Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 3 Bilag 1
Offentligt
741361_0001.png
741361_0002.png
741361_0003.png
741361_0004.png
741361_0005.png
741361_0006.png
741361_0007.png
UdlændingeafdelingenUdlændingelovskontoretNOTATDato:Journalnummer:Sagsbehandler:9. oktober 200909/05629mur

Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlæn-

dingeloven (Gennemførelse af forordning om en fælleskodeks for visa

(visumkodeksen), bemyndigelse til at fastsætte regler om studieaktivitet m.v.)

1. Indledning

Integrationsministeriet hørte ved e-mail af 31. august 2009 en række myndigheder og orga-nisationer over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordningom en fælleskodeks for visa (visumkodeksen), bemyndigelse til at fastsætte regler omstudieaktivitet m.v.).Følgende hørte myndigheder og organisationer har pr. dags dato afgivet bemærkninger tillovforslaget:Advokatrådet, Danmarks Lejeforeninger, Danmarks Rederiforening, Danmarks TekniskeUniversitet, Danske Erhvervsskoler, Dansk Erhverv, Danske Universiteter, Dansk Flygtnin-gehjælp, Datatilsynet, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination,Erhvervsakademiet Copenhagen Business, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finanssekto-rens Arbejdsgiverforening, Ingeniørhøjskolen i Århus, Institut for Menneskerettigheder,Kommunernes Landsforening, Kristelig Fagbevægelse, KTO, Københavns Byret på vegne afbyretspræsidenterne, Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af Forsvars-advokater, Politiforbundet, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Retslægerådet, Rets-politisk Forening, Rigsombudet på Færøerne, Rigspolitiet, Vestre Landsret og Østre Lands-ret.Følgende hørte myndigheder og organisationer har ikke bemærkninger til lovforslaget:Advokatrådet, Danmarks Lejeforeninger, Danmarks Rederiforening, Dansk Flygtningehjælp,Datatilsynet, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Kristelig Fagbevægelse, KTO, KøbenhavnsByret på vegne af byretspræsidenterne, Landsforeningen Adoption og Samfund, Politifor-bundet, Retslægerådet, Retspolitisk Forening, Rigsombudet på Færøerne, Rigspolitiet, Ve-stre Landsret og Østre Landsret.Følgende hørte myndigheder og organisationer har pr. dags dato (endnu) ikke afgivet be-mærkninger til lovforslaget:ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, Akademikernes Centralorganisation, AmnestyInternational, Beskæftigelsesrådet, Boligselskabernes Landsforening, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danmarks Rejsebureau For-ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske Regioner,Dansk Industri, Dansk Psykolog Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening,Den Danske Dommerforening, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Danske Akademi, Dom-merfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsakademi Fyn-Vejle, Erhvervsakade-mi Hovedstaden A Københavns Tekniske Skole, Erhvervsakademi Hovedstaden B NielsBrock, Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi Nordøst,Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervs-akademi Århus, Flygtningenævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Ud-lændingeretsadvokater, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Handel, Trans-port og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Højskolernes Sekretariat, Håndværksrådet, Kriste-lig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,Naalakkersuisut (Grønlands Landsstyre), Red Barnet, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvoka-ten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgi-verforeninger, Sundhedskartellet, Trykkefrihedsselskabet, Uddannelsesstyrelsen, UNHCR,Ægteskab Uden Grænser og 3 F.I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar med hensyn til forsla-gene i det fremsatte lovforslag og Integrationsministeriets bemærkninger hertil. Bemærknin-ger, der ikke vedrører de fremsatte forslag, indgår således ikke i notatet. Integrationsministe-riet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte høringssvar henvise til hø-ringssvarene, der den 9. oktober 2009 blev sendt til Folketingets Integrationsudvalg.

