Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 210
Offentligt
846539_0001.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST 501-00304Den 17. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 12. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 56 til L 210 – forslag til lov om ændring af lov ommiljøbeskyttelse. (Udvidelse af miljøzoneordningen, krav om miljøzone-mærker for udenlandske køretøjer, mulighed for tilbageholdelse af trans-portmidler m.v.), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål 56

Vil ministeren forklare, hvorfor hun fremsætter et forslag på miljøområdetmed begrænset erhvervsmæssigt potentiale for grønne danske virksomhe-der, når regeringen samtidig har en strategi om at gøre Danmark til en grønvindernation?

Svar

Det primære formål med lovforslaget er ikke at fremme et erhvervsmæssigtpotentiale, men - som det også fremgår af svar på spørgsmål 14 - at frem-me ren luft i danske byer. Det sker dels gennem en indsats mod partikelfor-urening, når overskridelser af grænseværdierne nødvendiggør dette, ogdels gennem en skærpet håndhævelse af reglerne i miljøzoner.Der gøres i Danmark en stor indsats for at fremme grøn innovation. Samletset er statens bevillinger til grøn forskning og udvikling steget fra 732 mio.kr. i 2006 til 1.490 mio. kr. i 2010. Ca. halvdelen heraf går til forskning,mens resten går til udvikling og demonstration.Jeg kan tilføje, at den politiske aftale fra januar 2009 om en grøn transport-politik blandt andet indeholder principper for en grøn kørselsafgift, initiativertil fremme af den kollektive trafik og bedre forhold for de cyklende. Det erinitiativer, der også bidrager til at nedbringe luftforurening i byerne.Regeringen sætter således handling bag visionerne om at gøre Danmark tilen grøn vindernation.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk