Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 29
Offentligt
851375_0001.png
851375_0002.png
851375_0003.png
851375_0004.png
851375_0005.png
851375_0006.png
851375_0007.png
851375_0008.png
851375_0009.png
Til lovforslag nr.L 213
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2010
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love(Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbetalinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradragm.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. april 2010 og var til 1. behandling den 11. maj 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 7., 10., 11. og 12. maj 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 21. maj sendteskatteministeren et supplerende høringsskema.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Erik Ankjær,P. Grønborg, Holte,Jürgen Anders Handler, Harrislee,Kurt Ærenlund Pedersen, Sabro,Pensionistforeningen i DJØF,Bent Scharøe Petersen,Søren Rasmussen, Rødovre,Henrik Spliid, Gentofte ogJette Vorstrup, Steen Leth Jeppesen, Ernst Ingurt og Henrik Spliid.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
2
SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til skatteministeren til mundtlig besvarelse, som blev be-svaret i et åbent samråd den 21. maj 2010. Den <> sendte skatteministeren talepapiret, der lå tilgrund for besvarelsen, til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 23 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har be-svaret.]2. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 63, stk. 4, 2. pkt.,ændres »stk. 2 og 5« til: »stk. 3 og 6«.[Redaktionel ændring]Til § 42)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 49, stk. 1, 2. pkt.,ændres »kildeskattelovens § 2, stk.1, nr. 1« til: »kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller 4«.[Mulighed for fradrag for A-kassekontingent i indkomst af selvstændig virksomhed for begrænsetskattepligtige]3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 49, stk. 1, 3. pkt.,affattes således:»2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for personer, som er omfattet af kildeskattelovens § 1, ogsom anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne efter bestemmelser-ne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst.««[Ligestilling af begrænset skattepligtige og fuldt skattepligtige, som er skattemæssigt hjemmehø-rende i udlandet]
3
Til § 54)I det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 1, nr. 7,ændres »§ 11 a« til: »kapitel 11 a«, og efter »lovom social pension« indsættes: », og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v«.[Undtagelse af førtidspension efter lov om højeste, mellemste og forhøjet almindelig førtidspensionm.v. og redaktionel ændring]5)Det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Beløb, der udbetales som invalidepension, omfattes ikke af stk. 1. Skelnes der ikke mel-lem invalide- og alderspension, er alene udbetalinger indtil opnåelse af folkepensionsalderen ikkeomfattet af stk. 1.«[Regel om udligningsskattepligt ved opnåelse af folkepensionsalderen for en person, der forud harmodtaget en invalidepension]6)Det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 6, 1. pkt.,affattes således:»Er en gift persons udbetalte beløb efter stk. 1 lavere end grundbeløbet efter stk. 2, eller udbetalesder ikke beløb efter stk. 1, forhøjes den anden ægtefælles grundbeløb med forskelsbeløbet, doghøjst med 121.000 kr. (2010-niveau) med fradrag af personlig indkomst efter regulering efter per-sonskattelovens § 13.«[Præcisering af, at der også kan ske overførsel til en ægtefælle, hvis der ikke udbetales beløb, der erudligningsskattepligtige]
BemærkningerTil nr. 1Ændringen er redaktionel.Ændringsforslaget går ud på at ændre henvisningen i det foreslåede 2. pkt. i dødsboskatteloven §63, stk. 4, til de rigtige bestemmelser i den foreslåede bestemmelse i personskattelovens § 7 a.Til nr. 2Ændringsforslaget sikrer, at en begrænset skattepligtig person, der driver selvstændig virksomhedi Danmark gennem et fast driftssted, og som er medlem af en A-kasse, kan få fradrag for kontingen-tet under samme betingelser, som det foreslås for lønmodtagere.Til nr. 3Efter ændringsforslaget sikres det, at fuldt skattepligtige personer, der anses for at være skatte-mæssigt hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, får mulighed for fradrag for kon-tingent til A-kasser under samme betingelser, som gælder for begrænset skattepligtige personer.Til nr. 4Det er i det fremsatte lovforslag i personskattelovens § 7 a, stk. 1, nr. 7, foreslået, at førtidspensi-on omfattet af § 16 i lov om social pension ikke omfattes af udligningsskatten.
