Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 25, L 24 A Bilag 25, L 24 B Bilag 25
Offentligt
772118_0001.png
772118_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - SkatteudvalgetL 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstof-forbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskelligeandre love (Grøn omlægning af bilbeskatningen - II)

.

Hermed bemærkninger til henvendelsen af 8. december 2009 fraLigTech (L 24 – bilag 23).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
LigTech anfører, at virksomheden eftermonterer lukkede partikelfiltre på varebiler bådeover og under 3,5 tons.Partikelfilterteknologien er ikke afhængig af, om bilen er en vare- eller lastbil. Filteret vir-ker altid, men det er nødvendigt at opnå driftstemperatur af en vis størrelse og hyppighedfor at få en tilfredsstillende drift. Kravene til temperaturens størrelse og hyppighed variereralt efter hvilken regenereringsstrategi, som den enkelte systemfabrikant anvender.Langt de fleste filtre er principgodkendte også til mindre motorstørrelser, som anvendes tilvarebiler under 3,5 tons.Hertil oplyser Færdselsstyrelsen,at styrelsens principgodkendelse bygger på krav om, at partikeludslippet skal redu-ceres med 80 pct. i henhold til den målemetode, der gælder for tunge køretøjer (sta-tionær 13-mode test).Denne målemetode kan også anvendes for større varebiler. Derfor har Færdselssty-relsen oplyst i svaret på spørgsmål 25, at det er muligt at anvende disse filtertyperpå de største varebiler. Disse svar strider ikke mod de erfaringer, som LigTechnævner i deres henvendelse, idet de biltyper, der omtales netop, er større varebiler.I svaret på spørgsmål 49 har Færdselsstyrelsen oplyst, at styrelsen formoder, at fil-trene også vil kunne anvendes på lette køretøjer, forudsat de vedligeholdes.Jeg henholder mig hertil.
Side 2