Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 15
Offentligt
860501_0001.png
860501_0002.png
860501_0003.png
860501_0004.png
860501_0005.png
860501_0006.png
860501_0007.png
860501_0008.png
860501_0009.png
860501_0010.png
860501_0011.png
860501_0012.png
860501_0013.png
860501_0014.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 7. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 221 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, lig-ningsloven og børnefamilieydelsesloven (Ingen regulering afbeløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for fagligekontingenter og loft over børnefamilieydelsen).Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker stillet ved 2.behandlingen af L 221.
Troels Lund Poulsen/ Søren Schou
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af personskatteloven, ligningsloven og børnefamilieydelsesloven(Ingen regulering af beløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontin-genter og loft over børnefamilieydelsen) (L 221)
Til § 3
1)Indledningen affattes således:I indledningen indsættes efter ”27. december 2008,”: ”som ændret ved § 1 i det af Folketinget den4. juni 2010 vedtagne forslag til lov om en børnefamilieydelse og forskellige andre love. (Unge-ydelse for 15-17 årige, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.),”.[Konsekvens af vedtagelsen af L 201]2)Nr. 1affattes således:”§1.For børn under 15 år udbetales en skattefri børneydelse. Børneydelsen udgør 16.992 kr. årligt(2011-niveau) for børn indtil det fyldte 3. år, 13.452 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med detfyldte 3. år og indtil det fyldte 7. år og 10.584 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med det fyldte7. år og indtil det fyldte 15. år.Stk. 2. For børn mellem 15 og 17 år udbetales en skattefri ungeydelse. Ungeydelsen udgør 10.584kr. årligt (2011-niveau).Stk. 3. Den samlede udbetaling pr. ydelsesmodtager, jf. § 4, kan højst udgøre 35.000 kr. (2011-niveau) årligt, jf. dog stk. 4 og 5.Stk. 4. Overstiger den samlede børne- og ungeydelse efter stk. 1 og 2 beløbsgrænsen i stk. 3, udbe-tales der i 2011 tillige et beløb svarende til to tredjedele og i 2012 et beløb svarende til en tredjedelaf forskellen mellem den samlede børne- og ungeydelse og beløbsgrænsen i stk. 3.Stk. 5. Uanset begrænsningen af den samlede ydelse efter stk. 3 og 4 udgør udbetalingen pr. ydel-sesmodtager i 2011-2019 mindst et beløb svarende til den samlede ydelse efter stk. 1 og 2 med pro-centtillæg efter 2. pkt. fratrukket beløbet efter 3. pkt. Procenttillægget udgør 1,3 pct. i 2011, 3,3 pct.i 2012 og 5,3 pct. i 2013 til og med 2019. Beløbet, der fratrækkes efter 1. pkt., udgør 12.000 kr. i2011-2013, 15.000 kr. i 2014, 18.000 kr. i 2015, 21.000 kr. i 2016, 24.000 kr. i 2017, 27.000 kr. i2018 og 30.000 kr. i 2019.Stk. 6. Såfremt betingelsen i § 2, nr. 5 og 6, ikke er opfyldt, skal beløbet, som barnet ville havemodtaget, indgå ved opgørelsen af, om den samlede børne- og ungeydelse overstiger beløbs-grænsen efter stk. 3, jf. dog stk. 4 og 5. Ved en eventuel beskæring af den samlede børne- og unge-ydelse reduceres ydelsen efter aldersrækkefølge med det yngste barn først. Først for børn, som op-fylder betingelserne, og derefter for børn, som ikke opfylder betingelserne.
