Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
769322_0001.png
769322_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 3. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grønomlægning af bilbeskatningen – II).Hermed svar på spørgsmål nr. 21 af 2. december 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 21:

”Vil ministeren redegøre for, om den tyske godkendelsesordning for åbne partikelfiltre(StVZO) afspejler et virkeligt kørselsmønster, og hvordan den registrerer reduktion af ikkeblot partikelmassen, menpartikelmængden?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser,at i den tyske godkendelsesordning måles partikeludslippet efter den såkaldte NEDCkørecyklus (New European Driving Cycle). NEDC repræsenterer et gennemsnitligteuropæisk køremønster og indeholder såvel bykørsel som kørsel på landevej og mo-torvej. Denne kørecyklus anvendes også i forbindelse med måling af luftforurening ogbrændstofforbrug i den fælles europæiske typegodkendelse af nye biler (Euro-normerne).Den tyske godkendelsesordning kræver måling af partikelmasse, røggastæthed samtgasformige udslip. Måling af partikelantal indgår ikke i den tyske godkendelse og ejheller på nuværende tidspunkt i typegodkendelse af nye biler.Den i svaret på spørgsmål 19 nævnte undersøgelse viser øvrigt, at filtrene også redu-cerer partikelantallet, inklusiv de ultrafine partikler.Jeg henholder mig hertil.
Side 2