Skatteudvalget 2009-10
L 213 Bilag 40
Offentligt
854786_0001.png
854786_0002.png
854786_0003.png
854786_0004.png
854786_0005.png
854786_0006.png
854786_0007.png
854786_0008.png
854786_0009.png
854786_0010.png
Til lovforslag nr.L 213
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven ogforskellige andre love(Midlertidig udligningsskat på store pensionsudbetalinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradragm.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. april 2010 og var til 1. behandling den 11. maj 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 7., 10., 11. og 12. maj 2010sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 21. maj 2010sendte skatteministeren et supplerende høringsskema.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Erik Ankjær,Jan Britze,Forsikring & Pension,P. Grønborg, Holte,Jürgen Anders Handler, Harrislee,Kurt Ærenlund Pedersen, Sabro,Pensionistforeningen i DJØF,Bent Scharøe Petersen, Harrislee,Søren Rasmussen, Rødovre,Henrik Spliid, Gentofte, ogJette Vorstrup, Steen Leth Jeppesen, Ernst Ingurt og Henrik Spliid.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser med undtagelse af1 henvendelse, som forventes kommenteret af skatteministeren inden 2. behandling af lovforslaget.
2
SamrådUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til skatteministeren til mundtlig besvarelse, som blev be-svaret i et åbent samråd den 21. maj 2010. Den 25. maj 2010 sendte skatteministeren talepapiret, derlå til grund for besvarelsen, til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 23 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,at den midlertidige udligningsskat på store pensionsindkomster er en del af skattereformen, sommedførte lempelser i indkomstskatterne. Lempelserne gør det mere attraktivt at yde en ekstra ind-sats og er samtidig med til at trække højt kvalificeret arbejdskraft til Danmark fra udlandet. Beggedele får Danmark hårdt brug for, hvis der skal skabes vækst i fremtiden og sikres det nødvendigeantal hænder på arbejdsmarkedet i en periode, hvor arbejdsstyrken ellers vil falde, som følge af atstore fødselsårgange går på pension.Skattereformen indeholder lempelser i marginalskatten. Det betyder, at der på store pensionsop-sparinger, som i sin tid blev begunstiget af store fradrag på grund af en høj marginalskathelt optil 73 pct.opstår en stor difference mellem det fradrag, der blev givet, og den skat, udbetalingenpålægges. Formålet med den midlertidige pensionsskat er at udligne en del af denne difference.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at der med lovforslagets konkreteudformning er opnået en velafbalanceret model, der sikrer en fornuftig udligning af den føromtaltedifference.Samtidig bidrager udligningsskatten med et provenu, som er med til at finansiere lempelserne iindkomstskatten. Endelige tilgodeser muligheden for at overføre uudnyttet bundfradrag mellemægtefæller, at der tages hensyn til par, som tidligere har overført det uudnyttede bundfradrag formellemskatten mellem sig.Etmindretali udvalget (S og SF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforsla-get. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at langt de fle-ste danskere sparer op til deres alderdom i forskellige pensionsordninger. De beløb, der spares op,har der været fuldt fradrag for. Til gengæld skal man så naturligvis beskattes af pengene, når manengang får dem udbetalt. For personer, der betaler topskat, har værdien været helt op til 73 pct. Nuer skatten på den personlige indkomst sat ned, hvilket medfører, at pengene, der er sat ind med stortfradrag, kan tages ud til lavere beskatning. Dermed er der ikke blot tale om en udsættelse af beskat-ningen, men om en utilsigtet gevinst. Derfor er Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti positivtindstillet over for ideen om en udligningsskat. Det er Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartisopfattelse, at det bør ske på en måde, så almindelige pensionister ikke rammes.Det er en falliterklæring fra VKO, at provenuet fra udligningsskatten ender med at være på 35mio. kr. i stedet for 80 mio. kr. VKO har altså ikke kunnet leve op til sine egne løfter, og det skyldesjo især det interne oprør i Venstre og Det Konservative Folkeparti, hvor velstillede kernevælgereville blive ramt af forslaget. VKO ender med at måtte finde andre finansieringskilder for at kunne