2. Generelt

Finanssektorens Arbejdsgiverforening udtrykker tilfredshed med lovforslagets indhold.Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at lovændringen i nogle tilfælde nu givermulighed for klageadgang til Integrationsministeriet efter et eventuelt afslag på en ansøgningom visum fra Udlændingeservice.Integrationsministeriethar noteret sig de positive tilkendegivelser.Landsforeningen af Forsvarsadvokater beklager, at der er fastsat så kort en høringsfrist,uden at der foreligger en saglig begrundelse herfor. Landsforeningen af Forsvarsadvokaterhenleder i den forbindelse ministeriets opmærksomhed på, at det er vigtigt, at et kollegialtorgan får en rimelig høringsfrist for at kunne komme med en kvalificeret besvarelse. Lands-foreningen af Forsvarsadvokater foreslår, at ministeriet i tilfælde, hvor man undtagelsesvistfinder det nødvendigt at fastsætte en særlig kort høringsfrist, angiver en begrundelse herfor.Integrationsministeriethar noteret sig Landsforeningen af Forsvarsadvokaters synspunkt.Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination (DRC) anfører, at lovfors-laget vil øge behovet for råd og vejledning til DRC’s brugere, hvorfor DRC finder det heltafgørende for fortsat at kunne sikre det høje niveau af rådgivning/bistand, at der tilføres flereressourcer til deres arbejde, hvilket naturligt burde være muligt at tilvejebringe via Integrati-onsministeriets uddeling af puljemidler m.v.
Side 2 af 7
Integrationsministerietskal hertil bemærke, at det er ministeriets vurdering, at lovforslagetikke vil medføre merudgifter for DRC.

3. Gennemførelse af visumkodeksen

Der er ikke fremkommet bemærkninger til denne del af lovforslaget.