4
For personer, der fik tilkendt førtidspension før 2003, hvor førtidspensionsreformen trådte i kraft,skete tilkendelsen i henhold til lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v. Da også førtidspension, der er tilkendt i henhold til denne lov, skal undtages fraudligningsskatten, foreslås det, at der i personskattelovens § 7 a, stk. 1, nr. 7, henvises til førtids-pension i henhold til lov om lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-pension m.v.Der foreslås endvidere en redaktionel ændring af en henvisning til lov om arbejdsløshedsforsik-ring m.v. fra »§ 11 a« til »kapitel 11 a«.Til nr. 5Der er i det fremsatte lovforslag i personskattelovens § 7 a, stk. 2, foreslået, at udbetalinger af in-validepensioner ikke indgår i grundlaget for udligningsskatten, jf. personskattelovens § 7 a, stk. 1.Den foreslåede affattelse af personskattelovens § 7 a, stk. 2, giver anledning til tvivl i det tilfælde,hvor den ydelse, som en person modtager, og som benævnes »invalidepension«, svagelighedspensi-on” eller lignende, ikke får en anden betegnelse, når den pågældende person opnår folkepensionsal-deren. For tjenestemænd, der afskediges på grund af tab af mindst 2/3 erhvervsevne, fastsættes enpension svarende til den alderspension, som den pågældende ville have fået ved forbliven i tjenesteindtil det 70. år. Denne pension ændres ikke med hensyn til benævnelse, beregning eller anden be-skaffenhed, når tjenestemanden når f.eks. folkepensionsalderen.Sigtet med lovforslaget er, at alle invalidepensioner skal omfattes af udligningsskatten fra et tids-punkt, der kan anses for et sædvanligt alderpensioneringstidspunkt.Med ændringsforslaget foreslås derfor en regel, der sikrer, at udbetalinger bliver omfattet af ud-ligningsskatten i det tilfælde, hvor personenførfolkepensionsalderen modtager en invalidepension(der er undtaget fra udligningsskatten), og ved opnåelse af folkepensionsalderen fortsætter med atmodtage samme type ydelse, dvs. uden en formel ændring af betegnelsen af den modtagne ydelse tilalderspension. Den ydelse, der modtages ved opnåelse af folkepensionsalderen, er alderspension ogskal omfattes af udligningsskatten.Til nr. 6Det er i den foreslåede bestemmelse i personskattelovens § 7 a, stk. 6, 1. pkt., fastsat, at er en giftpersons udbetalte beløb efter § 7 a, stk. 1, lavere end grundbeløbet, forhøjes den anden ægtefællesgrundbeløb med op til 121.000 kr. med fradrag af personlig indkomst efter regulering efter person-skattelovens § 13. Bestemmelsen kan give anledning til tvivl, om hvorvidt der kan ske overførsel idet tilfælde, hvor der ikke udbetales beløb omfattet af personskattelovens § 7 a, stk. 1.Meningen med forslaget er, at der også skal kunne ske overførsel i det tilfælde, hvor ægtefællenslet ikke får udbetalt et beløb, der er udligningsskattepligtigt, idet den pågældende ikke er pensio-nist. Det foreslås derfor præciseret, at der kan ske overførsel i det tilfælde, hvor der ikke udbetalesbeløb, der er omfattet af § 7 a, stk.1.
5
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 213Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728TitelMeddelelse om, at der er åbnet for spørgsmål på forslagetHenvendelse af 6/5-10 fra Pensionistforeningen i DJØFHenvendelse af 7/5-10 fra Søren Rasmussen, RødovreHøringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 9/2-10 fra Kurt Ærenlund Pedersen, SabroYderligere høringssvar, fra skatteministerenYderligere høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/5-10 fra Jürgen Anders Handler, HarrisleeUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 11/5-10 fra P. Grønborg, HolteFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 13/5-10 fra Bent Scharøe Petersen, HarrisleeHenvendelse af 14/5-10 fra Erik AnkjærHenvendelse af 15/5-10 fra Henrik Spliid, Gentofte1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-10 fra JürgenAnders HandlerHenvendelse af 6/5-10 fra Jette Vorstrup, Steen Leth Jeppesen, ErnstIngurt og Henrik SpliidSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/5-10 fra BentScharøe Petersen, HarrisleeÆndringsforslag, fra skatteministerenSupplerende høringsskema, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-10 fra HenrikSpliid, GentofteSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/5-10 fra ErikAnkjærSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/5-10 fra Pensio-nistforeningen i DJØFSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra SørenRasmussen, RødovreSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/2-10 fra KurtÆrenlund Pedersen, SabroSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-10 fra P.Grønborg, HolteYderligere høringssvar, fra skatteministeren
7
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 213Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil lave en opstilling på indkomstdeciler, derviser, hvem der kommer til at betale pensionsudligningsskatten, såle-des som skatten er udformet i lovforslaget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil lave en tilsvarende opstilling, som den ispørgsmål 1 ønskede, på baggrund af det forslag til udligningsskatsom Skattekommissionen oprindeligt arbejdede med m.m., til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil lave en tilsvarende opstilling, som den ispørgsmål 1 ønskede, på baggrund af det forslag, som regeringen ar-bejdede med i foråret og som var identisk med forslaget i L 213 bort-set fra, at skatten skulle bestå i 14 år m.v., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til artiklen i Børsen den 3. maj2010: »Velstillede kan tabe på skattereformen«, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om reserven er at forstå som et merprovenui forbindelse med udligningsskatten på pensioner, jf. oversigt overprovenu vedr. »Serviceeftersyn af Forårspakken 2.0« af 5. maj 2010,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt, at der i en