Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
771991_0001.png
771991_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse person biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 4. december 2009. Spørgsmå-let er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 53:

”Er ministeren enig i, at der er forskel på at have et teoretisk økonomisk incitament til atmontere filteret, og så til rent faktisk at gøre det, hvis likviditeten hos den enkelte er dårlig,eller gevinsten er marginal, usikker eller et stykke fremme i tid – altså at ikke alle, der haret teoretisk incitament, også vil påmontere filtret i praksis?”

Svar:

Når vi søger at vurdere adfærdsmæssige effekter af ændrede regler, lægger vi til grund, atpersoner og virksomheder handler rationelt i forhold til økonomiske incitamenter. Dette erogså tilfældet i forbindelse med vurderingen af, hvor mange, der ønsker at montere et parti-kelfilter.Antallet af eftermonteringer er således vurderet ud fra forventninger til prisen herfor på denene side samt den tilbagediskonterede afgift i bilens forventede restlevetid på den andenside. Vi forudsætter således, at de økonomiske incitamenter omsættes til handlinger hos deenkelte bilejere.Jeg mener som udgangspunkt ikke, at økonomiske incitamenter kan karakteriseres som teo-retiske, og jeg må derfor også tage afstand fra forslag om på forhånd at søge at vurdere,hvor mange der eventuelt vil søge at udvise en anden adfærd end den økonomisk rationelle.Erfaringerne med omlægning af registreringsafgiften i 2007 er meget positive i forhold tilom økonomiske incitamenter er effektive.Nye biler kører nu gennemsnitlig godt 16 pct. længere pr. liter brændstof.
Side 2