Side 2
Stk. 7. De i stk. 1-3 nævnte beløb reguleres årligt efter udviklingen i det af Danmarks Statistik of-fentliggjorte forbrugerprisindeks i forhold til indekset for 2009. Reguleringen foretages på grundlagaf forbrugerprisindeksets årsgennemsnit i året 2 år forud for det kalenderår, i hvilket ydelsen udbe-tales. Beløbene forhøjes eller nedsættes med samme procent som den, hvormed forbrugerprisindek-set er ændret i forhold til niveauet i 2009. Ved reguleringen for kalender-året 2012 nedsættes denberegnede ændringsprocent efter 3. pkt. med 1,9 pct.enheder. I 2013 og efterfølgende kalenderårnedsættes den beregnede ændringsprocent efter 3. pkt. med 3,9 pct.enheder. Den procentvise æn-dring beregnes med én decimal. De beløb, der fremkommer efter procentreguleringen, afrundes tilnærmeste kronebeløb, der kan deles med 12. Reguleringen sker første gang for kalenderåret 2012.”[Nyaffattelse af lovens § 1 som følge af ændret reguleringsmekanisme og indfasning af loft overydelsen, samt korrektioner som følge af vedtagelsen af L201 den 4. juni 2010]3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 4, stk. 2, 1. pkt.,ændres ”ham” til: ”ham, forudsat han ikke er samlevende med barnets mo-der”[Værn mod omgåelse af loftet over udbetaling af børne- og ungeydelsen]Ny paragraf4)Efter § 3 indsættes som ny paragraf:”§ 01I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom (ejendomsavancebeskatningsloven),jf. lovbekendtgørelse nr. 891 af 17. august 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 335 af 7. maj 2008, §6 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, § 18 i lov nr. 521 af 12. juni 2009 og § 5 i lov nr. 525 af 12. juni2009, foretages følgende ændring:1.I§ 5 A, stk. 1,ændres ”ændringen fra indkomståret 2010” til: ”ændringen fra indkomståret 2013”.[Regulering af anskaffelsessummer efter § 5 A, stk. 1]5)I§ 4, stk. 2,indsættes efter ”§ 2”: ”og § 01”.[Ikrafttræden for ændring nr. 4]
BemærkningerTil nr. 1
Side 3
Lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love (Ungeydelse for 15-17 åri-ge, mulighed for at standse ungeydelsen m.v.), blev vedtaget den 4. juni 2010 og træder i kraft den1. januar 2011.Til nr. 2Det fremsatte lovforslag udmønter de ændringer i reglerne for modtagelse af børnefamilieydelsen,der er indeholdt i Aftalen om genopretning af dansk økonomi af 25. maj 2010 mellem regeringen ogDansk Folkeparti.For at sikre en mere ligelig fordeling af ændringerne i børnefamilieydelsen har aftaleparterne den31. maj 2010 aftalt at revidere ændringerne af børnefamilieydelsen.Ændringerne i forhold til lovforslaget er følgende:Der indføres en begrænsningsordning, hvor den maksimale årlige virkning af loftet begræn-ses til 12.000 kr. frem til 2013. Begrænsningsbeløbet forhøjes med 3.000 kr. årligt fra 2014,således at begrænsningsbeløbet er forhøjet til 30.000 kr. i 2019. Med virkning fra 2020 bort-falder begrænsningsordningen.Loftet over den samlede børnefamilieydelsehæves fra 30.000 kr. til 35.000 kr. (2011-niveau).Satserne for børnefamilieydelsenedsættes gradvist med 5 pct. frem mod 2013 i forhold tilgældende regler.
Dette ændringsforslag udmønter den aftalte reviderede model for modtagelse af børnefamilieydel-sen.Ændringsforslaget indeholder endvidere nogle konsekvensændringer som følge af vedtagelsen aflovforslag L 201 om ændring af børnefamilieydelsen til en børne- og ungeydelse, som Folketingethar vedtaget den 4. juni 2010. Den samtidige behandling af L 201 og nærværende lovforslag harnødvendiggjort konsekvensændringer i dette lovforslag.
Provenumæssige konsekvenserDe provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget i forhold til lovforslaget fremgår af neden-stående oversigt.Provenuvirkning af de foreslåede ændringer af reglerne for børne- og ungeydelsenMio. kr. i 2010-niveauLoft over børne- og ungeydelsen, ændringsforslagLoft over børnefamilieydelsen, lovforslagÆndring i provenuVarigvirkning1.15097517520113503500Indkomstår2012 2013725 1.050650 1.0007550Finansår201120141.1003501.0003501000
Anm.: Provenuvirkningen er opgjort før tilbageløb på moms og afgifter og uden adfærdsvirkninger.
Side 4
Den ændrede model medfører de første år besparelser på børne- og ungeydelsen af samme størrelsesom modellen i lovforslaget. Målt på varig virkning medfører den ændrede model en samlet bespa-relse, der er ca. 175 mio. kr. større end lovforslaget.I tabellen nedenfor vises en konsolideret udgave af oversigten i afsnit 4 i lovforslaget over de pro-venumæssige konsekvenser af lovforslaget inkl. ændringsforslaget.Provenuvirkning af lovforslaget inkl. ændringsforslagMio. kr. i 2010-niveauNulregulering af beløbsgrænserUdskydelse af forhøjelse af topskattegrænsenBegrænsning af fradraget for faglige kontingenterLoft over børne- og ungeydelsen ifølge ændrings-forslagLovforslaget inkl. ændringsforslag i alt- heraf kommuneskatVarigvirkning6.4001001.5001.1509.150-20112.1001.8008503505.1001.500Indkomstår2012 20134.200 6.6001.900 2.000850850725 1.0507.675 10.5002.400 3.150Finansår201120146.6002.10001.8008508001.1008.5503.2003505.0500
Anm.: Provenuvirkningen er opgjort før tilbageløb på moms og afgifter og uden adfærdsvirkninger.
