Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
765357_0001.png
765357_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 27. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omLov om ændring af lov om afgift efter brændstof-forbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andrelove (Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 13 af 24. november 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 13:

” Findes der mere effektive partikelfiltre, og i bekræftende fald hvordan er deres effektivitetmed hensyn til partikelfjernelse?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser:Der findes effektive filtre, der filtrerer over 90 pct. af partiklerne, og somf.eks. findes på biler med fabriksmonterede filtre.Regenereringsstrategien for disse fabriksmonterede filtre er en integreret delaf bilens motorstyring.Et "lukket" partikelfilter opsamler og afbrænder soden (partiklerne). Dettekræver en nødvendig temperatur og ved meget bykørsel kan det være nød-vendigt med at hjælpe med at hæve temperaturen for at afbrænde soden. Filte-ret overvåges og når det konstateres der er opsamlet for meget sod (for højtmodtryk), som ikke er afbrændt sikres det at temperaturen øges aktivt. Dettekan ske på flere måder fx ved at indsprøjte diesel foran partikelfilteret. Dettekaldes en regenereringsstrategien og sker gennem motorstyringen.Jeg henholder mig hertil.
Side 2