Skatteudvalget 2009-10
L 221
Offentligt
862508_0001.png
862508_0002.png
J.nr. 2010-311-0047Dato: 9. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 221 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, lig-ningsloven og børnefamilieydelsesloven (ingen regulering afbeløbsgrænser i 2011-2013, begrænsning af fradraget for fagli-ge kontingenter og loft over børnefamilieydelsen).Hermed sendes svar på spørgsmål 36 af 8.juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou

Spørgsmål 36:

Ministeren bedes oplyse indkomstforskellen i 2013 for en folkepensionist, der modtagerfuldt pensionstillæg, hvis henholdsvis regeringens forslag om nulregulering af personfra-draget gennemføres overfor S og SF's forslag om at øge pensionstillægget med 5.000 kr.om året.

Svar:

Aftalen om genopretning af dansk økonomihar til formål at genskabe balance i denoffentlige økonomi. Et af de væsentligste økonomiske bidrag hertil er suspensionen af regu-leringen af beløbsgrænserne i skattelovgivningen i 2011-2013. Denne suspension, der ogsåindebærer en nominel fastholdelse af personfradraget, sikrer, at alle skatteydere bidrager tilgenopretningen.Den midlertidige ophævelse af reguleringen af personfradraget i perioden 2011-2013 bety-der isoleret set, at en pensionist uden supplerende indkomst i forhold til gældende reglerskal betale knap 900 kr. mere i skat i 2013 (2010 niveau).De tre års suspension af reguleringen medfører fra 2013 et merprovenu på ca. 6,6 mia. kr.og heraf skønnes fastholdelsen af personfradraget at bidrage med ca. 3,7 mia. kr., hvoraf enmindre del kommer fra gruppen af pensionister.At opgøre forskellen mellem de økonomiske konsekvenser for en pensionist af dette ele-ment i Genopretningsaftalen og af forslaget i S og SF’s skatteudspil Fair Forandring om enforhøjelse af pensionstillægget med 5.000 kr. (før skat), giver ikke umiddelbart nogen me-ning.Forhøjelsen af pensionstillægget er kun et enkelt element af forslagene i Fair Forandring. IFair Forandring forslås endvidere en forhøjelse af afgifter på usunde varer og forurening.Hvis der tages højde for disse afgiftsstigninger vil den samlede fremgang i rådighedsbelø-bet være væsentlig mindre.Herudover vurderes Fair Forandring at være kraftigt underfinansieret, hvilket understreger,at en umiddelbar sammenligning af de nævnte initiativer er stærkt misvisende.
Side 2