Med forslaget vil alle ca. 685.000 modtagere af børnefamilieydelse få reduceret ydelsen i forhold tilgældende regler. For de fleste vil reduktionen være begrænset til den generelle satsreduktion på 5pct. i løbet af 2011 til 2013. For godt 50.000 modtagere vil reduktionen være større som følge afloftet over den samlede børnefamilieydelse, jf. tabellen. I 2013 vil det maksimale tab være 12.000kr. som følge af overgangsordningen, der begrænser beskæringen. I 2020 er der ingen begrænsningpå tabet.Modtagere af børnefamilieydelse, fordelt efter beskæringens størrelse (1.000 personer)2013Heraf modtagere,hvor ydelsen be-Alle modtageregrænses af loftet647133939000000686522020Heraf modtagere,hvor ydelsen be-Alle modtageregrænses af loftet64713232377444468652
Beskæring af ydelsenUnder 6.000 kr.6.000 - 12.000 kr.12.000 - 18.000 kr.18.000 - 24.000 kr.Over 24.000 kr.I alt
Den ændrede model for loft over børne- og ungeydelsen vurderes ikke at medføre nævneværdigeændringer i skønnet over effekterne på arbejdsudbuddet, som fremgår af lovforslaget.
Administrative konsekvenser for det offentligeDet skønnes, at den ændrede model for loft over børne- og ungeydelsen vil medføre engangsom-kostninger til systemtilretning på i alt 4,5 mio. kr. Der er tale om en merudgift på 0,5 mio. kr. i for-hold til det fremsatte lovforslag.
Side 5
Ad stk. 1 og 2.Den foreslåede opdeling af det hidtidige stk. 1 i to stykker er en konsekvensændring som følge afvedtagelsen af L 201 om omlægning af børnefamilieydelsen til en børne- og ungeydelse.Det foreslås, at den aftalte generelle nedsættelse af børne- og ungeydelsen med 5 pct. over tre årudmøntes gradvist med 1,3 pct. i 2011, 1,9 pct. i 2012 og 1,9 pct. i 2013.Det tilstræbes med denne indfasning, at ydelsesbeløbene i kommende år ikke bliver nominelt min-dre end året forud.Efter gældende regler skulle børne- og ungeydelsen reguleres med 1,3 pct. pr. 1. januar 2011. Detforeslås derfor, at nedsættelsen med 1,3 pct. i 2011 udmøntes ved, at grundbeløbene i stk.1 og 2 i2011-niveau fastholdes på samme nominelle beløbsstørrelser som i 2010.Som konsekvens af, at ungeydelsen fremover skal udbetales månedligt, og den årlige ydelse derforskal være delelig med 12, forhøjes de fire ydelseskategorier med 4 kr. i forhold til 2010. Hidtil erydelsesbeløbene blevet oprundet til nærmeste beløb, der kan deles med 4.Ydelsesbeløbene foreslås som hidtil reguleret årligt svarende til udviklingen i forbrugerprisindeksetto år forud for kalenderåret, som ydelsen vedrører. Reguleringen reduceres dog i 2012 og fra 2013med den resterende del af den generelle nedsættelse på 5 pct., jf. den foreslåede affattelse af stk. 7,og bemærkningerne hertil.I L 201, Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love, som blevvedtaget den 4. juni 2010, fremgår det af § 7, stk. 2, at ungeydelsen for kalenderåret 2011 udgør 894kr. om måneden. Da dette ændringsforslag tillige fastlægger ydelsesniveauet for 2011 for børne- ogungeydelsen vil der således være en dobbeltregulering af ydelsesniveauet for ungeydelsen. Det erikke hensigtsmæssigt, og der vil derfor blive stillet ændringsforslag til 3. behandlingen af dette lov-forslag. Ændringsforslaget kan af lovtekniske grunde ikke stilles før, da loven, L201, som vedtagetved 3. behandlingen den 4. juni 2010, skal stadfæstes først.
Ad stk. 3Det foreslås, at der indføres et loft på 35.000 kr. for den samlede årlige børne- og ungeydelse, somen ydelsesmodtager kan modtage. Der indføres dog samtidigt overgangsbestemmelser, der begræn-ser den årlige reduktion af ydelsen, jf. de foreslåede stk. 4 og 5 og bemærkningerne hertil.Beløbsloftet foreslås reguleret efter de samme regler som ydelsesbeløbene i stk. 1 og 2.
Ad stk. 4Tilpasningen til det nye ydelsesniveau sker gradvist over en årrække ved to overgangsordninger ihenholdsvis stk. 4 og 5, der delvist supplerer hinanden.I stk. 4 foreslås det, at alle ydelsesmodtagere i 2011 modtager en kompensation på et beløb svaren-de til to tredjedele af den del af børne- og ungeydelsen opgjort efter stk. 1 og 2, der overstiger
Side 6
35.000 kr. I 2012 modtager de en kompensation på et beløb svarende til en tredjedel af forskellenmellem den samlede børne- og ungeydelse efter stk. 1 og 2 (reguleret) og 35.000 kr. (reguleret).Eksempel:En ydelsesmodtager har i 2011 tre børn på henholdsvis 1 år, 4 år, og 8 år. Den beregnede børne- ogungeydelse udgør summen af 16.992 kr., 13.452 kr. og 10.584 kr. eller i alt 41.028 kr. Dette beløboverstiger loftet med 6.028 kr. (41.028 kr. – 35.000 kr.). I 2011 ydes der kompensation svarende tilto tredjedele af denne forskel, dvs. 4.019 kr. Den samlede ydelse, der udbetales til modtageren i2011, udgør således 39.019 kr. (35.000 kr. + 4.019 kr.).
