Kulturudvalget 2009-10
L 25
Offentligt
765015_0001.png
765015_0002.png
765015_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
27. november 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 6 (L 25), forslag til lov om ændring af lov omradio- og fjernsynsvirksomhed og lov om ophavsret (Gennemførelse af direktivet omaudiovisuelle medietjenester m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 25. novem-ber 2009 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Carina Christensen
J. NR. 2004-20399-226
Side 2

Spørgsmål nr. 6

(L 25), forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov omophavsret (Gennemførelse af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.)Skrivelse af 25. november 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Ellen Trane Nørby (V).

Spørgsmål:

"Kan ministeren bekræfte, at de stramme danske regler om tv-reklamer ikke vil bliveoverført til eksempelvis netstreaming og partiernes tv-kanaler på nettet?"

Svar:

Med lovforslaget og den tilhørende udmøntning i bekendtgørelsesform vil der ske enudvidelse af radio- og fjernsynslovens anvendelsesområde til at omfatte lineære fjern-synsudsendelser (dvs. en fortløbende strøm af programmer, hvor tv-foretagendet suve-rænt bestemmer, hvad der skal sendes og tidspunktet for udsendelsen) uanset valget afteknologisk distributionsplatform. Herved vil de nugældende regler i radio- og fjern-synsloven om reklamer, sponsorering og programindhold for lineært tv blive udstrakt tilogså at gælde for fjernsynsudsendelser på ikke-traditionelle platforme såsom nettet,mobilnetværk m.v.Herudover indføres med forslaget en regulering i radio- og fjernsynsloven af program-indhold, reklameindhold og sponsorering for on-demand audiovisuelle medietjenesterunder dansk jurisdiktion. I den forbindelse foreslås i overenstemmelse med direktivetom audiovisuelle medietjenester fastsat, at ved en on-demand audiovisuel medietjenesteforstås i loven en audiovisuel medietjeneste, der udbydes af en medietjenesteudbydermed henblik på, at programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og på denenkelte brugers anmodning på grundlag af et programkatalog udvalgt af medietjene-steudbyderen. En sådan tjeneste skal have til hovedformål at udbyde informerende,underholdende eller oplysende billedprogrammer til almenheden. De omfattede on-demand audiovisuelle medietjenester vil som det fremgår af lovforslaget blive underlagtde i forhold til lineært tv mere lempelige regler, som følger af direktivet.Der indgår i lovforslagets bemærkninger en nærmere afgrænsning af de lineære fjern-synsudsendelser på teknologiske platforme såsom nettet, mobilnetværk m.v., som frem-over vil være omfattet af reglerne i radio- og fjernsynsloven om reklamer, sponsoreringog programindhold for lineært tv, jf. afsnit 2.3.1 og 4.1.2. i de almindelige bemærknin-ger. Afgrænsningen skal ske i overensstemmelse med afgrænsningen af disse somaudiovisuelle medietjenester i direktivet og dets betragtninger som beskrevet i be-mærkningerne. Samme kriterier skal anlægges ved vurderingen af om en on-demandaudiovisuel medietjeneste er omfattet af loven og de for on-demand tjenesterne foreslå-ede mere lempelige regler. Efter disse afgrænsningskriterier skal tjenesten for detførste have samme grundlæggende karakter af massemedie som traditionelt tv, dvs.
Side 3
indeholde information, underholdning og oplysning rettet mod den brede offentlighed,samt være underlagt et redaktionelt ansvar. Dernæst fremgår, at der alene tages sigtepå audiovisuelt indhold, der kan sammenlignes med traditionelle tv-programmer, ogsom er en del af en samlet programplan eller et programkatalog. Endelig skal der væretale om økonomisk virksomhed, herunder udøvet af public service-foretagender, menikke virksomhed, der overvejende er af ikke-økonomisk art, og som ikke konkurrerermed tv-spredning.Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at det af denne afgrænsning følger, ateksempelvis enkeltstående livestreaming på nettet af konferencer m.v., der ikke er endel af en samlet programplan, ikke vil være omfattet af den foreslåede nye regulering.Jeg kan på denne baggrund bekræfte, at de nugældende danske regler om tv-reklamerikke vil blive overført til partiernes tv-kanaler på nettet såsom ”Socialdemokraterne-tv”og lignende, som ikke udsender audiovisuelt indhold, der kan sammenlignes med tradi-tionelle tv-programmer som en del af en samlet programplan.