4. Bemyndigelse til at fastsætte regler om studieaktivitet

4.1 SagsbehandlingstidProfessionshøjskolernes Rektorkollegium anfører, at det er positivt, at der lægges op til kor-tere tidsfrister for behandling af visumansøgninger, da det i dag ofte tager længere tid, fraden studerende har indgivet ansøgningen på ambassaden, til den bliver registreret hos Ud-lændingeservice. Professionshøjskolernes Rektorkollegium foreslår, at man skal kunne ind-give sin ansøgning tidligst 5 måneder før start på det forventede ophold i stedet for de 3måneder, som lovforslaget lægger op til, især når man tager i betragtning, at der er ferie detmeste af juli måned.Integrationsministerietskal hertil oplyse, at lovforslaget ikke regulerer sagsbehandlingstidenfor ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af studier. De dele af lovforslaget, somangår krav til sagsbehandlingstiden, vedrører behandlingen af visumansøgninger.4.2 Baggrunden for forslagetIngeniørhøjskolen i Århus oplyser, at diplomingeniøruddannelserne i dag reguleres megettæt i love med tilhørende ministerielle regler, at studieaktivitet måles ved opgørelse af denstuderendes gennemførsel ved opgørelse af beståelse af studieelementer, såkaldt Eksa-mensSTÅ, i lighed med universiteterne, at reglerne er fastsat i UndervisningsministerietsMyndighedskrav, at der således ikke gælder tilstedeværelseskrav udover i ganske særligeelementer som laboratoriekurser, førstehjælpskursus og lignende, at tilstedeværelse i så-danne tilfælde registreres gennem registrering af gennemførte øvelser med tilhørende god-kendelse af rapporter eller anden aflevering af produkt, og at der ikke findes systemer tilløbende registrering af de studerendes tilstedeværelse – altså en egentlig protokolførelse.Ingeniørhøjskolen i Århus anfører, at fastsættelse af de foreslåede regler vil være et indgrebi institutionernes ansvar for planlægningen af uddannelserne, der ikke er begrundet i en fag-lig eller kvalitetsmæssig baggrund.Professionshøjskolernes Rektorkollegium anfører, at forslagets nye § 9 c, stk. 7, er megetvidtgående og ikke stemmer overens med de regler, der anvendes på uddannelserne i dag,at skærpede regler omkring tilstedeværelse kan betyde, at uddannelsesinstitutionerne skalindføre registrering af de studerendes fremmøde for at sikre, at loven overholdes, at kollegietikke ønsker at forskelsbehandle studerende ved at indføre mødepligt for visse studerende,og at kollegiet ønsker at tilbyde deres studerende ens vilkår.DRC anfører, at det ud fra en diskriminationsvinkel må komme til at virke meget ubehageligt,at der fremover skal gælde særlige regler for de udenlandske studerendes fremmøde, somikke samtidig gælder for de danske studerende. Der synes således ikke at være lagt op til, atder vil ske bortvisning eller fradrag i SU (eller andre sanktioner), hvis de danske studerendeikke har et tilsvarende fremmøde. DRC anfører endvidere, at det i sig selv virker urimeligt, atde studerende skal påføres udgiften til at få en lægeerklæring, igen set i lyset af at klasse-Side 3 af 7
kammeraterne kan have betydeligt mere fravær og herunder vælge at gå til læge eller tand-læge, hvis de har behov herfor. DRC foreslår derfor, at man som et minimum lader det væreskolerne, som afholder udgiften til de lægeerklæringer, der skal dokumentere, at der er taleom lovligt fravær.Erhvervsakademiet Copenhagen Business har sammenfattet bemærkninger fra Handelssko-len København Nord og Niels Brock og anfører, at erhvervsakademiet finder, at misbrug afopholdstilladelser i forbindelse med uddannelsesvisum stoppes, men at indførelsen af denforeslåede stringente mødepligt for en mindre gruppe af de studerende (ikke EU-studerende)på de videregående uddannelser, hvor der ikke er mødepligt, både er problematisk og dis-kriminerende og strider mod reglerne i adgangsbekendtgørelsen, hvorefter en studerendeikke kan erklæres studieinaktiv før efter 2 år.Integrationsministerietskal hertil samlet bemærke, at forslaget er begrundet i et ønske om atsikre en fortsat effektiv kontrol af udenlandske studerende og dermed at undgå misbrug afstudieopholdstilladelser bedst muligt. Forslaget er en opfølgning på Undervisningsministeri-ets tilsynsberetning af 17. december 2008. Der henvises til lovforslagets almindelige be-mærkninger, afsnit 3. I forhold til Erhvervsakademiet Copenhagen Business bemærkning omadgangsbekendtgørelsen, skal ministeriet bemærke, at Undervisningsministeriet har oplyst,at der ikke er uoverensstemmelse mellem adgangsbekendtgørelsen og de i lovforslagetbeskrevne regler om fastsættelse af studieaktivitet. Reglerne vil gælde sideløbende.4.3 Kontrol af fraværsregistreringenInstitut for Menneskerettigheder finder det positivt, at studerende med funktionsnedsættelseer undtaget. På grund af den særlige indgribende karakter, som en indberetning om for højtfravær kan medføre, anbefaler Instituttet, at fraværsregistreringen bør være genstand forsærlige krav til kvalitet og kontrol, herunder inddragelse af den udenlandske studerende,således at