Erhvervsudvalget 2009-10
L 217 Bilag 7
Offentligt
855701_0001.png
855701_0002.png
855701_0003.png
855701_0004.png
855701_0005.png
855701_0006.png
855701_0007.png
Til lovforslag nr.L 217
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rejseudbydereog rejseformidlere[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 19. maj 2010 og var til 1. behandling den 20. maj 2010. Lovforsla-get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.Dispensation fra 30-dages-reglenØkonomi- og erhvervsministeren har i den skriftlige fremsættelse anbefalet, at lovforslaget haste-behandles med henblik på færdigbehandling inden grundlovsdag. Det forudsætter, at der dispense-res fra reglerne i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovfors-lagets fremsættelse til dets vedtagelse.Udvalgetindstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter lovforsla-gets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i høring. Den 26. maj 2010 send-te økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra DI Transportog Rejsearrangører i Danmark.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 16 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.
2
To af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. IndstillingUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 41)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Tabet opgøres som1) rejseudbyderens eller rejseformidlerens omsætningstab på det danske marked i perioden nævnt istk. 1 opgjort som entena) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsæt-ning på det danske marked i perioden nævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidle-rens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i måneden forud for periodennævnt i stk. 1 ellerb) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsæt-ning på det danske marked i perioden nævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidle-rens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i 1. kvartal 2010 og2) rejseudbyderens eller rejseformidlerens dokumenterbare nettomeromkostninger, der er afholdtsom en følge af lukningen af luftrummet over Danmark i perioden nævnt i stk. 1, eller kompen-sation for meromkostninger svarende til 20 pct. af omsætningstabet nævnt i nr. 1.«[Præcisering vedrørende opgørelsen af tab]Til § 122)Istk. 1ændres ordet »vil« til: »kan«.[Præcisering vedrørende bortfald af garanti]3)Istk. 2, 1. pkt.,ændres ordet »vil« til: »kan«.[Præcisering vedrørende tilbagebetaling af garantiudbetalinger]
BemærkningerTil nr. 1
3
Der er tale om en præcisering og mere fleksibel beregningsmetode for opgørelse af selskabernestab. Således præciseres det, at selskaberne kan vælge at opgøre tabet således: I forhold til tabt om-sætning kan beregningen heraf baseres på en opgørelse af tabet i den periode, luftrummet var luk-ket, set i forhold til en referenceperiode, der enten er måneden forud eller 1. kvartal 2010. I forholdtil meromkostninger kan selskaberne vælge enten at lægge 20 pct. til det beregnede omsætningstabeller at tillægge de dokumenterbare, situationsspecifikke meromkostninger.Til nr. 2Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødvendigvis skal, træffe beslut-ning om, at garantien bortfalder, hvis et pengeinstitut afgiver urigtige eller vildledende oplysningereller undlader at overholde sine forpligtelser i henhold til den foreslåede lov eller bestemmelserfastsat i medfør af den foreslåede lov.Vækstfonden vil træffe beslutning om, at garantien bortfalder helt eller delvis, hvis der er tale omen undladelse eller urigtige oplysninger, der i væsentligt omfang har påvirket låntagers tabsopgørel-se, kreditvurderingen af låntager eller andre forhold, som har betydning for garantistillelsen ellerstatens betaling under garantien.Til nr. 3Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødvendigvis skal, træffe afgørelseom tilbagebetaling af garantiudbetalinger foretaget på et fejlagtigt grundlag.Vækstfonden vil træffe beslutning om, at udbetalingerne kræves tilbagebetalt helt eller delvis, så-fremt det fejlagtige grundlag i væsentligt omfang har påvirket låntagers tabsopgørelse, kreditvurde-ringen af låntager eller andre forhold, som har haft betydning for låntagers opnåelse af garantieneller statens betaling under garantien.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V)Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF)Carina Christensen (KF) Mike Legarth (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Flemming Bonne (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 217Bilagsnr.123456Spm.nr.1TitelTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/5-10 fra DI TransportHenvendelse af 25/5-10 fra Rejsearrangører i DanmarkHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenÆndringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217TitelSpm., om ministeren vil udvide dækningskredsen for garantiordnin-gen, så tilknyttede brancher og virksomheder i forbindelse med bl.a.bagagehåndtering, indtjekning og madservice dækkes, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre en hurtig administration af garantiord-ningen, så ansøgninger kan behandles inden for en kort tidsfrist, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil sikre, at garantiordningen også omfatter tabtomsætning og omkostninger i forbindelse med indkvartering, bespis-ning og anden hjemtransport, efter at luftrummet blev åbnet, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor administrationen af ordningen ellers kan placeres end iVækstfonden, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre sig, at stiftelsesprovision ogpræmier ikke er så høje, at virksomhederne ikke i nødvendigt omfangbruger ordningen, og at staten tjener på ordningen, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad anvendelsesområdet er på udlån til dækning af tab i2010 uden for perioden fra 15. april til 21. april, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad den samlede økonomiske risiko, som staten løber vedordningen er, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 21/5-10 fra DI Transport, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan reglerne på forbrugerområdet har fungeret, herun-der om ministeren finder behov for ændringer, til økonomi- og er-hvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen vil tage initiativ til bedre international koordine-ring omkring flyveforbud i forbindelse med naturkatastrofer, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
