Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
773653_0001.png
773653_0002.png
773653_0003.png
773653_0004.png
773653_0005.png
773653_0006.png
NotatJ.nr. 2009-511-0042Den 10. december 2009
Svar på samrådsspørgsmål E og F til L 24,stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF)
Samrådsspørgsmål E”Ministeren bedes redegøre for de fornyede provenuberegninger.”
Svar:Personbilerne kortI runde tal er der omkring 400.000 dieseldrevne personbiler i 2010. Afdisse er omkring 100.000 født med et partikelfilter. Dermed er der om-kring 300.000 dieseldrevne personbiler uden partikelfilter. Hvis ingen afdisse biler fik eftermonteret et partikelfilter, ville det umiddelbare pro-venu, dvs. før tilbageløb og adfærd, blive på 300 mio. kr. på helårsbasis.Da L24 træder i kraft 1. april 2010, så bliver det umiddelbare i provenufra personbiler i 2010 dog kun 225 mio. kr.
Side 1 af 6
Det umiddelbare provenu vil herefter falde i takt med, at de 300.000dieseldrevne personbiler uden partikelfilter udfases. I 2019 forventesdet umiddelbare provenu dermed at være faldet til 80 mio. kr. på hel-årsbasis. Fra 2027 og frem forventes dieseldrevne personbiler uden par-tikelfilter stort set at være udfaset, og det umiddelbare årlige provenuderfor reduceret til 0 kr.
Med udfasningen, og det deraf følgende fald i provenuet, forventes envarig virkning på 33 mio. kr.
Nu til varebilerSkønnet for varebiler afspejler de seneste oplysninger om antallet af ny-registrerede varebiler. Vi forventer, at der nyregistreres ca. 7.000 vare-biler uden partikelfilter fra 18. marts til udgangen af 2009. Dertil for-venter vi, at der nyregistreres omkring 17.000 varebiler uden partikelfil-ter fra 1. januar 2010 til 1. januar 2012. Der er tale om et skøn behæftetmed usikkerhed.
Det skønnes, at det umiddelbare provenu fra varebiler vil være på 15mio. kr. i 2010 ved ikrafttrædelse 1. april 2010, og 20 mio. kr. på hel-årsbasis i 2011. Herefter vil de varebiler, der er nyregistreret i 2009 fra
Side 2 af 6
og med den 18. marts samt i 2010 og 2011 uden partikelfilter udfasesløbende. I 2019 skønnes provenuet fra disse således at være reduceret tilnæsten 0 mio. kr. Den varige virkning af de umiddelbare årlige prove-nuer fra varebiler kan beregnes til 2 mio. kr.
Samlet set for både personbiler og varebiler bliver det umiddelbare pro-venu på 240 mio. kr. i 2010 ved ikrafttrædelse 1. april 2010, og på 280mio. kr. i 2011. Dette aftrappes gradvis. Den varige virkning vil være på35 mio.
Prisen på at eftermontere et partikelfilter skønnes at være ca. 6.000 kr. i2010. Dermed kan det betale sig at eftermontere et partikelfilter, hvisden tilbagediskonterede værdi af de fremtidige betalinger af partikelud-ledningstillæg er større end 6.000 kr.
En tilbagediskonteret værdi på 6.000 kr. svarer til at betale partikelud-ledningstillæg på 1.000 kr. i ca. 8 år. Betales der partikeludledningstil-læg i flere år, så stiger den tilbagediskonterede værdi. Det kan dermedbetale sig at eftermontere et partikelfilter på alle biler med mere end 8års levetid tilbage.
Side 3 af 6
Det forudsættes, at bestanden af dieselpersonbiler uden partikelfilter igennemsnit har en levetid på 16 år. Den gennemsnitlige alder for helebestanden af personbiler i 2009 var 18,2 år, men da dieselbiler kørermarkant længere om året, så opslides de også hurtigere.
Med en gennemsnitlig levetid på 16 år, så vil alle biler under 8 år havemere end 8 år tilbage i levetid, og det vil derfor kunne betale sig for dis-se at eftermontere et partikelfilter.
Ifølge aldersfordelingen for dieselpersonbiler er der ca. 325.000 diesel-biler, som er under 8 år gamle. Af disse er der ca. 100.000 med fa-briksmonteret filter.
Dermed vil der være ca. 225.000 dieselpersonbiler, for hvilke det kanbetale sig at eftermontere partikelfiltre.
Denne adfærd vil reducere det umiddelbare provenu i 2010 med ca. 225mio. kr. på helårsbasis og ca. 170 mio. kr. ved ikrafttrædelse 1. april2010. Den varige virkning på provenuet reduceres med ca. 25 mio. kr.som følge af adfærden.
Side 4 af 6
Efter adfærd bliver provenuet 70 mio. kr. i 2010, og den varige virkning10 mio. kr.
Samrådsspørgsmål F”Ministeren bedes forholde sig til, om ministeren vil trække L 24 til-bage eller i stedet stille krav om montering af lukkede partikelfiltre,hvis det sandsynliggøres, at L 24 med sit nuværende indhold ikkehar den forventede miljømæssige effekt.”
Svar:Færdselsstyrelsen oplyser - som statens tekniske sagkyndige på køretø-jer, at godkendte åbne partikelfiltre vil reducere partikeludledningenmed mindst 30 pct.
Efter det foreliggende koster det omkring 10.000 kr. mere at eftermon-tere et lukket partikelfilter end et åbent partikelfilter.
Det vil efter min vurdering have en negativ effekt på partikeludlednin-gen fra dieselmotorer, hvis der i L 24 blev stillet krav om, at eftermonte-rede partikelfiltre skulle være af den lukkede type. Det er for dyrt at ef-termonterede lukkede filtre og resultatet vil være meget færre filtre.
Side 5 af 6
På det grundlag har jeg ikke planer om at trække L 24 eller stillet for-slag om eftermontering af lukkede partikelfiltre.
Side 6 af 6