Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
749873_0001.png
749873_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 30. oktober 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II)

.

Hermed svar på spørgsmål nr. 1 af 21. oktober 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen
/ Claus Kargo

Spørgsmål 1:

”Kan ministeren bekræfte, at eftermontering af filtre (ca. 6-8.000 kr.) ikke har samme virk-ning som fabriksmonterede, da kontrol og rensning af filtre ved fabriksmonterede er ind-bygget i den elektroniske styring af motoren, og at det selv da vil byde på vanskelighederfor de fleste brugere, da systemet skal håndteres korrekt, når lampen lyser, og at det ellersvil få den modsatte virkning?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser:De filtre, der påtænkes godkendt til eftermontering på personbiler og nye varebiler, ersåkaldt åbne systemer.Denne type filtre, der anvendes til eftermontering i Tyskland, har en åben struktur, derikke kræver styring eller vedligeholdelse for at sikre afbrænding af de opsamlede par-tikler. Afbrændingen sker af sig selv, når temperaturen i filteret overstiger en vis vær-di.For at opnå godkendelse efter den tyske ordning, skal disse filtre reducere udslippet afpartikler med mindst 30 %.De fabriksmonterede filtre, der sidder på nyere dieselbiler, har en lukket struktur, dersikrer en reduktion af partikeludslippet på over 90 pct. Denne filtertype kræver elek-tronisk styring for at sikre afbrænding af de opsamlede partikler. Styringen er indbyg-get i motorens elektroniske styring og giver erfaringsmæssigt ikke vanskeligheder forbrugeren.Jeg henholder mig hertil.
Side 2