Erhvervsudvalget 2009-10
L 217 Bilag 2
Offentligt
850997_0001.png
850997_0002.png
21. maj 2010
Folketingets ErhvervsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K.
Forslag til lov om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rejseudby-dere og rejseformidlere (L 217)
DI Transport ønsker med denne henvendelse at henlede Erhvervsudvalgets op-mærksomhed på, at den foreslåede statslige garantiordning bør målrettes flerevirksomheder inden for luftfartsindustrien, end der lægges op til med det forelig-gende lovforslag.Lovforslaget giver mulighed for, at staten kan stille garanti for udlån til rejseudby-dere mv., der er registreret i Rejsegarantifonden, og til luftfartsselskaber og andreluftfartsoperatører, som af Statens Luftfartsvæsen har fået udstedt en EU -licens el-ler en koncession efter reglerne i luftfartsloven.Formålet er at lette det betydelige pres på likviditeten, der har ramt virksomheder-ne som en direkte følge af lukningen af det danske luftrum på grund af den islan d-ske vulkanaske i perioden fra den 15.-21. april 2010.En række andre virksomheder inden for luftfartsindustrien er imidlertid også ramtaf et stort pres på likviditeten som følge af deres økonomiske tab i den ekstraordi-nære situation, hvor det danske luftrum var lukket.Det gælder i den konkrete situation virksomheder inden for ground handling, luft-havne, luftfartsskoler og lignende. Det er virksomheder, som har det til fælles, atderes forretningsområder er entydigt knyttet til flyve- og luftfartsaktiviteter, og atde har været forhindret i at udøve deres forretningsaktiviteter i den periode, hvorluftrummet har været lukket.
Det er virksomheder, som befinder sig i en situation, der er fuldt ud sammenligne-lig med situationen for luftfartsselskaber, rejseudbydere mv., og som mærker et be-tydeligt pres på likviditeten som en direkte konsekvens af luftrummets lukning.Det er med andre ord virksomheder, som efter vores opfattelse også bør omfattes afdet forslag til statslig garantiordning, som regeringen har lagt frem. Garantiordnin-gen bør være målrettet de virksomheder inden for luftfartsindustrien, som er direk-te berørt af luftrummets lukning og det deraf følgende pres på deres likviditet i enmidlertidig periode.Den kreds af virksomheder, som garantiordningen foreslås udvidet med, kan af-grænses med udgangspunkt i følgende;
-
virksomheder, der er leverandører af ground handling-ydelser som opreg-net i bilag 1 i Rådets direktiv 96/67/EF af 15. oktober 1996 om adgang tilground handling-markedet i Fællesskabets lufthavne,lufthavne, som er offentligt betjente lufthavne, som har regelmæssigoffentlig lufttrafik (”ruteflyvning”), og som er registreret af Statens Luft-fartsvæsen i henhold til Bestemmelser for Luftfart (BL) 3-2 A, 1. udgave af10. marts 1993, Bestemmelser om etablering af offentlige IMC-flyvepladser,luftfartskoler, der har en officiel godkendelse udstedt af Statens Luftfartsvæsen i henhold til reglerne i JAR-FCL (Joint Aviation Requirements –Flight Crew Licensing), som er fastsat af den europæiske luftfarts-myndighedsorganisation JAA (Joint Aviation Authotities).
-
-
DI Transport skal anmode om, at de fremførte synspunkter vil indgå i Erhvervsud-valgets videre behandling af lovforslaget.Vi stiller os naturligvis til rådighed for yderligere oplysninger, såfremt dette måtteønskes.
Med venlig hilsen
Michael SvaneDirektør