Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 3 Bilag 1
Offentligt
741349_0001.png
741349_0002.png
10.9.2009
Til Integrationsministeriet

Vedr. Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Visum og studieaktivitet).

DRC har modtaget ovennævnte lovforslag til høring og har følgende bemærkninger.For så vidt angår visum hilses det velkommen at der opstilles tidsgrænser for sagsbehandlingen,hvilket i udgangspunktet synes at være et fremskridt for vores brugere. Typisk henvender herboende(reference personen) sig til DRC for at få råd og bistand i forbindelse med ønsket om at få besøg afet udenlandsk familiemedlem. I den forbindelse vil DRC fremover mere præcist kunne oplyse omsagsgang/sagsbehandlingstider. Det synes dog netop at være de mere problematiske sager som fårvores brugere til at søge rådgivningen og i den forbindelse kan det påpeges at der ses at være taleom en skærpelse af reglerne for herboendes pligt til fremmøde med forøget risiko for afvisning/afslag ved manglende fremmøde. DRC forudser et stigende antal henvendelser fra brugere som selver relativt nyankomne og derfor ikke fuldt ud vil være i stand til at ”afkode” påbuddet omfremmøde og konsekvenserne ved at udeblive. Dette kan desuden føre til flere sager om ansøgereder er afvist, men som skal genoptages.DRC har teknisk/juridisk ingen problem med at bistå brugere i disse situationer, men har naturligvisen ressource problem, da vores retshjælp som bekendt ikke siden Regerings dødsliste fra januar2002 har modtaget støtte fra Integrationsministeriet til dette arbejde. Dette kunne endda gå vedhjælp af privat støtte og frivillig studentermedhjælpere, indtil DRC blev opmærksom på at tidligereIntegrationsminister Bertel Haarder direkte bruger DRC som argument for at borgere i Danmark erblevet oplyst om Deres rettigheder efter EU retten.”Det

er ikke korrekt at der ikke er givet oplysninger til borgerne om EU reglerne <……>

Niels Erik Hansen fra »The Documentation and Advisory Centre on Racial Discrimination«

har sagt og rådgivet om det lige siden jeg var integrationsminister.”

Se venligst: Bertel Haarder d. 15. september 2008; Læserbrev i Berlingske Tidende i forbindelsemed afsløringen af at medarbejdere i udlændingeservice vildledte i stede for at vejlede borgerne omDeres rettigheder efter EU reglerne. DRC finder på denne baggrund at der i forlængelse af”stramninger” som den her foreslåede bør afsættes midler under Integrationsministeriets område tilat sikre rådgivning og bistand i de fremtidige situationer, hvor borgere vil komme i ”klemme” underde nye visumregler. Det synes således ganske ”let købt” at henvise borgerne til at modtage denfornødne rådgivning – uanset om det er EU eller visum regler – hos DRC eller andre frivilligeretshjælp.
De samme overvejelser kan få så vidt fremføres vedrørende forslagets ”opstramning” af reglerneom studieaktivitet. Da der ikke er tale om et generelt krav til alle studerende om højest at have enfraværsprocent på 10% pr. semester (men alene til de udenlandske studerende fra ikke EU/EØSlande) så falder dette sagsforhold indenfor det som DRC yder hjælp og vejledning til. Set ud fra endiskriminationsvinkel må det således komme til at virke meget ubehageligt, at der fremover skalgælde særlige regler for de udenlandske studerendes fremmøde, som ikke samtidig gælder for dedanske studerende. Der synes således ikke at være lagt op til at der vil ske bortvisning eller fradrag iSU (eller andre sanktioner), såfremt de danske studerende ikke har et tilsvarende fremmøde på 90%af tiden.Helt konkret virker det også ganske ubehageligt, at lærerne skal afvise at godtage eksempelvistandlægebesøg (med mindre det er akut – hvornår er det akut?) som lovligt fravær. Afbemærkningerne fremgår det at alene i de situationer, hvor der er tale om sygdom som kandokumenteres ved lægeerklæring, er det lovligt fravær (forslaget side 20). Hertil bemærkes, at det isig selv virker urimeligt at den studerende skal påføres udgiften til at få en lægeerklæring, igen set ilyset af at klassekammeraterne kan have betydeligt mere fravær og herunder vælge at gå til lægeeller tandlæge såfremt de har behov herfor.

DRC finder derfor at måtte foreslå, at man som et minimum lader det være skolerne som

afholder udgiften til de lægeerklæringer, der skal dokumenterer, at der er tale om lovligt

fravær.

Dette sker allerede med de nuværende regler, hvor vi har bistået flere udenlandske studerende, somhar fået problemer i forhold til Deres opholdsgrundlag. I fremtiden ses den bistand dog allerede atvære relevant i forhold til skolernes indberetninger af fravær. Her vil DRC komme til at modtage enrække henvendelser om skolernes notering af ”fravær” som efter vores brugers opfattelse erubegrundet/uberettiget osv. og dermed vil føre til yderligere bistand omkring indgivelse af klagem.v. Igen skal det understreges at DRC på ingen måde har problemer med at bistå med at sikreretssikkerheden for de udenlandske studerende – det gør vi allerede – men det virker ikke destomindre fuldstændig urimeligt at myndighederne med de nye skærpede kontrol foranstaltningerpåfører det civile samfund yderligere opgaver, som man samtidig ikke har tænkt sig at støtte medden nødvendige ressourcetilførelse.Samlet set skal DRC således bemærke, at der – igen – er tale om forringelser af udlændingesretssikkerhed med det resultat, at der vil være forøget behov for DRC’s vejledning og bistand,overfor de pågældende skoler og udlændingemyndighederne. Uanset at der muligvis har væretnogle uddannelsessteder så har været lidt for ”kreative” omkring rekrutteringen af udenlandskestuderende, så virker det uoverlagt at forringe forholdene for de mange lovlydige og dygtigestuderende, som fremover bliver pålagt helt andre vilkår end deres danske medstuderende. At dette– med rette – vil blive opfattet som diskriminerende ude på de enkelte uddannelsessteder virkeråbenbart for enhver. At det vil give forsøget behov for råd og vejledning til disse udenlandskestuderende virker lige så åbenbart. DRC finder det derfor helt afgørende for fortsat at kunne sikredet høje niveau af vores rådgivning/bistand, at der tilføres flere ressourcer til vores arbejde, hvilketnaturligt burde være muligt at tilvejebringe via Integrationsministeriet uddeling af puljemidler m.v.Med venlig hilsen
Niels-Erik HansenCenterleder