Kommunaludvalget 2009-10
L 34
Offentligt
761756_0001.png
761756_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
HVM/ J.nr. 2009-8289
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 9. novem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 5 (L 34).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn.
Spørgsmål nr. 5:”Ministeren bedes orientere om overvejelser og muligheder for eventueligangsættelse af generelle initiativer, der tilgodeser den interesseredealmindelige borger - uden speciel f.eks. økonomisk, juridisk, teknisk ellerplanlægningsmæssig indsigt - og giver denne typiske borger mulighed for ihøjere grad at forstå de væsentligste forhold i det kommunale arbejde, her-under løbende udarbejdelse af let overskuelige og brede fremstillinger af allevæsentlige sagsgange, beslutningsgrundlag og beslutninger også uansetom kommuner og regioner anvender papir eller elektronisk information.”
Svar:Jeg forstår spørgsmålet som omhandlende den almindelige borgers mulig-hed for generelt at forstå, hvad der sker i kommunen. Dette forhold er ikkesøgt reguleret i nærværende lovforslag.Inddragelse af borgerne er basis for et godt nærdemokrati, og rammerne fordenne inddragelse hverken kan eller skal styres fra centralt hold. Nærdemo-krati skal derimod formes af dem, som har beslutningerne tæt på, og derskal være plads til variation og inspiration i hver enkelt kommune.Indenrigs- og Socialministeriet og KL har, som inspiration til kommunerne iforhold til god kommunikation med borgerne, blandt andet udgivet en pjeceom nærdemokrati. Pjecen er tilgængelig på http://www.ism.dk/Publikationer/Sider/VisPublikation.aspx?Publication=399. Den indeholder gode eksemplerpå forskellige kommuners positive erfaringer med kommunikation med bor-
2
gerne og borgerinddragelse. Derudover har KL på sin hjemmeside et kom-munikations-site, hvor der er flere gode eksempler til inspiration for kommu-nerne.Det er min opfattelse, at åben dialog og kommunikation bliver prioriteret ikommunerne, og jeg har fuld tillid til at kommunalbestyrelserne sørger forbred og forståelig information til borgerne, hvilket er med til at sikre borger-inddragelse i størst muligt omfang.
Karen Ellemann/ Christian Vigh