Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 11
Offentligt
860247_0001.png
860247_0002.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 4. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 221 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, lig-ningsloven og børnefamilieydelsesloven (ingen regulering af be-løbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for fagligekontingenter og loft over børnefamilieydelsen).Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Henrik Lund Jensenaf 31. maj 2010. (L 221 – bilag 2).
Troels Lund Poulsen/SørenSchou
Henrik Lund Jensen ønsker, at der i den foreslåede nyaffattelse af ligningslovens § 13, stk.1, tilføjes, at Cepos og lignende interessegrupper med erhvervspolitisk indhold også er om-fattet af fradragsbegrænsningen.Henrik Lund Jensen begrunder sin afgørelse med, at der i skatteretten gælder et ligheds-princip, hvorefter samme forhold behandles ens. Bidrag til Cepos og lignende interesse-grupper bør efter Henrik Lund Jensens opfattelse ikke behandles gunstigere end bidrag til 3F, DJØF eller HK.Henrik Lund Jensen finder endvidere, at man let kan omgå begrænsningen af fradraget forfaglige kontingenter ved at lade den overskydende del gå til Arbejderbevægelsens Er-hvervsråd. Henrik Lund Jensen mener nemlig, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på til-svarende måde som Cepos bør kunne blive godkendt i henhold til Ligningslovens §§ 8 Aog 12, stk. 3.
Hertil bemærkes, at man ikke som Henrik Lund Jensen kan ligestille kontingentbetalingertil en fagforening med donationer til en almenvelgørende eller almennyttig forening. Der ervæsentlig forskel på en lønmodtagers betaling af kontingent til en fagforening og donationtil en almenvelgørende foreninger, og det er derfor ikke relevant at sammenligne den skat-temæssige behandling af de to forskellige situationer.Fradragsretten for betaling af kontingent til en fagforening er betinget af, at fagforeningenhar som hovedformål at varetage de økonomiske og faglige interesser for den erhvervs-gruppe, som lønmodtageren tilhører. Der er således tale om bidrag til en forening, der ho-vedsagligt varetager ens egne økonomiske og arbejdsmæssige interesser.Fradrag for donation til en almenvelgørende forening er derimod betinget af, at den for-ening, man donerer et beløb til, har et almenvelgørende eller et almennyttigt formål. Det vilsige, at midlerne anvendes til en videre kreds af personer, som er i økonomisk trang ellerhar vanskelige økonomiske vilkår eller har et formål, som ud fra en i befolkningen alminde-ligt herskende opfattelse kan karakteriseres som nyttig, og som kommer en vis større kredstil gode, eller at der er tale om et trossamfund.Om en person kan få fradrag for bidrag til en forening efter ligningslovens §§ 8 A og 12,stk. 3, afhænger som nævnt ovenfor af, om foreningen er almennyttig eller almenvelgøren-de. Opfylder en forening ikke disse kriterier, eksempelvis fordi der er tale om en forening,der varetager en erhvervsgruppes økonomiske og arbejdsmæssige interesser, kan bidrags-yderen ikke få fradrag efter disse regler. Jeg mener derfor ikke, at der er belæg for at anta-ge, at det er muligt at omgå begrænsningen af fradrag for faglige kontingenter.
Side 2