Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
760846_0001.png
760846_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 20. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 8 af 18. november 2009.
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 8:

”Med henvisning til bemærkningerne til de af ministeren stillede ændringsforslag, bedesministeren oplyse, hvad der menes med, at der ikke er enighed om EU-Kommissionens for-tolkning af informationsproceduredirektivet, herunder hvad uenigheden nærmere består i,og om regeringen vil bestride EU-Kommsisionens fortolkning. Hvad er konsekvenserne afdenne uenighed og hvornår forventes en afklaring? Vil ministeren afvente afklaring af denpågældende problemstilling inden de relevante lovbestemmelser sættes i kraft i kraft, og ibenægtende fald hvilken fortolkning vil så blive lagt til grund ved lovændringernes ikraft-træden?”

Svar:

Som anført i bemærkningerne til de stillede ændringsforslag, har der været uenighed medEU-Kommissionen om klassificeringen af Færdselsstyrelsens udkast til bekendtgørelse omeftermontering af partikelfilter på person og varebiler.Færdselsstyrelsen har klassificeret bekendtgørelsen som ”tekniskespecifikationer, til hvilkeder er knyttet skattemæssige foranstaltninger”(skatteregler), hvorfor bekendtgørelsen - seti relation til informationsproceduredirektivet - kan udstedes straks efter notificering.EU-Kommissionen mener derimod, at bekendtgørelsen ikke er skatteregler, hvorfor be-kendtgørelsen tidligst kan udstedes tre måneder efter, at udkastet er notificeret.Færdselsstyrelsen oplyser nu, at styrelsen har drøftet spørgsmålet med Kommissionen. Ud-kastet til bekendtgørelse ændres, således at det tydeliggøres, at der ikke skal betales parti-keludledningstillæg for biler med et eftermonteret partikelfilter, der opfylder kravene i be-kendtgørelsen. Derved tydeliggøres, at bekendtgørelsen er knyttet til skatteregler og kanudstedes straks efter notifikationen. Det forventes herefter, at Kommissionen vil accepterenotifikation uden ”stand still”.Det ændrede udkast til bekendtgørelse notificeres for EU-Kommissionen. Dette skulle ikkeforsinke udstedelsen af bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen kan således udstedes, kort efterFolketingets vedtagelse af loven.Jeg har ikke planer om at sætte loven i kraft, før Færdselsstyrelsen har modtaget en skriftligaccept fra EU-Kommissionen af notificeringen, herunder af klassificeringen af bekendtgø-relsen som skatteregler.Jeg forventer, at Færdselsstyrelsen kan udstede bekendtgørelsen i december måned 2009.Hvis det sker, vil partikeludledningstillægget blive indført den 1. april 2010. Derved fårbranchen og bilejerne tre måneder til tilpasning til de nye forhold.
Side 2