3
betale for de uddelte skattelettelser. De hullukninger, der giver det ellers manglende provenu, kunnehave været brugt langt bedre end til de skæve skattelettelser.Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har i udspillet »Fair Forandring« foreslået at hævepensionstillægget for pensionister med 5.000 kr. hvert år. Dansk Folkeparti, der har lagt stemmer tilrødvinsreformen og dermed gjort beskatningen herhjemme mere skæv og givet de 10.000 rigestedanskere en årlig skattelettelse på over 1 mia. kr., lægger nu igen stemmer til mere rødvinsreform. Istedet for at give en hjælpende hånd til helt almindelige folkepensionister, som guderne skal videkunne have god gavn af pengene, giver Dansk Folkeparti dem til de allermest velstillede pensioni-ster.Endelig bemærkes det, at lovforslaget er et led i regeringens og Dansk Folkepartis rødvinsreformog dermed et led i den finansiering af meget skæve skattelettelser, som Socialdemokratiet og Socia-listisk Folkeparti er imod.Etandet mindretali udvalget (RV og LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 63, stk. 4, 2. pkt.,ændres »stk. 2 og 5« til: »stk. 3 og 6«.[Redaktionel ændring]Til § 42)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 49, stk. 1, 2. pkt.,ændres »kildeskattelovens § 2, stk.1, nr. 1« til: »kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller 4«.[Mulighed for fradrag for a-kasse-kontingent i indkomst af selvstændig virksomhed for begrænsetskattepligtige]3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 49, stk. 1, 3. pkt.,affattes således:»2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for personer, som er omfattet af kildeskattelovens § 1, ogsom anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne efter bestemmelser-ne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst.««[Ligestilling af begrænset skattepligtige og fuldt skattepligtige, som er skattemæssigt hjemmehø-rende i udlandet]
4
Til § 54)I det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 1, nr. 7,ændres »§ 11 a« til: »kapitel 11 a«, og efter »lovom social pension« indsættes: », og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindeligførtidspension m.v«.[Undtagelse af førtidspension efter lov om højeste, mellemste og forhøjet almindelig førtidspensionm.v. og redaktionel ændring]5)I det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Skelnes der ikke mellem invalide- og alderspension, er alene udbetalinger indtil opnåelse af fol-kepensionsalderen ikke omfattet af stk. 1.«[Regel om udligningsskattepligt ved opnåelse af folkepensionsalderen for en person, der forud harmodtaget en invalidepension]6)Det undernr. 2foreslåede§ 7 a, stk. 6, 1. pkt.,affattes således:»Er en gift persons udbetalte beløb efter stk. 1 lavere end grundbeløbet efter stk. 4, eller udbetalesder ikke beløb efter stk. 1, forhøjes den anden ægtefælles grundbeløb med forskelsbeløbet, doghøjst med 121.000 kr. (2010-niveau) med fradrag af personlig indkomst efter regulering efter per-sonskattelovens § 13.«[Præcisering af, at der også kan ske overførsel til en ægtefælle, hvis der ikke udbetales beløb, der erudligningsskattepligtige]BemærkningerTil nr. 1Ændringen er redaktionel.Ændringsforslaget går ud på at ændre henvisningen i det foreslåede 2. pkt. i dødsboskattelovens §63, stk. 4, til de rigtige bestemmelser i den foreslåede bestemmelse i personskattelovens § 7 a.Til nr. 2Ændringsforslaget sikrer, at en begrænset skattepligtig person, der driver selvstændig virksomhedi Danmark gennem et fast driftssted, og som er medlem af en a-kasse, kan få fradrag for kontingen-tet under samme betingelser, som det foreslås for lønmodtagere.Til nr. 3Efter ændringsforslaget sikres det, at fuldt skattepligtige personer, der anses for at være skatte-mæssigt hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller på Færøerne, får mulighed for fradrag for kon-tingent til a-kasser under samme betingelser, som gælder for begrænset skattepligtige personer.Til nr. 4Det er i det fremsatte lovforslag i personskattelovens § 7 a, stk. 1, nr. 7, foreslået, at førtidspensi-on omfattet af § 16 i lov om social pension ikke omfattes af udligningsskatten.
