Kommunaludvalget 2009-10
L 34
Offentligt
761747_0001.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HVM/ J.nr. 2009-8289
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 9. novem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 3 (L 34).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn.
Spørgsmål nr. 3:”Ministerenbedes orientere udvalget om, hvor stor en gennemsnitlig del afen kommunalbestyrelse og af et regionsråd, der kan forventes at have væ-sentlige problemer, hvis et flertal beslutter, at man vil overgå til udelukkendeelektronisk omdeling af bilag og andre papirer.”Svar:Indenrigs- og Socialministeriet har ikke oplysninger om antallet af kommu-nalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer, der må forventes at have pro-blemer med umiddelbart at modtage sagsmateriale elektronisk, f.eks. pågrund af manglende kendskab til IT.Det er imidlertid en forudsætning for en beslutning om elektronisk udsendel-se af materiale, at kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet beslutterenten at godtgøre udgifter til det nødvendige udstyr m.v. eller stille dette tilrådighed. Det betyder også, at en person, som ikke umiddelbart er i stand tilat anvende IT, skal oplæres eller have vejledning i at modtage sagsmaterialeelektronisk, hvilket også er fremhævet i bemærkningerne til lovforslaget.Det forudsættes endvidere i lovforslagets bemærkninger, at bestemmelsenikke anvendes i tilfælde, hvor det er umuligt for et kommunalbestyrelses-eller regionsrådsmedlem – fx på grund af et handicap – at modtage materia-le, der formidles i elektronisk form.Karen Ellemann/ Christian Vigh