89
10
5
11
12
13
14
15
16
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at det er tab ved askeskyen, derbliver givet hjælp til og ikke anden uvedkommende gæld, til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at pengeinstitutternes vurderin-ger er korrekte, og at der ikke bliver givet garanti for anden gæld, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at pengeinstitutterne bærer endel af risikoen ved udlån og dermed har et incitament til alene at ydestatsgaranterede udlån til kreditværdige rejsebureauer eller luftfarts-selskaber, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om Vækstfonden har mulighed for at kontrollere pengeinstitut-ternes kreditvurdering, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 25/5-10 fra Rejsearrangører iDanmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om en uddybning af svar på spørgsmål 7 med et skønnet beløbfor statens samlede økonomiske risiko ved ordningen, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6

Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra RV.Spørgsmål 4:Ministeren bedes vurdere, hvor administrationen af ordningen ellers kan placeres end i Vækstfon-den – f.eks. af finansierings- og kreditvurderingsselskaber, udvalgte pengeinstitutter, FIH eller an-dre formidlere af kapital og garantier.Svar:Administration af en statslig garantiordning som den foreslåede vurderes at være en myndigheds-opgave, som ikke umiddelbart kan lægges ud i privat regi.Den foreslåede garantiordningen er sammensat på en måde, der gør, at Vækstfondens administra-tion vil være meget begrænset, jf. besvarelsen af spørgsmål 2 ad L 217. En stor del af administratio-nen ligger således hos pengeinstitutterne, der indgiver ansøgning om garanti. Pengeinstituttet skal iden forbindelse sørge for, at ansøgningen indeholder de nødvendige oplysninger og dokumentationi relation til tabsopgørelsen, ligesom det er pengeinstituttet, der foretager den egentlige kreditvurde-ring af rejseudbyderen.Samtidig bemærkes, at der er tale om en midlertidig ordning, hvorfor det ikke ville være hen-sigtsmæssigt at opbygge et helt nyt administrativt set-up fra bunden.Det er vurderingen, at Vækstfondens erfaringer fra lignende statslige garantiordninger vil kunnesikre en effektiv og smidig udmøntning af denne nye ordning. Det er samtidig vurderingen, at detteeksisterende set-up kan sikre en forholdsvis hurtig opstart af ordningen. Endvidere har Vækstfondenallerede i dag det nødvendige regnskabsmæssige og forvaltningsmæssige set-up, hvor Rigsrevisio-nen fører tilsyn med at ordningerne udmøntes i overensstemmelse med lovgrundlag og gældendeadministrationsaftaler.Vækstfonden administrerer således 2 lånegarantiordninger og har derfor relevante erfaringer her-fra, som der kan bygges oven på.Kom-gang-låns ordningen er en lånegarantiordning for iværksættere der skal sætte dem i stand tilat opnå finansiering i et pengeinstitut på sædvanlige lånevilkår. Garantiprocenten er 75, men penge-institutterne har selv et ansvar for at de samlede tab på ordningen holdes på et passende lavt niveau.Ansøgningen om Kom-i-gang-låns garantien foregår i Vækstfondens garantisystem, som også vilkunne anvendes til ansøgningerne om statsgaranti for tab i forbindelse med askeskyen, så vidt der ertale om nye lån.Vækstkaution er en lånegarantiordning, der kan anvendes af alle virksomheder til forretningsud-vikling og erhvervsbyggeri mv. Vækstfonden yder en garanti på 75 pct. og foretager en vurdering afhver enkelt ansøgning, som skal sikre, at den ligger inden for Vækstkautions risikoprofil, således atudgifterne til tab kan dækkes inden for rammerne af statstilskuddet og præmieindtægterne. Vurde-ringen foretages af medarbejdere, der har mange års erfaring med kreditvurdering fra pengeinstitut-ter mv.På den baggrund er det vurderingen, at Vækstfonden har de relevante kompetencer og facilitetertil hurtigt at kunne etablere og drive garantiordningen på en hensigtsmæssig måde.
7
Spørgsmål 16:Vil ministeren uddybe sit svar på spørgsmål 7 med et skønnet beløb på statens samlede økonomi-ske risiko ved ordningen?Svar:Det er vanskeligt at vurdere præcist, hvor mange luftfartsselskaber og rejsebureauer der vil gørebrug af garantiordningen. Branchens eget skøn over deres mistede omsætning og ekstraudgifterligger på ca. 880 mio. kr. fordelt med op til 800 mio. for luftfartsselskaberne og minimum 80 mio.kr. for rejsebureauerne. Det vil dog formentlig langt fra være alle selskaber, der ønsker at gøre brugaf garantiordningen.For at leve op til Kommissionens retningslinier på området skal garantiordningen væremarkedskonform. Det betyder, at alle omkostninger til implementering, løbende administration,dækning af tab mv. skal være dækket af præmieindtægter. Den præmie, som selskabet skal betalefor en statsgaranti, skal fastsættes efter en individuel risikovurdering af selskabet. De samledepræmieindtægter bør dermed dække udgifter til tabsdækning og administration.Garantiordningen er derfor i udgangspunktet ikke forbundet med tab for staten. Imidlertid kan detikke udelukkes, at udviklingen generelt samt omstændigheder omkring de luftfartsselskaber ogrejsebureauer, der vil benytte ordningen, kan føre til, at der fremkommer tab, men der budgetteresikke med det.