denne løbende kan følge registreringen og klage, hvis der ikke er enighed om,hvad der er ensbetydende med studieinaktivitet.Integrationsministerietskal henvise til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2,hvoraf det fremgår, at uddannelsesinstitutionerne fast skal orientere de studerende om om-fanget af deres fravær midt i hvert semester, samt at uddannelsesinstitutionerne på et hvilketsom helst tidspunkt skal orientere en udenlandsk studerende om omfanget af fravær, hvisden studerende retter henvendelse herom. Det påhviler i den forbindelse den studerende atgøre opmærksom på eventuelt forkert registreret fravær. Ved indberetning til Udlændinge-service vil Udlændingeservice altid iværksætte en partshøring af den studerende, inden dertræffes afgørelse om evt. inddragelse af den studerendes opholdstilladelse.4.4 Registreringspligten og forskellige undervisningsformerIngeniørhøjskolen i Århus finder det højst usædvanligt, at der ønskes fastsat regler i andenlovgivning, der sætter rammer for uddannelsernes planlægning og gennemførsel, herunderrammer for, hvilke undervisningsmetoder der kan benyttes for at sikre en retvisende tilstede-værelse. Ingeniørhøjskolen i Århus bemærker, at diplomingeniøruddannelserne er organise-ret som projektbaseret undervisning for at sikre de studerende stærke kompetencer, der kanbenyttes i dansk erhvervsliv. Projekterne er ofte organiseret i tæt samarbejde med virksom-hederne og foregår ofte tids- og stedsuafhængigt fra skolen.
Side 4 af 7
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anfører, at de studerendes studieaktivitet i dagregistreres efter regler, der er fastsat i de forskellige uddannelsesbekendtgørelser og studie-ordninger, og at disse blandt andet afhænger af undervisningsformen, at kollegiet kan fore-stille sig flere måder at sikre de studerendes studieaktivitet på, og at visse institutioner alle-rede har velfungerende procedurer for registrering af studieaktiviteten, som er mindre res-sourcekrævende end en decideret protokolføring. Eksempelvis bruges aflevering af skriftligeopgaver til registrering. Professionshøjskolernes Rektorkollegium anfører endvidere, at degerne deltager i en dialog med Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet om dette,at kollegiet lægger stor vægt på at blive inddraget i et eventuelt arbejde, der fastlæggernærmere regler herom, hvis det måtte blive nødvendigt, men at kollegiet grundlæggendefinder det både meget uhensigtsmæssigt og bekymrende, hvis integrationsministeren fårhjemmel til at fastsætte regler på undervisningsministerens område.Danske Universiteter anfører, at den foreslåede fastsættelse af studieaktivitet for studerendepå erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fra lande uden forEU/EØS er meget restriktiv og vil være administrativt ret omfattende. Danske Universiteterforeslår derfor, at de nævnte uddannelser på universiteterne omfattes af regler om studieak-tivitet for oversøiske studerende, således at universiteterne indberetter ikke-fremmøde,manglende betaling af studieafgift samt studerende, der ikke er studieaktive efter universite-ternes praksis herfor.Danmarks Tekniske Universitet (DTU) oplyser, at der på DTU’s professionsbachelorud-dannelse (diplomingeniøruddannelsen) kun undervises på dansk, og at det er megetsjældent, at DTU på denne uddannelse optager studerende fra lande uden for EU/EØS.DTU har dog den principielle indvending mod forslaget, at det vil være meget vanskeligtat afgøre studieaktivitet ved deltagelse i undervisningen, at der på DTU ikke er møde-pligt, at det ikke registreres, om de studerende deltager i undervisningen, at den måde,hvorpå DTU afgør, om de studerende er studieaktive, er at følge studiefremdriften i formaf beståede eksamener, og at DTU allerede på kandidatuddannelserne har indført internkontrol i form af halvårlige tjek af alle internationale studerende fra tredjelande med hen-syn til, om det opnåede antal ECTS point svarer til den forventede studiefremdrift.Erhvervsakademiet Copenhagen Business anfører, at skolerne allerede registrerer,hvem der møder frem til studiestart, og at skolerne desuden kan indføre periodisk proto-kolføring, skærpet opmærksomhed ved aflevering af opgaver, bundne forudsætningerm.v. Erhvervsakademiet Copenhagen Business foreslår derfor, at man i stedet for denforeslåede protokolføring, anvender ovenstående registreringer som dokumentation forikke EU-studerendes studieaktivitet.Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der gennemføres høring af administrativeregler om fraværsregistrering.Integrationsministerietskal hertil samlet bemærke, at Integrationsministeriet – i forbindelsemed den konkrete udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen – i samarbejde med Under-visningsministeriet vil se nærmere på, hvordan registreringspligten kan tilrettelægges mesthensigtsmæssigt i forhold til de enkelte institutioners undervisning. Ministeriet har præciseretSide 5 af 7