5
For personer, der fik tilkendt førtidspension før 2003, hvor førtidspensionsreformen trådte i kraft,skete tilkendelsen i henhold til lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig før-tidspension m.v. Da også førtidspension, der er tilkendt i henhold til denne lov, skal undtages fraudligningsskatten, foreslås det, at der i personskattelovens § 7 a, stk. 1, nr. 7, henvises til førtids-pension i henhold til lov om lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-pension m.v.Der foreslås endvidere en redaktionel ændring af en henvisning til lov om arbejdsløshedsforsik-ring m.v. fra »§ 11 a« til »kapitel 11 a«.Til nr. 5Der er i det fremsatte lovforslag i personskattelovens § 7 a, stk. 2, foreslået, at udbetalinger af in-validepensioner ikke indgår i grundlaget for udligningsskatten, jf. personskattelovens § 7 a, stk. 1.Den foreslåede affattelse af personskattelovens § 7 a, stk. 2, giver anledning til tvivl i det tilfælde,hvor den ydelse, som en person modtager, og som benævnes invalidepension, svagelighedspensionel.lign., ikke får en anden betegnelse, når den pågældende person opnår folkepensionsalderen. Fortjenestemænd, der afskediges på grund af tab af mindst 2/3 erhvervsevne, fastsættes en pension sva-rende til den alderspension, som den pågældende ville have fået ved forbliven i tjeneste indtil det70. år. Denne pension ændres ikke med hensyn til benævnelse, beregning eller anden beskaffenhed,når tjenestemanden når f.eks. folkepensionsalderen.Sigtet med lovforslaget er, at alle invalidepensioner skal omfattes af udligningsskatten fra et tids-punkt, der kan anses for et sædvanligt alderpensioneringstidspunkt.Med ændringsforslaget foreslås derfor en regel, der sikrer, at udbetalinger bliver omfattet af ud-ligningsskatten i det tilfælde, hvor personenførfolkepensionsalderen modtager en invalidepension(der er undtaget fra udligningsskatten) og ved opnåelse af folkepensionsalderen fortsætter med atmodtage samme type ydelse, dvs. uden en formel ændring af betegnelsen af den modtagne ydelse tilalderspension. Den ydelse, der modtages ved opnåelse af folkepensionsalderen, er alderspension ogskal omfattes af udligningsskatten.Til nr. 6Det er i den foreslåede bestemmelse i personskattelovens § 7 a, stk. 6, 1. pkt., fastsat, at er en giftpersons udbetalte beløb efter § 7 a, stk. 1, lavere end grundbeløbet, forhøjes den anden ægtefællesgrundbeløb med op til 121.000 kr. med fradrag af personlig indkomst efter regulering efter person-skattelovens § 13. Bestemmelsen kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der kan ske overførsel idet tilfælde, hvor der ikke udbetales beløb omfattet af personskattelovens § 7 a, stk. 1.Meningen med forslaget er, at der også skal kunne ske overførsel i det tilfælde, hvor ægtefællenslet ikke får udbetalt et beløb, der er udligningsskattepligtigt, idet den pågældende ikke er pensio-nist. Det foreslås derfor præciseret, at der kan ske overførsel i det tilfælde, hvor der ikke udbetalesbeløb, der er omfattet af § 7 a, stk.1.
