Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
769317_0001.png
769317_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 3. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed svar på spørgsmål nr. 22 af 2. december 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 22:

”Kan ministeren bekræfte, at EU’s EURO VI bl.a. lægger op til at ”prevent the use of openfilters”, altså at forhindre/undgå brugen af åbne filtre?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser,at såvel Euro 6 for person- og varebiler som Euro VI for lastbiler kommer til at inde-holde en grænseværdi for antallet af partikler i udstødningen fra dieselbiler. Formåletmed at fastsætte en grænseværdi for partikelantallet er at sikre, at nye biler bliver ud-styret med lukkede partikelfiltre.For nye biler kan bilfabrikanten via motorstyringen sikre, at de opsamlede partiklerafbrændes optimalt.Jeg henholder mig hertil.I øvrigt vil jeg gerne - for at undgå misforståelser - oplyse, at i EU-retten anvendes beteg-nelsen ”Euro 6” om personbiler og varebiler, mens betegnelsen ”Euro VI” anvendes omlastbiler og busser.
Side 2