Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 206
Offentligt
852646_0001.png
852646_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-101-01475Den 25. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 3. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 22 (L 206), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jørn Dohrmann (DF).

Spørgsmål nr. 22

Vil ministeren oplyse, efter hvilke betingelser den fremlagte VVM-redegørel-se for placeringen af testcentret ved Østerild Klitplantage er udført og ud-regnet herunder særligt kriterierne for, at Thisted og Hanstholm befinder sigi "fjernzonen" (VVM-redegørelsen side 107) og ikke i "mellemzonen", hvordisse byer efter gængse kriterier (jf. "Rapport fra den tværministerielle ar-bejdsgruppe om forsøgsmøller på land" samt "Store vindmøller i det åbneland - en vurdering af de landskabelige konsekvenser") burde være indpla-ceret?

Svar

By- og Landskabsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholdemig:” Frode Birk Nielsen, Sweco Architects A/S, har været hovedrådgiver forMiljøministeriet ved udarbejdelsen af VVM-redegørelsen for Østerild og harbenyttet konsekvenszoner til vurdering af virkningen af møller opstillet vedØsterild.Store vindmøller har stor indflydelse på deres omgivelser og kan ses på storafstand, men vindmøllernes påvirkning af landskabet aftager gradvist i for-hold til afstanden.Zonegrænser eller konsekvenszoner er derfor et nyttigt redskab til at vurde-re de landskabelige konsekvenser ved opstilling af store vindmøller på for-skellige afstande (konsekvenszoner). Konsekvenszoner bruges bl.a. vedudvælgelse af fotostandpunkter til brug for visualisering af kommendevindmøller.Brugen af konsekvenszoner er anbefalet i en rapport fra 2007 fra Skov- ogNaturstyrelsen udarbejdet af ovennævnte konsulentfirma til fastsættelse afvejledende zonegrænser for vindmøller på op til 150 m.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Definitionen på konsekvenszoner er bl.a., at mellemzone er det område,hvor vindmøllerne er fremtrædende elementer i landskabet men er i skala-mæssig balance med de øvrige landskabselementer. Fjernzonen er define-ret som det område, hvor vindmøllerne fortsat er synlige i landskabet, mener underlagt mere dominerende landskabselementer, og ikke påvirker land-skabsoplevelsen i væsentlig grad.I den vejledende rapport for møller op til 150 m er nærzonen defineret som0 til 4,5 km, mellemzonen fra 4,5 km til 10 km og fjernzonen fra 10 til 16 km.I Østerild er der imidlertid tale om så store møller, at der er korrigeret herfori fastsættelsen af konsekvenszoner.Det betyder, at nærzonen er udvidet til 6,5 km og mellemzonen fra 6,5 til 13km, og fjernzonen er større end 13. Det betyder, at Hanstholm er beliggen-de i fjernzonen og Thisted på grænsen mellem mellem- og fjernzone.I VVM-redegørelsen er der således taget udgangspunkt i den anbefaledebrug af konsekvenszoner tilpasset forholdene for det foreslåede testcenter iØsterild.
Karen Ellemann/ Sven Koefoed-Hansen
2