6
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 213Bilagsnr.1234567891011121314151617181920212223242526272829TitelMeddelelse om, at der er åbnet for spørgsmål på forslagetHenvendelse af 6/5-10 fra Pensionistforeningen i DJØFHenvendelse af 7/5-10 fra Søren Rasmussen, RødovreHøringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 9/5-10 fra Kurt Ærenlund Pedersen, SabroYderligere høringssvar, fra skatteministerenYderligere høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 11/5-10 fra Jürgen Anders Handler, HarrisleeUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 11/5-10 fra P. Grønborg, HolteFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 13/5-10 fra Bent Scharøe Petersen, HarrisleeHenvendelse af 14/5-10 fra Erik AnkjærHenvendelse af 15/5-10 fra Henrik Spliid, Gentofte1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-10 fra JürgenAnders HandlerHenvendelse af 6/5-10 fra Jette Vorstrup, Steen Leth Jeppesen, ErnstIngurt og Henrik SpliidSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/5-10 fra BentScharøe Petersen, HarrisleeÆndringsforslag, fra skatteministerenSupplerende høringsskema, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-10 fra HenrikSpliid, GentofteSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/5-10 fra ErikAnkjærSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/5-10 fra Pensio-nistforeningen i DJØFSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra SørenRasmussen, RødovreSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/5-10 fra KurtÆrenlund Pedersen, SabroSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-10 fra P.Grønborg, HolteYderligere høringssvar, fra skatteministeren2. udkast til betænkning
8
Bilagsnr. Titel30Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-10 fra JetteVorstrup, Steen Leth Jeppesen, Ernst Ingurt og Henrik Spliid31Skatteministerens svar af 21. maj 2010 på SAU alm. delspørgsmål411-418323. udkast til betænkning33Henvendelse af 25/5-10 fra Jan Britze34Henvendelse af 25/5-10 fra Forsikring og Pension35Henvendelse af 25/5-10 fra Henrik Spliid, Gentofte36Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-10 fra JanBritze37Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-10 fra Forsik-ring og Pension38Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/5-10 fra HenrikSpliid39Henvendelse af 26/5-10 fra Jan BritzeOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 213Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren vil lave en opstilling på indkomstdeciler, derviser, hvem der kommer til at betale pensionsudligningsskatten, såle-des som skatten er udformet i lovforslaget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren vil lave en tilsvarende opstilling som den ispørgsmål 1 ønskede på baggrund af det forslag til udligningsskat,som Skattekommissionen oprindelig arbejdede med m.m., til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil lave en tilsvarende opstilling som den ispørgsmål 1 ønskede på baggrund af det forslag, som regeringen ar-bejdede med i foråret, og som var identisk med forslaget i L 213,bortset fra at skatten skulle bestå i 14 år m.v., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til artiklen i Børsen den 3. maj2010: »Velstillede kan tabe på skattereformen«, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om reserven er at forstå som et merprovenui forbindelse med udligningsskatten på pensioner, jf. oversigt overprovenu vedr. »Serviceeftersyn af Forårspakken 2.0« af 5. maj 2010,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt, at der i en situation, hvor denene ægtefælle er død, lægges den afdøde ægtefælles pension oven iden efterlevendes pension, hvorved den samlede pensionsudbetalingkommer til at overstige bundgrænsen for betaling af udligningsskat-ten, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det rimeligt, at udligningsskatten er ud-
2
3
4
5
6
7
9
8
9
10
11
12
13
14
15
16
formet på en måde, så den rammer pensionister forskelligt og tilfæl-digt afhængigt af, hvor lang en udbetalingsperiode de enkelte harvalgt, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den foreslåede model ikke vil anspore pensionsopsparernetil at vælge så lange udbetalingsperioder som muligt, jf. også at detfremgår af lovforslagets bemærkninger, at man med henblik på atundgå udligningsskatten kan ændre på korte udbetalingsperioder, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det ikke er korrekt, at det er en forudsætning for at forlængeudbetalingsperioden, at pensionsudbetalingen ikke er påbegyndt, ogom der ikke også heri er et stort element af tilfældighed i, i hvilketomfang den enkelte pensionsopsparer kommer til at betale henholds-vis