Ad stk. 5Den foreslåede overgangsordning for 2011 og 2012 i stk. 4 foreslås suppleret med en ordning, derbegrænser beskæringen i ydelsen i 2011 til 2019.I stk. 5 foreslås det, at beskæringen af den samlede børne- og ungeydelse pr. modtager opgjort efterstk. 1 og 2 og begrænset efter stk. 3 og 4 maksimalt kan udgøre 12.000 kr. i hvert af årene 2011,2012 og 2013. Det beløb, som beskæringen højest må udgøre, forhøjes gradvist med 3.000 kr. årligti 2014 til 2019, således at beskæringen af den samlede ydelse i 2019 i forhold til nugældende reglerhøjest må udgøre 30.000 kr. Fra 2020 bortfalder denne begrænsningsordning.For at opgøre, hvad den samlede ydelse ville have udgjort efter de hidtil gældende regler, skal ydel-sen beregnet efter stk. 1 og 2 korrigeres for den generelle nedsættelse af ydelserne med 5 pct., somdels sker ved den foreslåede fastsættelse af grundbeløbene i stk. 1 og 2, dels ved korrektion af regu-leringen med 1,9 pct.enheder i 2012 og med 3,9 pct.enheder fra og med 2013, jf. stk. 7 og bemærk-ningerne hertil.Ved at fastholde beløbsstørrelserne i 2011 på samme nominelle niveau som i 2010 undlades en re-gulering på 1,3 procent. Sammen med korrektionen på 3,9 pct. fra og med 2013 giver det en nedre-gulering på 5,3 pct., beregnet som ((1/((1-0,013)*(1-0,019)*(1-0,019))-1)*100=5,3). For at der skalske en reduktion af den hidtidige ydelse på 5,0 pct., skal korrektionen være på 5,3 pct. Det skyldes,at det er et spørgsmål, om reduktionen af børnefamilieydelse skal ses i forhold til den hidtidigeydelse eller i forhold til den foreslåede ydelse. Set i forhold til de gældende beløbsstørrelser udgørreduktionen 5,0 pct. Set i forhold til de foreslåedes beløbsstørrelser udgør reduktionen 5,3 pct. Be-regningsteknisk er sammenhængen 1/1,053=0,95.Opgørelsen af de ydelsesbeløb, der ville have været gældende uden lovforslaget, kan således opgø-res som ydelsesbeløbene efter stk. 1 og 2 med tillæg af 1,3 pct. i 2011, 3,3 pct. i 2012 og 5,3 pct. i2013 til 2019. Tillægget skal udgøre 5,3 pct., idet det ses i forhold til niveauet for den nugældendeydelse.Eksempel:(Den forudsatte regulering og beløbsstørrelser er valgt af illustrative hensyn. De faktiske regulere-de beløbsgrænser fra 2012 og følgende år kendes ikke på indeværende tidspunkt).
Side 7
En ydelsesmodtager har i 2013 fire børn på henholdsvis 1, 4, 8 og 12 år. Inkl. regulering frem til2013 udgør den beregnede børne- og ungeydelse i alt 51.720 kr. Efter de hidtil gældende regler villeden samlede ydelse have udgjort 5,3 pct. mere eller 54.575 kr. Dette beløb overstiger loftet i 2013på 35.136 kr. med 19.439 kr. (54.575 kr. – 35.136 kr.). Beskæringen må dog i 2013 højest udgøre12.000 kr. Derfor udbetales der i 2013 i alt 42.575 kr. til modtageren (54.575 kr. – 12.000 kr.).Efter bemærkningerne til stk. 7 er vist et udbygget eksempel, der viser effekten af overgangsordnin-gerne over en årrække.
