Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
842995_0001.png
842995_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00304Den 10. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 27. april 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 1 til L210 – forslag til lov om ændring af lov om mil-jøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzonemærkerfor udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af transportmidlerm.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Au-ken (SF) på vegne af Miljø- og Planlægningsudvalget.

Spørgsmål nr. 1

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2010 fraBrancheforeningen Dansk Miljøteknologi, jf. L 210 - bilag 2.

Svar

Fremme og anvendelse af miljøteknologi står højt på regeringens dagsor-den, og der blev i efteråret 2009 blev indgået et bredt forlig med alle Folke-tingets partier om 90 mio. kr. til dansk miljøteknologi frem mod 2012. Aftalensætter særlig fokus på fremme af miljøteknologi på områderne vand, affaldog luftforurening, hvor miljøudfordringerne er store, og hvor danske virk-somheder har gode forudsætninger for at skabe vækst og eksport.Regeringen har derudover taget en række initiativer, der bidrager til renereluft i Danmark, herunder fremsat lovforslag, der gav grundlag for de eksiste-rende miljøzoner, og siden 2004 afsat 54 mio. kr. i tilskud til eftermonteringaf partikelfiltre til lastbiler og busser.Med hensyn til specifikke krav til eftermonterede partikelfiltre er det ifølgeden gældende miljøbeskyttelseslov således, at miljøministeren udmønter detekniske krav til partikelfiltre i en bekendtgørelse (§ 15 b, stk. 3, for lastbilerog busser og § 15 e, jf. § 15 b, stk. 3, for varebiler). Ordningen indebærer,at der er mulighed for at tilpasse kravene i det omfang eksisterende tekno-logier revurderes eller videreudvikles. Lovforslag L 210 ændrer ikke på det-te.Specifikke krav til eftermonterede partikelfiltre har endvidere været indgå-ende drøftet i forbindelse med Folketingets behandling af L 24 i december2010. Jeg kan blandt andet henvise til svarene på spørgsmål 1, 3, 4, 11, 14,17, 31, 33, 37 og 49.Der blev i den forbindelse blandt andet peget på, at eftermontering af lukke-de partikelfiltre (partikelkatalysatorer) ville være vanskeligt på personbiler pågule plader, men en mere tilgængelig teknologi i forhold til store varebiler.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Jeg vil bede Miljøstyrelsen om at udarbejde et uddybende notat til FMPUom de tekniske muligheder og begrænsninger ved eftermontering af parti-kelfiltre på varebiler i forbindelse med den bekendtgørelse, der skal udmøn-te de krav, som vil blive stillet til partikelfiltre.
Inger Støjberg/ Anne-Marie Rasmussen
2