Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
769378_0001.png
769378_0002.png
769378_0003.png
769378_0004.png
769378_0005.png
769378_0006.png
769378_0007.png
J.nr. MST-501-00197
Den 4. december 2009

Samrådsspørgsmål A til L 24

”Ministrene bedes redegøre for de økonomi-ske og miljømæssige konsekvenser af lovfors-laget for så vidt angår eftermontering af parti-kelfil-tre og de efterfølgende konsekvenser forkravene i kommende miljøzoner og kravene iEU-lovgivningen, til miljøministeren og skat-teministeren.”

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål A

til L24 stillet af Folketingets skatteudvalg

Efter samrådsspørgsmålet ønskes også en re-degørelse for de miljømæssige konsekvenseraf lovforslaget.
Danmark overskrider EU’s grænseværdier forpartikelforurening efter luftkvalitetsdirektivet.Derfor sendte regeringen en luftkvalitetsplanfor København og Frederiksberg i høring i ok-tober 2009.
Et af tiltagene i handlingsplanen er afgiften på1.000 kr. om året på dieselpersonbiler og nyevarebiler uden partikelfilter. Afgiften skalsammen med en række andre tiltag sikre, at vinår de mål som EU har opstillet, og somDanmark har forpligtiget sig til at leve op til.
Et andet tiltag er skrappere krav til taxaer, derer nogle af de biler, der kører allermest indenfor fx miljøzonen i København og Frederiks-berg.
Et tredje tiltag er skærpede miljøzoner. I dagstilles der krav om partikelfiltre på de ældstelastbiler og busser i de danske miljøzoner.
2
København, Frederiksberg og Ålborg har alle-rede indført miljøzoner, og Odense og Århusvil følge efter i 2010.
Samtidig lægger regeringen op til, at miljøzo-nerne skærpes allerede til sommer, så lastbilerog busser ældre end 3� år omfattes. Altså alleeuro 0, 1, 2 og 3-lastbiler og busser.
Regeringen foreslår nu, at der også skal stilleskrav om partikelfilter på de ældste varebiler, ide områder, hvor grænseværdier for ren luft eroverskredet.
Da udkastet til luftkvalitetsplan blev sendt ihøring 27. oktober havde Miljøstyrelsen lagtSkatteministeriets oplysninger om, at 250.000biler vil have et økonomisk incitament til at fåeftermonteret et partikelfilter, til grund. Dette
3
svarer til, at alle Euro 3 og Euro 4 dieselper-sonbiler eftermonterer et partikelfilter.
Det vil sige alle dieselpersonbiler solgt fra 1.januar 2001 og senere.
Med de nyeste vurderinger fra Skatteministe-riet om, at det antages, at ejere af personbileryngre end 8 år vil vælge at få efter monteret etpartikelfilter har Miljøstyrelsen gennemført enny beregning, hvor det antages at personbilersolgt efter 1. januar 2002 vil få eftermonteretet partikelfilter. Altså, at en årgang biler min-dre end tidligere antaget vælger at eftermonte-re. Som skatteministeren netop har oplyst be-tyder dette, at der er 225.000 biler, som har etøkonomisk incitament til at eftermontere etpartikelfilter.
I den nye beregning er det som hidtil lagt tilgrund, at eftermonterede filtre reducerer parti-
4
keludledningen med 30 %, som fastlagt iFærdselsstyrelsen udkast til bekendtgørelseom eftermontering af partikelfiltre.
Dette ændrer effektvurderingen af reduktioneni luftforureningen med partikler på H.C. An-dersens Boulevard ganske lidt. Reduktionen iantal køretøjer, der får eftermonteret filter, gi-ver en reduktion i effekten af dette tiltag påca. 10 %. Og det er vigtigt at pointere, at detteligger inden for usikkerheden.
Og da dette tiltag kun er ét blandt flere, er densamlede reduktion i effekten i forhold tiloverholdelsen af grænseværdien under 1 %.
I effektberegningen er der ikke medtaget, atafgiften må formodes at ville virke adfærdsre-gulerende ved at skabe incitament til, at man”husker” at købe en bil med partikelfilter, nårder skal handles nye person- eller varebiler.
5
Dette gælder også i forhold til import af brug-te biler. Det vil være mindre attraktivt at im-portere dieselbiler uden partikelfiltre.
Endvidere vil nogle dieselbiler uden filter bli-ve skrottet eller solgt tidligere end ellers pågrund af den højere omkostning ved at holdedem i drift. Dette er heller ikke medtaget i ef-fektberegningen.
Dette skyldes, at disse forhold er behæftetmed stor usikkerhed og dermed er vanskeligeat regne på.
Jeg kan således konstatere, at det tegner til, atvi, som hidtil forventet, får en positiv miljøef-fekt af den grønne afgift på dieselbiler udenpartikelfilter. Det viser endnu engang at rege-ringens brede vifte af tiltag tilsammen gør atvi nedbringer partikelforureningen.
6
Jeg kan endvidere oplyse, at Miljøstyrelsen erved at være færdige med at behandle hørings-svarene til luftkvalitetsplanen, og jeg forven-ter at kunne oversende den endelige luftkvali-tetsplan sammen med et høringsnotat til Fol-ketingets Miljø- og Planlægningsudvalg indenfor kort tid.
Der er naturligvis lyttet til de mange syns-punkter, og det er min forventning, at jeg kanpræsentere en luftkvalitetsplan, der kan bringeos i mål i forhold til de ambitiøse mål i luft-kvalitetsdirektivet.
7