Ad stk. 6L 201, Forslag til lov om ændring af børnefamilieydelsesloven og forskellige andre love, blev ved-taget den 4. juni 2010. Det vedtagne lovforslag opstiller en ny betingelse for at modtage børne- ogungeydelse, jf. børne- og ungeydelseslovens § 2, nr. 6. Efter bestemmelsen er det en betingelse forat modtage børne- og ungeydelse, at kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned har gi-vet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende efterlevelse afpligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for 15-17 årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov omvejledning, uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse mv., skal have den virk-ning, at ungeydelsen skal standse.Det foreslås, med ændringsforslaget, at såfremt kommunalbestyrelsen har givet meddelelse i hen-hold til bestemmelsen, skal beløbet, som barnet ville have modtaget, indgå ved opgørelsen af, omden samlede børne- og ungeydelse overstiger den beregnede udbetaling. I så fald vil den samledeudbetaling pr. ydelsesmodtager kunne blive mindre end den beregnede efter kompensation.En tilsvarende opgørelsesmåde fremgår af det fremsatte lovforslag, for så vidt angår betingelsen ef-ter børne- og ungeydelseslovens § 2, nr. 5, hvorefter det er en betingelse for at modtage børne- ogungeydelse, at kommunalbestyrelsen ikke for det pågældende kvartal har truffet afgørelse ommanglende efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om social service.Ved beregningen af, hvorvidt den samlede ydelse er over det beregnede beløb til udbetaling, fore-slås det, at der tages udgangspunkt i beløbet for det ældste barn først. Hvis der eksempelvis er trebørn i en familie, der er henholdsvis 13 år, 10 år og 5 år, skal der således ved beregningen først ta-ges udgangspunkt i ydelsen til den unge, som er 13 år, dernæst ydelsen til barnet, som er 10 år, ogendelig fyldes der op til det beregnede beløb til udbetaling med den del af ydelsen til barnet, der er5 år, som kan rummes her indenfor. Det vil med andre ord sige, at der skæres i ydelsen for det yng-ste barn først. Først for børn, som opfylder betingelserne, og derefter for børn, som ikke opfylderbetingelserne.Den foreslåede prioriteringsrækkefølge skyldes, at §§ 2-3 i børne- og ungeydelsesloven stiller enrække betingelser, som skal være opfyldt den første dag i den periode, som den enkelte udbetalingvedrører, og det er således nødvendigt, at der er taget stilling til, hvilket barn ydelsen vedrører.Ad stk. 7
Side 8
Det foreslås at den resterende del af den generelle nedsættelse af ydelsen med 5 pct., der ikke blevindregnet ved fastsættelse af grundbeløbene i stk. 1 og 2, jf. bemærkningerne hertil, udmøntes med1,9 pct. i 2012 og 1,9 pct. i 2013 ved at korrigere den gældende reguleringsbestemmelse.Det fastholdes, at reguleringen af ydelsesbeløbene skal foretages svarende til udviklingen i forbru-gerprisindekset to år forud for det kalenderår, som ydelsen vedrører. Reguleringen i 2012, der sva-rer til udviklingen i forbrugerprisindekset fra 2009 til 2010 nedsættes dog med 1,9 pct.enheder, ogreguleringen i 2013, der svarer til udviklingen i forbrugerprisindekset fra 2009 til 2011 nedsættesmed 3,9 pct.enheder. Reguleringen i de følgende år, der tager udgangspunkt i forbrugerprisindeksetfor 2009 nedsættes ligeledes med 3,9 pct. enheder.Eksempel:(Den forudsatte regulering er valgt af illustrative hensyn. Den faktiske udvikling i forbrugerprisin-dekset efter 2009 kendes ikke på indeværende tidspunkt).Regneeksempel til illustration af reguleringsmekanismen i stk. 7ReguleringsårÅr for forbrugerprisindeksForbrugerprisindeks (* = skøn)Stigning i forbrugerprisindeks (* = gæt)Forslag til korrektion i henhold til stk. 7Reguleringsprocent for børne- og ungeydelsen= akkumuleret korrigeret stigning i forbrugerpris-indekset i forhold til forbrugerprisindekset i 200920112009119,71,3-1,31)20122010122,4*2,3*-1,9020132011124,9*2,0*-3,9020142012127,4*2,0*-3,90
0,0
0,4
0,4
2,5
1) Korrektionen er indregnet i fastsættelsen af grundbeløbene i stk. 1 og 2.
I nedenstående oversigt er vist et flerårigt eksempel for 2011 til 2020 for en modtager med firebørn. For eksemplets skyld er det valgt at fastholde børnenes alder uændret i hele perioden.Eksemplet viser, at beskæringen af den samlede ydelse udgør ca. 6.200 kr. i 2011, således at ydel-sen falder fra ca. 52.300 kr. til ca. 46.100 kr. I 2012 udgør ydelsen ca. 41.500 kr., og den vil herefterligge på lidt under 40.000 kr. om året frem til 2019, hvorefter den vil stige i takt med reguleringenaf loftet.Reelt vil beskæringen af ydelsen dog være faldende over årene i takt med, at børnene bliver ældreog dermed hver især oppebærer en lavere ydelse.
