Skatteudvalget 2009-10
L 213
Offentligt
852795_0001.png
852795_0002.png
J.nr. 2009-311-0033Dato: 25. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 213 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningslo-

ven og forskellige andre love (Midlertidig udligningsskat på store

pensionsudbetalinger, afskaffelse af særligt ægtefællefradrag m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål 22 af 21. maj 2010. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Anders Samuelsen (LA).
Troels Lund Poulsen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 22:

Ministeren henviste under samrådet til, at ca. 200 personer ifølge skemaet i afsnit 3.1.1 ilovforslagets bemærkninger samlet set vil komme til at betale mere i skat i forhold til deregler der var gældende før Forårspakke 2.0 og udligningsskatten i L 213. Vil ministerenredegøre udførligt og præcist for de forudsætninger, der lægger til grund for, at ministerenberegningsmæssigt er nået frem til, at antallet, der rammes negativt, er 200 personer.

Svar:

Beregningerne er foretaget på den såkaldte lovmodel.Lovmodellens datagrundlag er en stikprøve af den danske befolkning, i dette tilfælde foråret 2006, hvor der for personerne i stikprøven knyttes en række oplysninger, herunder omindkomst- og skatteforhold. Oplysningerne stammer hovedsageligt fra administrative regi-stre, f.eks. en række af SKATs registre med indkomst- og skatteoplysninger.Oplysningerne for 2006 fremskrives til 2010 i overensstemmelse med opgørelser og skønover indkomstudviklingen fra konjunkturvurderingen, som offentliggøres i Økonomisk Re-degørelse. I dette tilfælde er det forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december2009, der er anvendt til fremskrivning.Givet de fremskrevne indkomster beregnes skatteforholdene. For hver person i stikprøvenberegnes først skatteforholdene under gamle regler, dvs. udenForårspakke 2.0,dernæstunder de regler, der vil være gældende medForårspakke 2.0inklusive forslaget til udlig-ningsskat. For hver person er der hermed beregnet en skat før ændring og efter ændring, ogdifferencen er grundlaget for såvel de fordelingsmæssige beregninger samt - ved aggrege-ring – de provenumæssige konsekvenser.Beregningerne af de umiddelbare konsekvenser er foretaget i 2010-niveau, men ved de reg-ler, der vil være gældende i 2011.Som nævnt er beregningerne foretaget på en stikprøve. Stikprøven er på 3,3 pct. af befolk-ningen, og det opregnede antal på 200 personer, der skønnes at ville tabe påForårspakke2.0 og udligningsskatten, kan således henføres til ganske få personer i stikprøven. Der erderfor også en stor usikkerhed på skønnet.Med forbehold herfor kan det opgøres, at for de fleste af de personer, der skal betale udlig-ningsskat og samlet vil tabe påForårspakke 2.0inklusive udligningsskat, kan den negativenettovirkning hovedsageligt tilskrives, at de vil blive ramt af loftet over indbetaling på rate-pension og ophørende livrenter på 100.000 kr., som indgik som et element iForårspakke2.0. Det vil sige, at der er tale om personer, der indbetaler på en pensionsordning, samtidigmed at de får udbetalt pension fra sociale og/eller private pensionsordninger.Særligt om loftet for indbetalinger på pensionsordninger kan nævnes, at det beregnings-mæssigt i fordelingsberegningerne er forudsat, at der vil ske en vis grad af tilpasning til deændrede regler i form af et fald i indbetalingerne. Denne del afForårspakke 2.0skønnesisoleret set at medføre et merprovenu på ca. 0,9 mia. kr. målt i varig virkning, jf. L 195 iFolketingsåret 2008-09. I fordelingsberegningerne er det forudsat, at indbetalinger på rate-pension m.v. har et sådant omfang, at det samlet set medfører et merprovenu på ca. 0,9 mia.kr., svarende til den varige virkning.
Side 2