Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
769264_0001.png
769264_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 3. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed på spørgsmål nr. 19 af 2. december 2009. Spørgsmålet er stillet efterønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 19:

”Kender ministeren til undersøgelsen ”Properties of Partial-Flow and Coarse Pore DeepBed Filters proposed to reduce Particle Emission of Vehicle Engines” af A. Mayer, J.Czerwinski, P.Comte og F. Janussi fra SAE International fra 2009 – og vil ministeren i be-kræftende fald redegøre for undersøgelsens hovedkonklusioner?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser,at styrelsen er bekendt med den omtalte SAE-artikel og dens konklusioner. Artiklenbaserer sig imidlertid på den samme schweiziske undersøgelse, der blev gennemførtfor de tyske miljømyndigheder i 2006, og som er blevet anvendt af Færdselsstyrelsentil at vurdere den kritik af filtrene, der er fremkommet i forbindelse med høringen.Det fremgår af den schweiziske undersøgelse, at den gennemsnitlige reduktion af så-vel partikelmasse som partikelantal for de afprøvede filtre er 25 og 55 pct., og at derikke kan konkluderes entydigt om filtrenes effekt på udslippet af NO2.Undersøgelsen viser også, at alle filtre på nær ét, reducerer partikeludslippet med 30-60 pct., målt efter metoden i den tyske godkendelsesordning (NEDC - New EuropeanDriving Cycle). Undersøgelsen gav anledning til, at filtre, der ikke levede op til kra-vene, blev taget af markedet.I undersøgelsen er filtrene testet efter 8 forskellige kørselsmønstre. Filtrene har typisken lavere effektivitet i køremønstre, der repræsenterer kørsel i tæt bytrafik med lavhastighed og lange perioder med tomgang. Det skyldes, at der kræves en vis tempera-tur i udstødningssystemet, for at partiklerne i filteret brændes af.Et andet forsøg i undersøgelsen viser, at hvis der gives fuld gas efter flere times by-kørsel ved lav hastighed, kan dette for nogle filtre give årsag til en kortvarig forøgelseaf partikeludslippet (”Blow-off”), idet en del af de opsamlede partikler blæses ud,uden at afbrændes i filteret.Det er imidlertid Færdselsstyrelsens og Miljøstyrelsens opfattelse, at køremønstre, derrepræsenterer ekstrem tæt bytrafik (kørsel med lav fart i op til 3 timer uden stop),næppe er repræsentativt for trafikforholdene i danske byer.En engelsk opsummering af den schweiziske undersøgelse er vedlagt til orientering.Det er Færdselsstyrelsens og Miljøstyrelsens vurdering, at forfatterne i SAE-artiklen har særligt fokus på de negative resultater af de åbne partikelfiltre, og alenekonkluderer på baggrund af disse. På den baggrund vurderes det, at artiklen ikke ervelegnet til at vurdere den samlede miljømæssige virkning af åbne filtre, men at envurdering må baseres på det samlede resultat af den Schweiziske undersøgelse, her-under at filtrene reducerer partikeludslippet med 30-60 pct. ved den EU-standardiserede testcyklus.Jeg henholder mig hertil.
Side 2