Side 9
YdelsesårReguleringspct.Børne- og ungeydelse:0-2 år3-6 år7-14 år og 15-18 år(1)
2011Grund-beløb
20120,40
20130,40
20142,50
20154,6
20166,7
20178,8
201811,0
201913,2
202015,5
16.99213.452(2)(3)10.584Opgørelse af samlet ydelse efter stk. 1 og 21 barn på 1 år16.992(1)1 barn på 4 år13.452(2)2 børn på 10 og 13 år21.1682*(3)51.612Samlet beregnet ydelse(4)Loft efter stk. 335.000(5)Beskæring ift. ny ydelse(6)=(4)-(5)16.612Kompensationsordning efter stk. 4Kompensationspct.(7)Kompensation= 2/3 og 1/3(8)=(6)*(7)Kompensationsordning efter stk. 5Opgørelse af hidtidig ydelse efter stk. 5Tillægspct.(9)Hidtidig ydelse(10)=(4)*(100= ny ydelse plus tillæg+(9)/100Loft efter stk. 3(5)Beskæring før kompen-sation(11)=(10)-(5)Maks. beskæring(12)0,667
17.064 17.064 17.412 17.772 18.132 18.492 18.864 19.236 19.62013.500 13.500 13.788 14.076 14.352 14.640 14.928 15.228 15.54010.632 10.632 10.848 11.076 11.292 11.520 11.748 11.976 12.22817.06413.50021.26451.82835.13616.6920,33317.06413.50021.26451.82835.13617.41213.78821.69652.89635.88017.77214.07622.15254.00036.61218.13214.35222.58455.06837.34418.49214.64023.04056.17238.07618.86414.92823.49657.28838.85619.23615.22823.95258.41639.62419.62015.54024.45659.61640.428
11.075 5.564
1,3
3,3
5,3
5,3
5,3
5,3
5,3
5,3
5,3
5,3
52.283 53.538 54.575 55.699 56.862 57.987 59.149 60.324 61.512 62.77635.000 35.136 35.136 35.880 36.612 37.344 38.076 38.856 39.624 40.42820.250 20.643 21.073 21.468 21.888 22.34818.000 21.000 24.000 27.000 30.00002.2500000038.862 37.344 38.076 38.856 39.624 40.42818.000 20.643 21.073 21.468 21.888 22.348
17.283 18.402 19.439 19.81912.000 12.000 12.000 15.000(13)*=(11)-11.075*6.402* 7.439 4.819Samlet kompensation(12)Udbetalt ydelse(14)=(5)+(13)46.075 41.538 42.575 40.699Beskæring(15)=(10)-(14)6.208 12.000 12.000 15.000* Dog kompensationen (8) efter stk. 4, hvis dette beløb er større end (13).
Til nr. 3Efter gældende regler i børne- og ungeydelsesloven udbetales børne- og ungeydelsen som udgangs-punkt til barnets moder. Har faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales ydelsen til ham.Udbetalingssystemet for børnefamilieydelsen er dermed bygget op således, at ydelsen går til en be-stemt ydelsesmodtager, typisk moderen, forudsat en række betingelser er opfyldt.Hvis eksempelvis en familie består af to voksne, der ikke er gift, men hver især har to børn fra tidli-gere forhold, og de begge er berettigede til at få børnefamilieydelse for disse børn, gælder grænsenpå 35.000 kr. for hver af de to voksne. Man ser således på hver enkelt ydelsesmodtager for sig. Detvil sige, at loftet er målrettet den, der er berettiget til ydelsen.
Side 10
For at sikre at loftet over børne- og ungeydelsen på 35.000 kr. ikke omgås for samlevende forældremed fælles børn, præciseres det med ændringsforslaget, at faderen ikke kan modtage børnefamilie-ydelse, når han har forældremyndigheden, hvis han er samlevende med barnets moder.Det følger af forældreansvarslovens § 10, at forældre, der har fælles forældremyndighed, og somikke lever sammen, kan aftale, at en af dem skal have forældremyndigheden alene. Aftalen skal an-meldes til statsforvaltningen for at være gyldig.Af bemærkningerne til forslaget til forældreansvarsloven (Folketingstidende 2006-07, Tillæg A,side 4407 ff.) fremgår det, at bestemmelsen også omfatter situationer, hvor forældrene på aftaletids-punktet lever sammen, men agter at ophæve samlivet.Præciseringen følger således principperne i forældreansvarsloven. Den foreslåede præcisering skalsikre, at forældre, som lever sammen og har eksempelvis fire fællesbørn, ikke aftaler, at de hverisær skal være forældremyndighedsindehaver for to børn, og således omgår loftet over børne- ogungeydelsen på 35.000 kr.
