Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
843060_0001.png
843060_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00304Den 10. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 28. april 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 18 til L 210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Ida Auken (SF).

Spørgsmål 18

Vil ministeren redegøre for, hvordan lovforslaget hænger sammen medregeringens tanker om at gøre Danmark til en grøn vindernation?

Svar

Grænseværdierne for partikler overholdes på alle landets målestationersom et resultat af en længerevarende indsats mod partikelforurening – bådeherhjemme og som led i en stor samlet EU indsats for renere biler.Regeringen har taget en lang række initiativer, som har bidraget til at nåmålet. Blandt de mest markante initiativer kan nævnes:Der er indført miljøzoner med krav om partikelfiltre på lastbiler ogbusser.Der er givet 54 mio. kr. i tilskud til partikelfiltre til lastbiler og busser.Bilafgifterne blev omlagt i 2007, så nye biler med partikelfiltre fiknedslag i registreringsafgiften.Der er givet 22 mio. kr. til skrotning af gamle brændekedler.Der er indført krav om grønnere taxier.Med det nuværende lovforslag styrkes håndhævelsen af reglerne i miljøzo-nerne, og der gives mulighed for nye zoner og skærpelse af de alleredeeksisterende. Dette finder jeg er i god overensstemmelse med en grøn pro-fil.
Inger Støjberg/ Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
2