dette i lovforslaget ved i afsnit 3.2 at tilføje følgende afsnit:”Ved udmøntningen af bemyndigel-sesbestemmelsen vil Integrationsministeriet i samarbejde med Undervisningsministeriet tilrettelæggestudieaktivitetskontrollen således, at der tages højde for uddannelsernes tilrettelæggelse, herunderprojektarbejde, virksomhedspraktik, e-learning m.v.”. Bl.a. Professionshøjskolernes Rektorkollegi-
um vil blive inddraget i forbindelse med reglernes udarbejdelse. Reglerne om studieaktivitetvil blive fastsat i studiebekendtgørelsen.4.5 Studerende med ophold i hjemlandetIngeniørhøjskolen i Århus oplyser, at skolen i forbindelse med den generelle internationalise-ring arbejder med udvikling af dobbelt og fællesgrader med støtte fra Undervisningsministe-riet, og at en væsentlig del af dette arbejde er udvikling af webbaserede undervisningsele-menter, hvor studerende fra forskellige lande kan samlæse og samarbejde på tværs af geo-grafi. Ingeniørhøjskolen i Århus bemærker, at lovforslaget vil gøre det yderst vanskeligt attillade kvalificerede studerende omfattet af lovforslagets regler i at deltage i sådanne ele-menter, da det vil være vanskeligt at måle de studerendes tilstedeværelse. Ingeniørhøjsko-len i Århus frygter derfor, at forslaget vil kunne skade dansk erhvervslivs konkurrenceevne.Integrationsministerietskal hertil bemærke, at lovforslaget kun omfatter udenlandske stude-rende, som får opholdstilladelse i Danmark med henblik på at følge en professionsbachelor-eller erhvervsakademiuddannelse under ophold her i landet. Udenlandske studerende, somover internettet følger en dansk udbudt uddannelse fra hjemlandet, vil således ikke bliveomfattet af registreringskravet.4.6 Økonomiske bemærkningerIngeniørhøjskolen i Århus anfører, at forslaget vil skade kvaliteten af uddannelserne og med-føre større administration, at opgørelsen af tilstedeværelse i hver ”lektion” (et ikke defineretbegreb), vil tage tid fra den generelle undervisning, og at det vil gå udover alle studerende,uanset om de er omfattet af reglerne eller ej. Ingeniørhøjskolen i Århus anfører endvidere, atUndervisningsministeriets Tilsynsrapport, som der henvises til i begrundelsen for indgrebet,fastslår, at der mangler systemer til at lave studieaktivitetskontrollen, og at etablering af deønskede systemer vil medføre en merudgift til indkøb, drift og vedligeholdelse for uddannel-sesinstitutionerne. Hvis ikke denne finansiering kommer særskilt til institutionerne, vil denskulle tages over de ordinære budgetter med tilhørende kvalitetssænkning til følge.Integrationsministerietkan henvise til lovforslagets afsnit 4 om økonomiske og administrativekonsekvenser, hvoraf det blandt andet fremgår, at Undervisningsministeriet har oplyst, at dermå forventes merudgifter til administration og evt. systeminvesteringer i forbindelse medregistreringen på skolerne, samt at merudgiften må finansieres via deltagerbetalingen elleranden betaling for de udenlandske studerende.4.7 Undervisningsministeriets tilsynsberetning af 17. december 2008Professionshøjskolernes Rektorkollegium henviser til det skærpede tilsyn, Undervisningsmi-nisteriet gennemførte sidste år på visse uddannelsessteder, hvor konklusionen var: ”Detfremgår af de informationer, institutionerne har givet til Undervisningsministeriet, at deresaktiviteter og praksis i relation til udenlandske studerende generelt er i overensstemmelsemed gældende regler på området” (Undervisningsministeriets tilsynsberetning af 17. decem-ber 2008).
Side 6 af 7
Integrationsministerietskal hertil bemærke, at forslaget om at fastsætte ens regler for opgø-relsen af studieaktivitet er en af anbefalingerne i Undervisningsministeriets tilsynsberetningaf 17. december 2008 (side 31, punkt 17.3). Der henvises til lovforslagets almindelige be-mærkninger, afsnit 3.4.8 Evaluering af de nye reglerDansk Erhverv anerkender behovet for at fastsætte regler om studieaktivitet m.v. for at kun-ne imødegå helt åbenlyse brud på reglerne vedrørende udenlandske studerendes erhvervs-arbejde. Danske Erhverv advarer imidlertid imod unødig detailregulering og finder, at regler-ne om studieaktivitet m.v. bør evalueres efter en treårig forsøgsperiode.Integrationsministerietskal hertil bemærke, at Integrationsministeriet og Undervisningsmini-steriet, blandt andet på baggrund af de erfaringer, de nye regler giver anledning til, løbendevil overveje, om der er behov for, at reglerne ændres.4.9 Præcisering af lovtekstenDanske Erhvervsskoler anbefaler, at lovforslagets § 3, pkt. 7, formuleres i overensstemmel-se med lovforslagets almindelige bemærkninger.Integrationsministeriethar ændret lovforslaget i overensstemmelse med Danske Erhvervs-skolers anbefaling, således at forslaget til § 9 c, stk. 7, jf. lovforslagets § 3, pkt. 7, nu lydersåledes:”Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan efter forhandling med undervis-ningsministeren fastsætte nærmere regler om studieaktivitet for udlændinge, der er meddelt opholdstil-ladelse med henblik på at deltage i en professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelse her ilandet.”.
Side 7 af 7