Til nr. 4 og 5Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til ændring af personskattelovens § 20, stk. 3, hvor-efter reguleringstallet fastholdes på 100,0 i årene 2011-2013, jf. forslagets § 1, nr. 2. Med ændrings-forslaget foreslås det, at reguleringen efter personskattelovens § 20 af anskaffelsessummer efterejendomsavancebeskatningslovens § 5 A, stk. 1, udgør den procentvise ændring i reguleringstalletfra anskaffelsesåret til 2009 ganget med den procentvise ændring fra 2013 til afståelsesåret.Eksempel:En ejendom er anskaffet i 2006 og afstås i 2015. Hvis det beregningsteknisk antages, at § 20-reguleringen sker med 3 pct. i 2014 og i 2015, vil den samlede regulering fra 2006 til 2015 udgøre15,6 pct. (ændringen fra 2006 til 2009: ((182,7/167,7)-1)*100 = 8,9445 pct. ganget med ændringenfra 2013 til 2015: ((106,1/100,0)-1)*100 = 6,1 pct.).Ændringsforslaget præciserer, at nulreguleringen i 2011-2013 ikke indebærer, at reguleringen forindkomstårene før indkomståret 2010 mistes, når ejendommen afstås i indkomstårene 2011-2013.Det ville være tilfældet, hvis ændringen til indkomståret 2009 efter gældende regler skulle gangesmed ændringen fra indkomståret 2010 til eksempelvis indkomståret 2012, idet ændringen ville være0.Det foreslås, at ændringsforslaget vedrørende ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A tillæggesvirkning fra og med indkomståret 2011.
Side 11
Paralleltekster
Gældende formulering§ 1.For børn under 15 år udbeta-les der en skattefri børneydelse.Børneydelsen udgør 17.212 kr.årligt (2011-niveau) for børn ind-til det fyldte 3. år, 13.628 kr. årligt(2011-niveau) for børn fra og meddet fyldte 3. år og til det fyldte 7.år og 10.720 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med detfyldte 7. år og til det fyldte 15. år.
Lovforslaget§ 1.For børn under 18 år udbetalesder en skattefri børnefamilieydelse.Børnefamilieydelsen udgør 17.212kr. årligt (2011-niveau) for børnindtil det fyldte 3. år, 13.628 kr. år-ligt (2011-niveau) for børn fra ogmed det fyldte 3. år og indtil detfyldte 7. år og 10.720 kr. årligt(2011-niveau) for børn fra og meddet fyldte 7. år og indtil det fyldte18. år.Stk. 2. Den samlede udbetaling pr.ydelsesmodtager, jf. § 4, kan højstudgøre 30.000 kr. (2011-niveau)årligt. Overstiger den samlede bør-nefamilieydelse efter stk. 1, 30.000kr., udbetales der i 2011 tillige etbeløb svarende til to tredjedele og i2012 et beløb svarende til en tred-jedel af forskellen mellem den sam-lede børnefamilieydelse og 30.000kr. Såfremt der er truffet afgørelseefter § 2, nr. 5, skal beløbet, sombarnet ville have modtaget, indgåved opgørelsen af, om den samledebørnefamilieydelse overstiger be-løbsgrænsen på 30.000 kr. Ved eneventuel beskæring af den samledebørnefamilieydelse reduceres ydel-sen for det yngste barn først.Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte be-løb reguleres årligt efter udviklin-gen i det af Danmarks Statistik of-fentliggjorte forbrugerprisindeks iforhold til indekset for 2009. Regu-leringen foretages på grundlag afforbrugerprisindeksets årsgen-nemsnit i året 2 år forud for det ka-
Ændringsforslaget2)Nr. 1affattes således:”§ 1.For børn under 18 år udbeta-les en skattefri børneydelse. Børne-ydelsen udgør 16.992 kr. årligt(2011-niveau) for børn indtil detfyldte 3. år, 13.452 kr. årligt (2011-niveau) for børn fra og med detfyldte 3. år og indtil det fyldte 7. årog 10.584 kr. årligt (2011-niveau)for børn fra og med det fyldte 7. årog indtil det fyldte 15. år.Stk. 2. For børn mellem 15 og 17 årudbetales en skattefri ungeydelse.Ungeydelsen udgør 10.584 kr. årligt(2011-niveau).Stk. 3. Den samlede udbetaling pr.ydelsesmodtager, jf. § 4, kan højstudgøre 35.000 kr. (2011-niveau)årligt, jf. dog stk. 4 og 5.Stk. 4. Overstiger den samlede bør-ne- og ungeydelse efter stk. 1 og 2beløbsgrænsen i stk. 3, udbetalesder i 2011 tillige et beløb svarendetil to tredjedele og i 2012 et beløbsvarende til en tredjedel af forskel-len mellem den samlede børne- ogungeydelse og beløbsgrænsen i stk.3.Stk. 5. Uanset begrænsningen afden samlede ydelse efter stk. 3 og 4udgør udbetalingen pr. ydelsesmod-tager i 2011-2019 mindst et beløbsvarende til den samlede ydelse ef-ter stk. 1 og 2 med procenttillæg ef-ter 2. pkt. fratrukket beløbet efter 3.pkt. Procenttillægget udgør 1,3 pct.