situation, hvor denene ægtefælle er død lægges den afdøde ægtefælles pension oveni denefterlevendes pension, hvorved den samlede pensionsudbetalingkommer til at overstige bundgrænsen for betaling af udligningsskat-ten, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt, at udligningsskatten er ud-formet på en måde, så den rammer pensionister forskelligt og tilfæl-digt afhængigt af, hvor lang en udbetalingsperiode de enkelte harvalgt, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den foreslåede model ikke vil anspore pensionsopsparernetil at vælge så lange udbetalingsperioder som muligt, jf. også at detfremgår af lovforslagets bemærkninger, at man med henblik på atundgå udligningsskatten kan ændre på korte udbetalingsperioder, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det ikke er korrekt, at det er en forudsætning for at forlængeudbetalingsperioden, at pensionsudbetalingen ikke er påbegyndt, oger der ikke også heri et stort element af tilfældighed i, i hvilket om-fang den enkelte pensionsopsparer kommer til at betale henholdsviskan undgå at betale udligningsskat, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om det ikke er korrekt, at lovforslaget betyder, at de der harhaft høje gevinster ved store fradragsværdier meget vel kan slippebilligere i udligningsskat, end de der har haft langt mindre gevinst vedde store fradragsværdier, og at denne forskel i beskatningen kan værebegrundet i alene den enkelte pensionsopsparers valg af udbetalings-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
8
11
12
13
14
15
16
17
18
19
periode, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at modellen indebærer, at også pensionsudbeta-linger, der hidrører fra indbetalinger foretaget efter Forårspakke 2.0 tilde lave fradragsværdier, kommer til at rammes af udligningsskat, ale-ne fordi pensionsudbetalingerne overstiger bundfradraget, og at deomhandlede personer dermed rammes af en højere beskatning, selv-om de ikke har haft nogen gevinst i form af høj fradragsværdi på ind-betalingstidspunktet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning ministeren mener, at en beskatningssi-tuation - hvor man rammes af en højere skat af pensionsudbetalingeruden at have fået »gevinsten« ved de højere fradragsværdi - har i for-hold til borgernes fremtidige incitament til at spare op til pension, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ikke er enig i, at det er af største samfundsmæs-sig vigtighed, at borgerne anspores til at spare op til deres pension, ogvil ministeren angive hvilke elementer i lovforslaget, der ansporerhenholdsvis hæmmer incitamentet til at spare op, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministerens konkrete kommentar til høringssvaret fra Fi-nansrådet, hvoraf det fremgår, at den holdning pengeinstitutterne spo-rer blandt pensionsopsparerne allerede på nuværende tidspunkt indi-kerer, at incitamentspåvirkningen ikke vil blive hverken kortvarigeller begrænset, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren har vurderet, jf. lovforsla-gets bemærkninger side 6, at der kun vil kunne opstå et kortvarigt ogganske begrænset incitamentsproblem til at spare op til pension, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe begrundelsen for, at ministeren mener, at ogsåtjenestemandspensioner skal omfattes af udligningsskatten, når derhenses til tjenestemandspensionens særegne karakter i forhold til an-dre pensionsopsparinger, jf. bl.a. henvendelsen fra Pensionistforenin-gen i Djøf , til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren på baggrund af illustrerende konkrete eksemplervil vise, på hvilken måde der tages hensyn til udligningsskatten i densærlige kompensationsordning, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, med henvisning til skemaet på side 11 i lovforslagets be-mærkninger »Samlet betydning af Forårspakke 2.0 for udvalgte fami-lietyper, ændring i rådighedsbeløb, 2011-regler«, hvor det fremgår afanmærkningen til skemaet, at der ikke er indregnet effekten af afgifts-stigninger og den grønne check, bedes ministeren tilsende udvalget etnyt skema, hvor også disse to elementer er indregnet, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes pensionsudbetalingerne forventes at udvikle sigover de næste årtier (mia. kr. om året), og hvorledes den generellevækst forventes at udvikle sig i samme periode, til skatteministeren,og ministerens svar herpå
9
20
21
22
23
Spm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 21. maj 2010om L 213 - samrådsspørgsmål A (Udligningsskat af store pensions-udbetalinger), til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår der kan ventes en afklaring af, om der vil blivefremsat lovforslag om forlængelse af udbetalingsperioderne, hvornåret lovforslag herom kan ventes fremsat, og fra hvilket tidspunkt så-danne ændringer kan ventes at få virkning fra, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre udførligt og præcist for de forudsætninger, derlægger til grund for, at ministeren beregningsmæssigt er nået frem til,at antallet, der rammes negativt, er 200 personer, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvor mange, der kommer til at betale mere iskat i forhold til de regler, der var gældende før Forårspakke 2.0 ogudligningsskatten i L 213, hvis elementerne fra Genopretningspakkenogså indregnes, og hvor meget mere i skat disse personer kommer tilat betale, til skatteministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 213
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om ministeren er indstillet på at tage initiativer til atsikre, at personer, der har handlet i tillid til det gældende pensionssy-stem og de hertil knyttede skatteregler men som med skattereformenog de i lovforslaget foreslåede nye regler får en dårligere stilling, endde ville have gjort med den hidtil gældende lovgivning, kompenseresherfor, til skatteministeren