Kulturudvalget 2009-10
L 25
Offentligt
765021_0001.png
765021_0002.png
765021_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
27. november 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 7 (L 25), forslag til lov om ændring af lov omradio- og fjernsynsvirksomhed og lov om ophavsret (Gennemførelse af direktivet omaudiovisuelle medietjenester m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 25. novem-ber 2009 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Carina Christensen
J. NR. 2004-20399-227
Side 2

Spørgsmål nr. 7

(L 25), forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov omophavsret (Gennemførelse af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.)Skrivelse af 25. november 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Ellen Trane Nørby (V).

Spørgsmål:

"Vil ministeren i konkrete termer redegøre for, hvilke tjenester på nettet, der vil bliveomfattet af L 25, herunder hvornår og hvordan der skelnes mellem tv-kanaler fra hen-holdsvis tv-operatører og tv-tjenester, der oprettes af andre aktører?"

Svar:

Jeg tillader mig indledningsvist at henvise til mit svar på det af Kulturudvalget samti-digt stillede spørgsmål nr. 6.Af dette svar fremgår bl.a., at de nugældende regler i radio- og fjernsynsloven om re-klamer, sponsorering og programindhold for lineært tv med lovforslaget og den tilhø-rende udmøntning i bekendtgørelsesform vil blive udstrakt til også at gælde for fjern-synsudsendelser på ikke-traditionelle platforme såsom nettet, mobilnetværk m.v.Herudover fremgår det af svaret, at der i radio- og fjernsynsloven foreslås indført en – iforhold til lineært tv – mere lempelig regulering af programindhold, reklameindhold ogsponsorering svarende til direktivets minimumregler for en ny kategori tjenester – desåkaldte on-demand audiovisuelle medietjenester.Supplerende kan jeg oplyse, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det ioverensstemmelse med direktivet og dets betragtninger om afgrænsningen af de audio-visuelle on-demand-tjenester er Kulturministeriets samlede vurdering, at de audiovisu-elle on-demand-tjenester, der omfattes af direktivet, skal have så stor lighed med tradi-tionelle tv-udsendelser, at formentlig kun ganske få typer internettjenester vil omfattes.Det fremgår endvidere, at det er ministeriets opfattelse, at den foreslåede nye regule-ring af audiovisuelle on-demand-tjenester primært vil omfatte tv-foretagenders net-tjenester, hvor en række programmer, der har været sendt på de traditionelle tv-platforme, ligger tilgængelige som on-demand-tjenester, samt egentlige video-on-demand-tjenester, hvor brugeren på et af denne valgt tidspunkt kan downloade filmeller andre audiovisuelle programmer.I den forbindelse kan jeg oplyse, at det med lovforslaget i forhold til udbyderne af depågældende tjenester i overensstemmelse med direktivet foreslås fastsat, at der skalvære tale om en fysisk eller juridisk person, der har det redaktionelle ansvar for valgetaf audiovisuelt indhold, og som bestemmer, hvordan det audiovisuelle indhold tilrette-
Side 3
lægges. Hermed udelukkes fra reguleringen fysiske eller juridiske personer, der blotsender programmer, hvis redaktionelle ansvar påhviler tredjemænd.Det er således kendetegnende for de omfattede on-demand audiovisuelle medietjene-ster, at de er ”tv-lignende” – dvs. at de konkurrerer om samme seere som fjernsynsud-sendelser, og at deres art og måden, hvorpå man får adgang til dem, med rimelighed vilfå brugeren til at forvente, at tjenesterne er reguleret.Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til afsnit 2.3.1., 4.1.2 og 4.2.2. i lovforslagets alminde-lige bemærkninger.