Stk. 2. For børn mellem 15 og 17år udbetales der en skattefri unge-ydelse. Ungeydelsen udgør 10.720kr. årligt (2011-niveau).Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte be-løb reguleres årligt efter udviklin-gen i det af Danmarks Statistikoffentliggjorte forbrugerprisin-deks i forhold til indekset for2009. Reguleringen foretages pågrundlag af forbrugerprisindeksetsårsgennemsnit i året 2 år forud fordet kalenderår, i hvilket ydelsenudbetales. Beløbene forhøjes ellernedsættes med samme procentsom den, hvormed forbrugerpris-indekset er ændret i forhold til ni-veauet i 2009. Den procentviseændring beregnes med én deci-mal. De beløb, der fremkommerefter procentreguleringen, afrun-des til nærmeste kronebeløb, derkan deles med 12. Reguleringensker første gang for kalenderåret2012.
Side 12
lenderår, i hvilket ydelsen udbeta-les. Beløbene forhøjes eller nedsæt-tes med samme procent som den,hvormed forbrugerprisindekset erændret i forhold til niveauet i 2009.Den procentvise ændring beregnesmed én decimal. De beløb, derfremkommer efter procentregule-ringen, afrundes til nærmeste kro-nebeløb, der kan deles med 12. Re-guleringen sker første gang for ka-lenderåret 2012.
i 2011, 3,3 pct. i 2012 og 5,3 pct. i2013 til og med 2019. Beløbet, derfratrækkes efter 1. pkt., udgør12.000 kr. i 2011-2013, 15.000 kr. i2014, 18.000 kr. i 2015, 21.000 kr. i2016, 24.000 kr. i 2017, 27.000 kr. i2018 og 30.000 kr. i 2019.Stk. 6. Såfremt betingelsen i § 2, nr.5 og 6, ikke er opfyldt, skal beløbet,som barnet ville have modtaget,indgå ved opgørelsen af, om densamlede børne- og ungeydelseoverstiger beløbs-grænsen efter stk.3, jf. dog stk. 4 og 5. Ved en even-tuel beskæring af den samlede bør-ne- og ungeydelse reduceres ydel-sen efter aldersrækkefølge med detyngste barn først.Stk. 7. De i stk. 1-3 nævnte beløbreguleres årligt efter udviklingen idet af Danmarks Statistik offentlig-gjorte forbrugerprisindeks i forholdtil indekset for 2009. Reguleringenforetages på grundlag af forbruger-prisindeksets årsgennemsnit i året 2år forud for det kalenderår, i hvilketydelsen udbetales. Beløbene forhø-jes eller nedsættes med samme pro-cent som den, hvormed forbruger-prisindekset er ændret i forhold tilniveauet i 2009. Ved reguleringenfor kalender-året 2012 nedsættesden beregnede ændringsprocent ef-ter 3. pkt. med 1,9 pct.enheder. I2013 og efterfølgende kalenderårnedsættes den beregnede ændrings-procent efter 3. pkt. med 3,9pct.enheder. Den procentvise æn-dring beregnes med én decimal. Debeløb, der fremkommer efter pro-centreguleringen, afrundes til nær-meste kronebeløb, der kan delesmed 12. Reguleringen sker førstegang for kalenderåret 2012.”
Side 13
3)Efter nr. 1 indsættes som nytnummer:”01. I§ 4, stk. 2, 1. pkt.,ændres”ham” til: ”ham, forudsat han ikkeer samlevende med barnets moder”§ 4.--Stk. 2. Har kun faderen forældre-myndigheden over barnet, udbeta-les ydelsen til ham.4)Efter § 3 indsættes som ny para-graf:»§01I lov om beskatning af fortjenesteved afståelse af fast ejendom (ejen-domsavancebeskatningsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 891 af 17.august 2006, som ændret ved § 4 ilov nr. 335 af 7. maj 2008, § 6 i lovnr. 462 af 12. juni 2009, § 18 i lovnr. 521 af 12. juni 2009 og § 5 i lovnr. 525 af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændring:1. I§ 5 A, stk. 1,ændres ”ændrin-gen fra indkomståret 2010” til:”ændringen fra indkomståret 2013”.
§ 5 A.Den skattepligtige kan re-gulere anskaffelsessummen efter §4, stk. 2, med den procent bereg-net med en decimal, hvormed re-guleringstallet i personskattelo-vens § 20 er ændret fra anskaffel-sesåret til indkomståret 2009 gan-get med ændringen fra indkomst-året 2010 til afståelsesåret forejendomme, der på afståelsestids-punktet benyttes til landbrug,gartneri, planteskole, frugtplanta-ge eller skovbrug, jf. vurderings-lovens § 33, stk. 1 eller 7. Forejendomme, der er omfattet af § 4,stk. 3, reguleres anskaffelses-summen fra og med kalenderåret1993.
Side 14