Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 37
Offentligt
852811_0001.png
852811_0002.png
852811_0003.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 25. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbe-talinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.)Hermed sendes kommentar til en henvendelse af 25. maj 2010 fra Forsik-ring & Pension (L 213 - bilag 34).
Troels Lund Poulsen/ Hardy Pedersen
Forsikring & Pension henviser til, at F&P i høringssvaret af 7. maj 2010 har fremhævet, atde it-systemer, der i dag håndterer indberetning af pensionsudbetalinger til SKAT, ikke in-deholder oplysninger om, hvorvidt en pensionsudbetaling hidrører fra f.eks. en alderspensi-on eller en invalidepension. Som systemerne er indrettet, er de ikke i stand til at generere deønskede oplysninger.F&P slår endnu engang fast, at F&P naturligvis støtter, at invalidepensioner fritages for ud-ligningsskat.Et fremadrettet behov for særskilt at "mærke" invalidepensioner vil forudsætte en funda-mental ændring af de eksisterende it-systemer. Der er ikke tale om, at der ”blot” vil værebehov for at oprette enkelte nye skattekoder i eksisterende systemer. En så grundlæggendeændring vil på ingen måde kunne nås inden årets udgang, når der samtidig henses til de sto-re administrative opgaver, som pensionsbranchen fortsat er bundet op af. Nogle pensionsin-stitutter har slet ingen kunder, der er berettiget til invalidepensioner, der overstiger grund-beløbet. Ikke desto mindre vil en generel indberetningspligt og deraf affødt krav om it-udvikling komme til at gælde alle pensionsselskaber.Det er således en meget vidtrækkende forpligtelse, hvis formål kan løses på mindre indgri-bende vis og med færre omkostninger til følge - ikke mindst til fordel for kunderne somhelhed. Et egnet alternativ vil være at overlade det til de relevante personer selv at søge op-lysningerne korrigeret via selvangivelsen.

Hertil bemærkes:

Jeg har med stor tilfredshed noteret mig, at F&P støtter undtagelsen for invalidepensionerfra udligningsskatten.Jeg lægger til grund, at pensionsinstitutterne i dag er i besiddelse af oplysninger om, hvor-vidt udbetalingen af en pension sker til en invalidepensionist eller en alderspensionist, menat der i indberetningen til SKAT ikke skelnes mellem invalidepension og alderspension.Udover de enkelte modtagere af invalidepensioner, er det kun pensionsinstitutterne, der haroplysning om, hvorvidt en pensionsudbetaling er en invalidepension eller ej.Der er væsentligt, at kvaliteten af markeringen af invalidepension er nøjagtig og korrekt -især for den omhandlende borger - for at få beregnet en korrekt skat. Erfaringen er, at kvali-teten af 3.-parts indberetninger er af en højere kvalitet, end de oplysninger borgeren selvangiver, og derfor er 3.-parts indberetninger langt at foretrække.Jeg kan derfor ikke gå ind for en løsning, hvor pensionsinstitutterne indeholder udlignings-skat af pensionsudbetalinger uden at skelne mellem invalidepension og alderspension,hvorefter modtagere af invalidepension – hvert år – skal gøre SKAT opmærksom på, at deikke skal betale udligningsskat og får overskydende skat. En sådan tilrettelæggelse af ord-ningen vil formentlig føre til, at nogle invalidpensionister ikke får gjort SKAT opmærksompå, at de ikke skal betale udligningsskat. Der er derfor risiko for, at enkelte invalidepensio-nister ved en fejl kommer til at betale udligningsskat af deres invalidepension. Det finderjeg meget uheldigt.F&P bemærker også, at det ikke vil være muligt for pensionsinstitutterne at tilrette deresindberetningssystemer inden årets udgang. Skatteministeriet vil gerne i samarbejde medbranchen søge at finde en løsning, som kan fungere tilfredsstillende for begge parter.Side 2
Da oplysningen om identifikation af invalidepensionen først skal bruges af Skatteministeri-et i 2012, kan der som en mulighed overvejes en løsning, hvorefter der dispenseres for ind-beretning til senere i 2011, hvis der kan garanteres for en indberetning med identifikationfor hele indkomsten, der vedrører 2011.
Side 3