Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
846421_0001.png
Folketingets Miljø- og planlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST 501-00304Den 17. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 42 til L 210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål 42

Vil ministeren præcisere, hvad der i svar på spørgsmål 5 menes med, atmiljøzoner ”forudsættes at forblive i kraft så længe de vurderes at have enpositiv miljømæssig effekt”?

Svar

Det fremgår af den gældende lovs § 15 a, stk. 2, at ophævelse af en miljø-zone kræver miljøministerens tilladelse. Af bemærkningerne til L39/Folketingsåret 2006-07 fremgår det, at tilladelse forventes givet, såfremtfilterkravene ikke længere har betydning, fordi alle køretøjer opfylder udled-ningskravene.I løbet af få år forventes partikelfiltre at være standardudstyr på alle nyekøretøjer. På sigt må man således forvente, at langt den største del af dendieseldrevne vognpark har partikelfiltre – når der ses bort fra veterankøretø-jer.I denne situation vil det være naturligt at overveje en ophævelse af miljøzo-ner, som vi kender dem i dag.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk