Skatteudvalget 2009-10
L 221 Bilag 8
Offentligt
866290_0001.png
866290_0002.png
866290_0003.png
866290_0004.png
866290_0005.png
866290_0006.png
866290_0007.png
Det Politisk-Økonomiske Udvalg (PØU)Christiansborg
Finansministeren
04. juni 2010
Svar på spørgsmål nr. 95 af 26. maj 2010 (Alm. del) stillet efterønske fra Frank Aaen.Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende de konsekvensberegninger, der er lavet som baggrundfor planens enkelte elementer, jf. Aftale om genopretning af dansk økonomi.Svar:
Regeringen og Dansk Folkeparti har den 25. maj 2010 indgåetAftale om genopretningaf dansk økonomi.Efterfølgende har regeringen og Dansk Folkeparti den 31. maj2010 indgået en ny aftale om nedsættelse af børnefamilieydelsen.Nedenfor redegøres for aftalens virkninger på de offentlige finanser, arbejdsud-buddet, indkomstfordelingen og rådighedsbeløb samt den økonomiske aktivitet.Virkninger på de offentlige finanserMedAftale om genopretning af dansk økonomistyrkes de offentlige finanser struktureltgennem tiltag for godt 24 mia. kr. i 2013,jf. tabel 1.Heraf tilvejebringes ca. 13½ mia. kr. ved, at de reale ressourcer til offentlig servicesom udgangspunkt fastholdes uændret i 2011-2013,jf. Danmarks Konvergensprogram2009.Finansieringsbidraget skal ses i sammenhæng med, at der i 2015-planen hid-til har været lagt til grund, at de reale offentlige forbrugsudgifter skulle vokse med1 pct. i både 2011 og 2012 og � pct. i 2013.Inden for denne uændrede økonomiske ramme omprioriteres offentlige udgifterfor i alt 10 mia. kr. i 2011-2013.Der gennemføres således en række konkrete budgetforbedringer for op imod 4mia. kr. på især statens område. Det betyder, at den økonomiske ramme til servicei kommunerne kan fastholdes over de næste tre år – dvs. at de tidligere annonce-rede besparelser på i alt 4 mia. kr. i 2012 og 2013 ikke gennemføres.Herudover gennemføres frem mod 2013 en række yderligere målrettede besparel-ser på især statens område for i alt godt 4,2 mia. kr. og generelle besparelser påministerområderne for i alt 1,8 mia. kr.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Inden for en uændret samlet økonomisk ramme skaber disse budgetforbedringerplads til at øge de offentlige udgifter på udvalgte områder med i alt 10 mia. kr.over de næste tre år, herunder på sundhedsområdet, til flere i uddannelse, svageog udsatte grupper mv.Tabel 1. Virkning på de offentlige finanser og omprioriteringerMia. kr.1. Uændrede ressourcer til offentlig service i udgangspunktet2. Finansiering af omprioriteringer i altHeraf:- Fastholdelse af kommunal velfærd (tabel 1 i aftalen)1)- Målrettede besparelser i staten (tabel 2 i aftalen)- Generelle besparelser i staten3. Anvendelse i altHeraf til:- Sundhed- Flere i uddannelse, svage grupper mv.4. Andre initiativer(tabel 3 i aftalen)2)5. Samlet finansieringsbidrag (1+4)1)2)5,05,011,024,53,94,31,810,0201313,510,0
Heraf udgøres 0,3 mia. kr. af finansieringsbidrag fra andre initiativer vedrørende regulering afbeløbsgrænser for skatter mv.Ekskl. finansieringsbidrag til omprioriteringer, jf. ovenfor.
De konkrete omprioriteringer indebærer, at realvæksten i de samlede offentligeforbrugsudgifter vil være positiv over de næste tre år. Det skyldes, at en del af dekonkrete besparelser omfatter andre udgiftsområder end offentligt forbrug, her-under fx fastholdelsen af udviklingsbistanden i kroner på 2010-niveauet og ned-sættelsen af børnefamilieydelsen. Det er pt. vurderingen, at den samlede realvæksti det offentlige forbrug fra 2010 til 2013 vil udgøre omkring 0,6 pct. på baggrundaf genopretningsaftalen. Heraf skønnes foreløbigt en realvækst i det offentligeforbrug på ca. ½ pct. om året i 2011 og 2012 og ca. -� pct. i 2013. Det bemærkes,at det samlede konsolideringsbidrag fortsat udgør 13½ mia. kr., idet merudgifter-ne på udvalgte områder modsvares af besparelser på andre områder, som ikke kunvedrører offentligt forbrug.Herudover suspenderes den automatiske regulering af beløbsgrænser for skattermv. (§ 20-reguleringen i personskattelovgivningen) i 2011-2013, den aftalte forhø-jelse af topskattegrænsen i 2011 udskydes i tre år til 2014, dagpengeperioden hal-veres og der indføres loft over fradrag for faglige kontingenter. Tiltagene betydersamlet set, at der tilvejebringes i alt 11� mia. kr. i 20131.
1
I tabel 1 er budgetforbedringen opgjort til 11 mia. kr. i 2013, idet ca. � mia. kr. af finansieringsbidraget indgår i de samle-de omprioriteringer af offentlige udgifter for i alt 10 mia. kr.
3
Virkninger på arbejdsudbud og beskæftigelseAftale om genopretning af dansk økonomiindeholder en række initiativer, som påvirkerarbejdsudbuddet og beskæftigelsen på sigt. Det drejer sig overordnet om:Arbejdsmarkedsinitiativerne, herunder navnlig afkortningen af dagpengepe-rioden fra 4 til 2 år.Skatteinitiativerne, herunder navnlig suspensionen af den automatiske regu-lering af beløbsgrænser for skatter mv. (§ 20) i 2011-2013 samt udskydelsenaf den aftalte forhøjelse af topskattegrænsen i tre år.
Samlet set vurderes initiativerne at øge arbejdsudbuddet og beskæftigelsen medomkring 11.000 personer på sigt,jf. tabel 2.Tabel 2. Virkninger på arbejdsudbud og beskæftigelse på sigtPersonerArbejdsmarkedsinitiativer, i altHeraf:- Halvering af dagpengeperiode- Bortfald af virkning vedr. fuldtidsaktivering- Harmonisering af optjenings- og genoptjeningskrav- Øvrige arbejdsmarkedsinitiativerSkatteinitiativer, i altSamlet virkning af genopretningsaftalen13.000-2.0002.0001.000-3.00011.00014.000
Den samlede virkning af ændringerne på arbejdsmarkedsområdet skønnes at for-øge beskæftigelsen varigt med 14.000 fuldtidspersoner.Afkortningen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år vurderes således på sigt at medfø-re en varig forøgelse af beskæftigelsen med ca. 13.000 fuldtidspersoner.Afkortningen af dagpengeperioden indebærer et bortfald af virkningen af fuldtids-aktiveringen for dagpengemodtagere efter 2½ års ledighed, som isoleret set vurde-res at reducere beskæftigelsen med ca. 2.000 personer.Hertil kommer virkningen af de harmoniserede vilkår for optjening og genoptje-ning af dagpengeretten, som skønnes at øge beskæftigelsen med 2.000 personer.Aftalen indeholder desuden en afskaffelse af feriedagpenge for dimittender og enrække mindre initiativer med strukturforbedrende virkning i form af øget tilskyn-delse til uddannelse på ordinære vilkår og beskæftigelse. Det gælder udvidelsen afberegningsperioden for dagpengesatsen fra 13 til 52 uger, forøgelsen af beskæfti-
4
gelseskravet for sygedagpenge fra kommunen samt ændringen af revaliderings-ydelsen for personer under 30 år. Initiativerne skønnes samlet og med nogenusikkerhed at øge beskæftigelsen med omkring 1.000 personer på sigt.Skatteinitiativerne samt loftet over børnefamilieydelsen vil samlet set have en ne-gativ effekt på arbejdsudbuddet på sigt svarende til i størrelsesordenen 3.000 fuld-tidspersoner. Det afspejler helt overvejende virkningen af suspensionen af denautomatiske regulering af beløbsgrænserne i skattesystemet mv. (§ 20) i 2011-2013, idet fastholdelsen af indkomstgrænsen for topskat indebærer, at flere frem-over omfattes af topskatten.Virkninger på indkomstfordeling og rådighedsbeløbAftale om genopretning af dansk økonomihar samlet set en neutral virkning på de målteindkomstforskelle. Det er konkret skønnet, at aftalen bidrager til en forøgelse afGini-koefficienten på 0,04 pct.-enheder,jf. tabel 3.Til sammenligning er Gini-koefficienten steget med gennemsnitligt 0,4 pct.-enheder årligt i perioden 1995-2007.Familiernes disponible indkomster skønnes reduceret med ca. 1,6 pct. i 2013,jf.tabel 3.De disponible indkomster for de 10 pct. af befolkningen med de laveste indkom-ster reduceres med knap 2,2 pct. i forhold til gældende regler. Omkring 2/3 afpersonerne i 1. indkomstdecil har en personlig disponibel indkomst under kon-tanthjælpsniveauet2. Det drejer sig bl.a. om studerende, der over livsforløbet ty-pisk har en relativ høj disponibel indkomst. Hertil kommer en stor andel selv-stændige med skiftende indkomst. Der er meget stor udskiftning i denne gruppefra år til år. Når fx en halvering af dagpengeperioden har betydning for rådigheds-beløbet i 1. indkomstdecil, skyldes det, at indkomster er opgjort på familieniveau(ækvivaleret). Hovedparten af pensionisterne er placeret i 2.-4. indkomstdecil.Det bemærkes, at de indregnede virkninger på indkomstforskelle angiver deumiddelbare virkninger før eventuelle ændringer i adfærden, hvor fordelingsvirk-ningerne i praksis vil blive påvirket af tiltagenes afledte adfærdsvirkninger, herun-der stigningen i beskæftigelsen på ca. 11.000 personer, som især er en konsekvensaf halveringen af dagpengeperioden.
2
Opgjort for en enlig kontanthjælpsmodtager over 25 år og uden forsørgerpligt.
5
Tabel 3. Virkninger på indkomstfordeling og rådighedsbeløb i 2013

Samlet virkning af aftale

om genopretning af

dansk økonomi

Udskydelse af forhøjel-

se af topskatte-

grænsen i 2011 i tre år

Halvering af dagpenge-

periode

Suspension af § 20-

regulering i 2011, 2012

og 2013

Loft for fradrag for fag-

lige kontingenter

Indkomstdecil

Samlet heraf

Nedsættelse af børne-

familieydelsen

---------------------------------------- Pct. af disponibel indkomst ---------------------------------------1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Alle-0,84-0,70-0,66-0,68-0,72-0,77-0,82-0,91-0,94-0,82-0,80-0,00-0,01-0,02-0,05-0,10-0,16-0,21-0,29-0,36-0,39-0,22-0,35-0,35-0,32-0,28-0,23-0,18-0,16-0,13-0,11-0,05-0,18-0,03-0,04-0,07-0,10-0,12-0,13-0,13-0,12-0,12-0,08-0,10-1,22-1,10-1,07-1,11-1,17-1,24-1,32-1,45-1,53-1,34-1,30-0,66-0,32-0,27-0,26-0,22-0,18-0,14-0,10-0,07-0,03-0,16-0,28-0,18-0,16-0,15-0,14-0,12-0,10-0,09-0,06-0,04-0,11-2,16-1,60-1,50-1,52-1,53-1,54-1,56-1,64-1,66-1,41-1,57
------------------------------------------------- Pct.-enheder ------------------------------------------------Ændring iGini-0,03-0,080,06-0,01-0,060,070,030,04
Anm.:
Kilde:
Inddeling på indkomstdecilerne er opgjort med udgangspunkt i ækvivalerede disponibleindkomster, og virkningerne er ligeledes ækvivalerede. Ækvivaleringen indebærer, at virk-ningen på forbrugsmuligheder af en indkomstændring er større for familier med fleremedlemmer end for fx enlige. Øvrige tiltag indeholder virkninger af harmonisering af vil-kår for optjening og genoptjening af dagpengeretten, perioden for beregning af dagpenge(13 til 52 uger), beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge (13 til 52 uger), harmonise-ring af regler om sygedagpenge på søgnehelligdage, afskaffelse af feriedagpenge til dimit-tender, feriedagpenge ved voksen- og efteruddannelse, det statslige tilskud til frivillig ind-betaling af ATP-bidrag for modtagere af efterløn og fleksydelse, ændret revalideringsydel-se for personer under 30 år, satserne for VEU-godtgørelse (andel af husholdningsbelast-ningen), markedsrente for indefrysning af ejendomsskatter, ensretning af regler for tabtarbejdsfortjeneste, harmonisering af befordringsordninger, afskaffelse af bonusordning tilelever over 18 år i lønnet praktik, tilpasning af skolepraktikydelse og produktionsskole-ydelse.Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.

Øvrige tiltag

6
Der indgår i aftalen arbejdsmarkeds- og skatteinitiativer, som tilvejebringer i alt11,3 mia. kr. i 2013,jf. Aftale om genopretning af dansk økonomi side 12,hvoraf 10½mia. kr. direkte berører familiernes disponible indkomster, mens � mia. kr. tilve-jebringes ved en forhøjelse af private og offentlige arbejdsgiveres bidrag til ar-bejdsmarkedsformål mv.:Suspension af den automatiske regulering af beløbsgrænser for skatter mv.(§ 20) i 2011-2013.Udskydelse af den aftalte forhøjelse af topskattegrænsen til 2014.Halvering af dagpengeperioden.Loft over fradrag for faglige kontinenter mv.
Disse initiativer bidrager isoleret set til, at familiernes gennemsnitlige disponibleindkomster reduceres med ca. 1,3 pct. i 2013,jf. tabel 3.Initiativerne har en neu-tral virkning på de målte indkomstforskelle, idet initiativerne bidrager til, at Gini-koefficienten reduceres med 0,06 pct.-enheder.Flere af de øvrige tiltag i aftalen, som vedrører omprioriteringen af de offentligeudgifter, påvirker familiernes disponible indkomster, herunder:Nedsættelse af børnefamilieydelsen.Tiltag vedrørende dagpenge (udover reduktionen af dagpengeperioden),feriedagpenge og sygedagpenge, markedsrente ved indefrysning af ejen-domsskatter, ensretning af regler for tabt arbejdsfortjeneste mv.
Det skønnes, at de tiltag, der indgår i de aftalte omprioriteringer og påvirker hus-holdningernes rådighedsbeløb, isoleret set øger Gini-koefficienten med 0,1 pct.-enheder,jf. tabel 3.Tiltagene bidrager isoleret set til, at familiernes gennemsnitligedisponible indkomster reduceres med knap 0,3 pct. i 2013,Virkninger på den økonomiske aktivitetMålt ved de flerårige finanseffekter skønnes renteændringerne og finanspolitikkenmv. siden 2008 samlet set at øge aktivitetsniveauet med ca. 5 pct. i 2011 aftagendetil ca. 3 pct. i 2013,jf. tabel 4.Den umiddelbare negative virkning af konsoliderin-gen af de offentlige finanser fra 2011 til 2013 modvirkes dermed af de markantefinanspolitiske lempelser i 2009 og 2010.I 2011 skønnes den ét-årige finanseffekt til -0,6 pct. af BNP. Genopretningsafta-len ændrer ikke på den ét-årige finanseffekt i 2011, men skønnes at reducere detnegative bidrag til aktiviteten med 0,2 pct.-enheder i 2012. Aftalen vurderes athave en neutral virkning på BNP-væksten i 2013.
7
Den beregnede finanseffekt indregner ikke mulige rentedæmpende virkninger afden konsolidering af de offentlige finanser, som er forudsat i majvurderingen ogkonvergensprogrammet. I fravær af konsolideringen vil der formentlig opstå prespå både de korte og lange renter samt forøget usikkerhed eller forventninger omfremtidige (større) stramninger. Det kan isoleret set dæmpe efterspørgslen.Tabel 4. Aktivitetsvirkning af den økonomiske politik mv. fra og med 2009Pct. af BNPFlerårig finanseffekt (BNP-niveau)Frigivelse af midler i SP mv. (BNP-niveau)Finanspolitik fra og med 2009 og SP mv.20091,10,41,420102,10,72,820112,00,42,420121,70,21,920131,00,01,0
Finanspolitik og SP mv. (vækstbidrag)- heraf ét-årig finanseffekt
1,41,1
1,40,8
-0,4-0,6
-0,6-0,3
-0,8-0,4
Renteændringer siden 2008 (BNP-niveau)
0,5
1,9
2,7
2,2
1,6
Samlet effekt af den økonomiske politik
1,9
4,7
5,2
4,1
2,6
Kilde: Økonomisk Redegørelse, maj 2010, Danmarks Konvergensprogram 2009 og egne bereg-ninger.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen