Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 27
Offentligt
851287_0001.png
851287_0002.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 21. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til en henvendelse fra P. Grønborg (L 213 - bi-lag 10).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø
P. Grønborg anfører, at adgangen til at overføre et uudnyttet bundfradrag på 121.000 kr.,hvori ATP og folkepensionens grundbeløb indgår, er helt utilstrækkelig. Hvis den ene æg-tefælles pension er mindre end 121.000 kr., er ægteparret i særlig risiko for at blive ramt afudligningsskatten. Det sker, hvis ægteparrets samlede pension er 700.000 kr., idet der såudløses en udligningsskat på knap 14.000 kr. Alt andet lige betalte dette ægtepar ikke mel-lemskat i 2009, og det opnåede en skattelettelse på 15.000 kr. i 2010. Det umiddelbare re-sultat er således, at skattelettelsen stort set bliver spist op af udligningsskatten. Hertil kom-mer de øgede punktafgifter oveni med nogle tusinde kroner. Resultatet er, at ægteparretssamlede skat bliver højere end før skattereformen.Hertil bemærkes:Efter lovforslaget kan der overføres uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller, dog højst121.000 kr. med fradrag af personlig indkomst (efter regulering for evt. underskud efterpersonskattelovens § 13).Hvis loftet for overførsel af uudnyttet bundfradrag mellem ægtefæller på 121.000 kr. ikkeskulle nedsættes med ægtefællens personlige indkomst, ville hensigten med udligningsskat-ten om at neutralisere utilsigtede skattelettelser ikke blive opfyldt for en stor del af pensio-nisterne med ægtefæller med lave indkomster.Beløbet på 121.000 kr. er fastsat ud fra, at der skal tages hensyn til ægtepar, hvor overførselaf uudnyttet bundfradrag i mellemskatten har haft stor betydning for familiens økonomi. Idet omfang den anden ægtefælle har personlig indkomst, reduceres overførselsbeløbet på121.000 kr. Det har såledesikkeværet hensigten at holde ægtepar, der ikke har betalt mel-lemskat, fuldstændig fri for udligningsskat, idet disse også har gavn af bundskattelettelsenog forhøjelsen af topskattegrænsen, men blot atmindskederes samlede skattelettelse.Hvis der skulle indsættes et højere bundfradrag for ægtefællen, ville man for at opnå et va-rigt provenu af samme størrelse, i stedet være nødt til enten at forhøje satsen, sætte bund-fradraget for betaling af udligningsskat ned eller alternativt lave en længere udfasning afudligningsskatten. Sådanne tiltag vil kunne få uheldige negative effekter på den fremadret-tede opsparingsadfærd.Det er korrekt, at et ægtepar, der skal betale udligningsskat i 2011, får en højere skattebeta-ling end i 2010, idet der ikke skal betales udligningsskat i 2010. Det relevante sammenlig-ningsgrundlag er imidlertid skattelettelsen iForårspakke 2.0inklusiv udligningsskat i for-hold til 2009.Hvis ægteparrets samlede pensionsindkomst er 700.000 kr. årligt (2010-niveau), hvor ÆF 2kun har folkepension, får ægteparret en samlet skattelettelse på ca. 14.600 kr. i 2011. Deresudligningsskattebetaling bliver knap 13.000 kr., hvilket giver en netto skattelettelse på ca.1.700 kr. før grøn check og afgiftsstigninger (ÆF 2 vil modtage en grøn check på 1.300kr.).Hvad angår forbruget af energi og usunde fødevarer gælder, at jo større forbrug, des større af-giftsstigning. Det betyder, at familier med meget stort forbrug ikke nødvendigvis bliver kom-penseret fuldt ud. Omvendt vil familier med lavt forbrug blive overkompenseret. Det er helt itråd med intentionerne, nemlig at give incitamenter til at nedbringe forbruget af energi og usun-de fødevarer. Pensionister har samme incitament til adfærdsændringer som andre skatteydere.Derfor kan der godt være nogle få personer med helt særlige forbrugsforhold, der ikke får nogenskattelettelse medForårspakke 2.0.Side 2