Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 24, L 24 A Bilag 24, L 24 B Bilag 24
Offentligt
772006_0001.png
772006_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse person biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).
Hermed mine kommentarer til henvendelsen fra Danmarks Naturfred-ningsforening (L 24 – bilag 20).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
Danmarks Naturfredningsforening sammenkæder L 24 med miljøministerens bebudede lov-forslag om skærpede krav til miljøzoner.Foreningen anfører, at L 24 vil få fatale følger for de kommende miljøzoner og for Dan-marks mulighed for at overholde EU’s grænseværdier for partikler. De nye standarder forpartikelfiltre vil også komme til at gælde for ældre varebiler, der skal køre i de skærpedemiljøzoner i Københavns og Frederiksberg kommuner.Foreningen finder det stærkt problematisk, at Danmark ikke anvender den bedst tilgængeli-ge teknologi, især på områder, hvor vi har svært ved at leve op til internationale forpligtel-ser.Foreningen anfører, at det er vigtigt at skabe de rette incitamenter til eftermontering af par-tikelfiltre. Afgiften bør afstemmes med prisen for eftermontering af partikelfiltre, og der børgives tilskud til eftermontering. Afgiften på 1.000 kr. årligt vil have en yderst begrænsetmiljøeffekt, idet de ældste biler, der sviner mest, ikke vil få eftermonteret filter.Hertil bemærkes, at målet med L 24 er at reducere partikeludledningen fra dieselpersonbilerog nye dieselvarebiler på landsplan.Det er foreslået at friholde også nye varebiler fra partikeludledningstillægget, således at derer frihed til at stille krav til partikeludledningen fra varebiler i de kommende regler for mil-jøzoner. Forslaget forholder sig imidlertid ikke til, at prisen for eftermontering af lukkedepartikelfiltre er væsentlig højere end prisen for eftermontering af åbne partikelfilter; en mer-pris den enkelte varebilsejere må bære. Og forslaget forholder sig ikke til, at også de kom-mende miljøzoner forventes kun at udgør en meget lille del af landets samlede areal. Der-med kan en regulering af varebilers udledning af dieselpartikler alene gennem regler formiljøzoner ikke forventes at give samme effekt på landsplan som L 24.Hvis kravene til effektiviteten af partikelfiltre skal skærpes i L 24, vil partikeludledningstil-lægget skulle hæves for at fastholde den partikelreduktion på landsplan, der lægges op til ilovforslaget.Som statens tekniske sagkyndige på køretøjsområdet har Færdselsstyrelsen sagt god for åb-ne partikelfiltres effektivitet.Samlet set er det min opfattelse – også efter de mange spørgsmål, udvalget har stillet – atdet foreslåede partikeludledningstillæg på 1.000 kr. årligt, sammenholdt med kravet om ef-termontering af åbne partikelfilter, er vel afbalanceret.
Side 2