Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 10, L 24 A Bilag 10, L 24 B Bilag 10
Offentligt
754379_0001.png
754379_0002.png
Skatteministeriet,den 10. november 2009
2009-511-0042
Ændringsforslag til 2. behandlingenafL 24 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler,registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II)Til § 5

1)

I§ 5, stk. 1,ændres ”stk. 6” til: ”stk. 5 og 6”.[Konsekvens af ændringsforslaget under nr. 2]

2)

§ 5, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Skatteministeren bestemmer tidspunktet for ikrafttræden af partikeludledningstillæg efterbrændstofforbrugsafgiftslovens § 3 b og vægtafgiftslovens § 2 b, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 6, og § 3, nr. 2. Skatteministeren kan bestemme, at hjemlerne for udstedelse af regler forgodkendelse af eftermonterede partikelfiltre træder i kraft før reglerne ompartikeludledningstillægget i øvrigt. Partikeludligningstillægget opkræves første gang sammen medopkrævning af brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift for den første opkrævningsperiode i 2010efter tillæggets indførelse med virkning fra tidspunktet for tillæggets indførelse. Hvis ejeren af etkøretøj mener, at partikeludledningstillægget opkræves med urette, fritages ejeren for tillægget modover for told- og skatteforvaltningen enten at fremlægge en typegodkendelse for bilen der viser, atbilen overholder normen om en partikeludledning på ikke over 5 mg pr. kilometer, eller atfremlægge en anmeldelse fra en synsvirksomhed om, at bilen er monteret med et partikelfilter, derer godkendt og virker.”[Bemyndigelse af skatteministeren til at bestemme, hvornår partikeludledningstillægget indføres]BemærkningerTil nr. 1 og 2I forbindelse med lovforslagets fremsættelse blev lovforslaget og Færdselsstyrelsens udkast tilbekendtgørelse om eftermontering af partikelfilter på person- og varebiler notificeret for EU-Komissionen efter Europa-parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om eninformationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter.Efter direktivet gælder som hovedregel, at udkast til regler, der notificeres, ikke kan træder i kraftfør tidligst tre måneder efter, at notifikation er sket. Dette gælder dog ikke skatteregler, der kantræde i kraft straks efter notifikation.
Såvel lovforslaget som udkastet til bekendtgørelse blev notificeret for EU-Kommissionen somskatteregler.EU-Kommissionen har nu meddelt, at Færdselsstyrelsens udkast til bekendtgørelse omeftermontering af partikelfilter på person- og varebiler ikke kan notificeres som skatteregler,hvorfor bekendtgørelsen ikke kan udstedes før tidligst tre måneder efter notificeringen.Partikeludledningstillægget kan ikke indføres, før reglerne for godkendelse af eftermonteredepartikelfiltre er udstedt. Derfor stilles der forslag om, at skatteministeren bestemmer tidspunktet forikrafttræden af § 3 b i brændstofforbrugsafgiftsloven og § 2 b i vægtafgiftsloven, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 6, og § 3, nr. 2.Efter forslaget kan skatteministeren bestemme, at hjemlerne for udstedelse af regler for godkendelseaf eftermonterede partikelfiltre træder i kraft før reglerne om partikeludledningstillægget i øvrigt.Herved opnås, at partikelfiltre kan eftermonteres, før tillægget indføres.Det er på nuværende tidspunkt uvist, om partikeludledningstillægget vil blive forsinket, idet der pånuværende tidspunkt ikke er enighed om EU-Kommissionens fortolkning afinformationsproceduredirektivet.