Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 13
Offentligt
866296_0001.png
866296_0002.png
866296_0003.png
J.nr. 2010-318-0236Dato: 31. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 509 af 27. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anders Samuelsen(LA).(Alm. del).
Troels Lund Poulsen/Thomas Larsen
Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for, hvor meget Genopretningspakken bidrager til at øge det samledeskattetryk i henholdsvis 2011, 2012 og 2013 sammenholdt med, hvad tilfældet ville være udenGenopretningspakken. Endvidere bede ministeren specificere, hvilke elementer iGenopretningspakken der bidrager til at øge det samlede skattetryk, samt oplyse om hvor megethvert enkelt element bidrager med.
Svar:Skattetrykket måler de samlede skatter og afgifter i pct. af bruttonationalproduktet (BNP). Skat-tetrykket for 2011-13 kan derfor først fastlægges, når både de samlede skatteindtægter er op-gjort endeligt, og når BNP er fastlagt i det endelige nationalregnskab.Regeringen offentliggør skøn for skattetrykket i Økonomisk Redegørelse, som udgives af Fi-nansministeriet tre gange om året i hhv. maj, august og december. Imellem disse udgivelser of-fentliggør regeringen ikke reviderede skøn for skattetrykket.Genopretningsaftalen vil påvirke både de samlede skatter og bruttonationalproduktet (BNP).Genopretningsaftalen indeholder en række skatteforhøjelser, som øger de samlede skatter. DetgælderSuspension af den automatiske regulering af visse beløbsgrænser i skatte- og afgifts-lovgivningen i 2011, 2012 og 2013. Reguleringen af beløbsgrænserne genoptages fra2014. Den treårige suspension af reguleringen medfører dog et permanent lavere niveaufor beløbsgrænserne fra 2014 og frem.Udskydelse af den planlagte ekstraordinære forhøjelse af indkomstgrænsen for topskat i2011 i tre år til 2014.Der indføres en grænse for fradrag af lønmodtageres faglige kontingenter på 3.000 kr.årligt. Desuden gennemføres en forhøjelse af private og offentlige arbejdsgiveres bidragtil arbejdsmarkedsformål mv. med henblik på at opnå et samlet provenu på � mia. kr.En del af denne finansiering skal komme fra en begrænsning af arbejdsgiveres fradragfor faglige kontingenter.
I alt forhøjes skatterne med 8 mia. kr. før tilbageløb og adfærdsvirkninger i varig virkning somfølge af den foreslåede udmøntning af Genopretningsaftalen i L 221, jf. tabel 1. Det svarer tilca. ½ pct. af bruttonationalproduktet.Tabel 1. Provenuvirkning af skatteændringer i GenopretningsaftalenMio. kr. i 2010-niveauNulregulering af beløbsgrænserUdskydelse af forhøjelse af topskattegrænsenBegrænsning af fradraget for faglige kontingenter

Skatteændringer i Genopretningsaftalen i alt

Skatteændringer i Genopretningsaftalen i alt, pct. af BNPVarigvirkning6.4001001.500

8.000

0,520112.1001.800850

4.750

0,3Indkomstår201220134.2006.6001.9002.000850850

6.950

9.450

0,40,520146.6000850

7.450

0,4
Kilde: L 221 fremsat - Forslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og børnefamilieydelsesloven (In-gen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenter og loft over bør-nefamilieydelsen).Anm.: Provenuvirkningen er opgjort før tilbageløb på moms og afgifter og uden adfærdsvirkninger.Begrænsning af arbejdsgiveres fradrag for faglige kontingenter indgår ikke.
Tilbageløb i form af moms og afgifter indebærer, at provenuet skønnes til ca. 6 mia. kr. i fak-torpriser. Skatteændringerne i Genopretningsaftalen medfører isoleret set et lavere arbejdsud-Side 2
bud svarende til ca. 3.000 fuldtidspersoner, som reducerer den varige virkning efter tilbageløbog adfærdsvirkninger til ca. 5� mia. kr.Såvel ovennævnte skatteelementer som de øvrige elementer i Genopretningsaftalen kan forven-tes at have en begrænset effekt på bruttonationalproduktet. På den ene side kan den nødvendigegenopretning af den offentlige økonomi isoleret påvirke bruttonationalproduktet negativt påkort sigt. På den anden side bidrager Genopretningsaftalen til at skabe rammerne for at sikre nyvækst efter krisen. Genopretningsaftalen anslås samlet set at øge arbejdsudbuddet med op til ca.11.000 personer på længere sigt, navnlig som forkortelsen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år.Hertil kommer, at Genopretningsaftalen, der konsoliderer de offentlige finanser med 24 mia. kr.i 2013 i overensstemmelse med EU’s henstilling til Danmark, skaber tillid til finanspolitikkenog fastkurspolitikken. Derigennem må Genopretningsaftalen forventes at føre til et lavere ren-teniveau i de kommende år, sammenholdt med hvad tilfældet ville være uden Genopretningsaf-talen.
Side 3