implementeringsplanen varetages afSkov- og Naturstyrelsen i samarbejde med Danmarks Miljøun-dersøgelser og Miljøcenter Aalborg.Der vil være en offentlighedsproces med borgerinddragelse isamarbejde med Skov- og Naturstyrelsen Thys brugerråd, så-ledes at det sikres, at der er fuld klarhed over det samlede pro-jekt.Borgere, naboer og interesseorganisationer vil blive inddraget iarbejdet med mulighed for at komme med forslag og ideer tilplanen. Ligeledes vil der blive afholdt et offentligt møde sam-men med brugerrådet, og der vil blive en kort høring, når forslagtil implementeringsplan foreligger.Der vil således blive lagt vægt på, at processen omkring imple-menteringsplanens tilblivelse bliver så involverende og gen-nemsigtig som muligt.Sideløbende med implementeringsplanen vil der være kontakttil de berørte lodsejere for at give mulighed for at indgå frivilligeaftaler.Til det sidste spørgsmål kan jeg oplyse, at regeringen ikke hargivet løfter om udvikling eller tilførsel af arbejdspladser til Thi-sted Kommune i forbindelse med etablering af statens testcen-ter for store vindmøller ved Østerild. Det har jeg tidligere svaretudvalget i forbindelse med spørgsmål 36 til L 206.
4
Lovforslaget indeholder et forslag om, at en del af erstatnings-skoven vil ske som bynær statsskov i lokalområdet. Dettefremgår også af aftalen mellem partierne.I aftalen, som regeringen har indgået med S, DF og SF den 28.maj 2010, er der derudover tiltag, som har fokus på nærområ-det.Aftalen er f.eks. med til at underbygge erhvervsudviklingen iregionen, herunder Thisted Kommunes profil som Klimakom-mune ved f.eks.:At Miljøministeren retter henvendelse til Aalborg Univer-sitet og DTU Risø for at afklare muligheden for et sam-arbejde om forskning i forbindelse med testcenteret.At understøtte kommunens arbejde med den megetambitiøse udviklingsplan for Hanstholm havn med fokuspå vedvarende energi, som bl.a. indebærer, at der etab-leres bølgeenergi og opstilles et antal vindmøller i denforbindelse. Det vil ske både i forbindelse med kommu-nens ansøgning til EU om støtte, samt undersøgelse afmulighederne for at støtte projektet gennem entenEUDP, de nye Green Lab-midler eller i form af driftsstøt-te.At der etableres et besøgscenter, som skal informereom projektet og vindenergiens mange aspekter og her-udover skal behandle emner som natur og miljø, herun-der informere om projektets forløb med afværgeforan-staltninger mm. Vindmølleindustrien har tilbudt at finan-siere besøgscenteret og i samarbejde med ThistedKommune drøfte den konkrete udformning.
5