kan undgå at betale udligningsskat, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det ikke er korrekt, at lovforslaget betyder, at de, der harhaft høje gevinster ved store fradragsværdier, meget vel kan slippebilligere i udligningsskat, end dem, der har haft langt mindre gevinstved de store fradragsværdier, og at denne forskel i beskatningen kanvære begrundet i alene den enkelte pensionsopsparers valg af udbeta-lingsperiode, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at modellen indebærer, at også pensionsudbeta-linger, der hidrører fra indbetalinger foretaget efter Forårspakke 2.0 tilde lave fradragsværdier, kommer til at rammes af udligningsskat, ale-ne fordi pensionsudbetalingerne overstiger bundfradraget, og at deomhandlede personer dermed rammes af en højere beskatning, selv-om de ikke har haft nogen gevinst i form af høj fradragsværdi på ind-betalingstidspunktet, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning ministeren mener, at en beskatningssi-tuationhvor man rammes af en højere skat af pensionsudbetalingeruden at have fået »gevinsten« ved den højere fradragsværdihar iforhold til borgernes fremtidige incitament til at spare op til pension,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ikke er enig i, at det er af største samfundsmæs-sig vigtighed, at borgerne anspores til at spare op til deres pension, ogvil ministeren angive hvilke elementer i lovforslaget, der ansporerhenholdsvis hæmmer incitamentet til at spare op, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministerens konkrete kommentar til høringssvaret fra Fi-nansrådet, hvoraf det fremgår, at den holdning, pengeinstitutternesporer blandt pensionsopsparerne, allerede på nuværende tidspunktindikerer, at incitamentspåvirkningen ikke vil blive hverken kortvarigeller begrænset, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilket grundlag ministeren har vurderet, jf. lovforsla-gets bemærkninger side 6, at der kun vil kunne opstå et kortvarigt ogganske begrænset incitamentsproblem til at spare op til pension, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at uddybe begrundelsen for, at ministeren mener, at også
10
17
18
19
20
21
22
23
tjenestemandspensioner skal omfattes af udligningsskatten, når derhenses til tjenestemandspensionens særegne karakter i forhold til an-dre pensionsopsparinger, jf. bl.a. henvendelsen fra Pensionistforenin-gen i DJØF, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren på baggrund af illustrerende konkrete eksemplervil vise, på hvilken måde der tages hensyn til udligningsskatten i densærlige kompensationsordning, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om med henvisning til skemaet på side 11 i lovforslagets be-mærkninger »Samlet betydning af Forårspakke 2.0 for udvalgte fami-lietyper, ændring i rådighedsbeløb, 2011-regler«, hvor det fremgår afanmærkningen til skemaet, at der ikke er indregnet effekten af afgifts-stigninger og den grønne check, at tilsende udvalget et nyt skema,hvor også disse to elementer er indregnet, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorledes pensionsudbetalingerne forventes at udvikle sigover de næste årtier (mia. kr. om året), og hvorledes den generellevækst forventes at udvikle sig i samme periode, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 21. maj 2010om L 213samrådsspørgsmål A (Udligningsskat af store pensions-udbetalinger), til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår der kan ventes en afklaring af, om der vil blivefremsat lovforslag om forlængelse af udbetalingsperioderne, hvornåret lovforslag herom kan ventes fremsat, og fra hvilket tidspunkt så-danne ændringer kan ventes at få virkning, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre udførligt og præcist for de forudsætninger, derligger til grund for, at ministeren beregningsmæssigt er nået frem til,at antallet, der rammes negativt, er 200 personer, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvor mange der kommer til at betale mere iskat i forhold til de regler, der var gældende før Forårspakke 2.0 ogudligningsskatten i L 213, hvis elementerne fra jenopretningspakkenogså indregnes, og hvor meget mere i skat disse personer kommer tilat betale, til skatteministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 213
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren er indstillet på at tage initiativer til atsikre, at personer, der har handlet i tillid til det gældende pensionssy-stem og de hertil knyttede skatteregler, men som med skattereformenog de i lovforslaget foreslåede nye regler får en dårligere stilling, endde ville have fået med den hidtil gældende lovgivning, kompenseresherfor, til skatteministeren