Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 45 Bilag 1
Offentligt
750340_0001.png
750340_0002.png
750340_0003.png
750340_0004.png
750340_0005.png
750340_0006.png
750340_0007.png
750340_0008.png
750340_0009.png
VandJ.nr. BLS-400-00040Ref. CATCA/HVB(MST)Den 7. oktober 2009
NOTATVedrørende høringssvar til L 45Forslag til Lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om miljøbe-skyttelse, lov om naturbeskyttelse og lov om vandløb(Hjemmel til at fastsætte regler om drift af vandforsyningsanlæg og omsagsbehandling af bestemte typer af sager samt forlængelse af visse vand-indvindingstilladelser og -rettigheder)Udkast til lovforslaget blev udsendt i ekstern høring d. 1. juli 2009. Hørings-fristen udløb den 11. august 2009.Lovforslaget blev sendt i høring hos 27 myndigheder og organisationer, jf.bemærkningerne til lovforslaget.Miljøministeriet har modtaget i alt 19 høringssvar. 6 myndigheder og organi-sationer (Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvik-ling, Dansk Arbejdsgiverforening, FVD, og GEUS) oplyser, at man ikke harbemærkninger til lovforslaget. En organisation, Forbrugerrådet, har ikkeforholdt sig til lovforslaget.Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget yderlige-re supplerende forklaringer og uddybninger samt korrektioner af mere tek-nisk karakter i lovforslaget på baggrund af bemærkninger i høringssvarene,samt efter lovtekniske drøftelser med Justitsministeriet.
Lovforslaget indeholder 3 dele1) Mulighed for at indføre ledelsessystemer på vandforsyninger2) Udskydelse af udløbstidspunktet for en række vandindvindingstilla-delser og – rettigheder3) Mere enkel og smidig sagsbehandling af dambrugssagerI det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovenfor nævn-te elementer i lovforslaget. Kommentarer er anført i kursiv.Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Øn-skes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de frem-sendte høringssvar.
By- og Landskabsstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 47 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 30811054 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.blst.dk
1. Ledelsessystemer på vandforsyningerFormålet med lovforslagets første del er at indsætte en bemyndigelse til, atmiljøministeren kan fastsætte regler for driften af vandforsyningsanlæg.Hensigten er, at man, når der er behov, har mulighed for at indføre kvalitets-og sikkerhedssystemer i form af ledelsessystemer på vandforsyninger.Formålet er at reducere risikoen for mikrobiologisk forurening af drikkevan-det, som fra tid til anden konstateres på vandforsyningerne.Høringssvarene vedrørende lovforslagets første del om ledelsessystemerpå vandforsyninger har især berørt følgende punkter:1. Ministerbemyndigelsen og ønske om præcisering af indholdet afbemyndigelsen2. Økonomisk kompensation3. Ønske om, at ikke-almene vandforsyninger ikke er omfattet af et se-nere krav om indføring af ledelsessystemerDansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Naturfredningsforening ogKL støtter forslaget. Dansk Industri og Landbrug og Fødevarer er megetpositive og påpeger, at indføring af ledelsessystemer vil have positive øko-nomiske konsekvenser for erhvervslivet, da produktionsstop på grund af endrikkevandsforurening kan forhindres eller forkortes.Ad 1.Advokatrådet/Advokatsamfundet har udtrykt betænkelighed ved an-vendelsen af ministerbemyndigelsen. Man påpeger, at de regler, der tæn-kes fastsat i bekendtgørelsesform, burde fastsættes ved lov. Er dette ikkemuligt, opfordrer Advokatrådet/Advokatsamfundet til, at der udformes enbemyndigelsesbestemmelse således, således at indholdet afgrænses vidtmuligt.DANVA efterspørger også en præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen.DANVA foreslår, at bemyndigelsen skal afgrænses til, at ministeren kun kanfastsætte regler for driften på vandforsyningsanlæg med fokus på produkt-kvalitet.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet skal hertil bemærke, at udformningen af bemyndigelsen ertilstrækkelig præcis, især henset til uddybningen i bemærkningerne og atbestemmelsen netop er tænkt anvendt i forhold til at kunne fastsætte krav tildriften.Ad 2.DANVA ønsker at vandforsyningerne kompenseres for udgifterne vedindføring af et ledelsessystem, og at disse udgifter indgår i prisloftet 1:1.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet skal hertil bemærke, at denne anmodning ikke kan forhand-les i forbindelse med dette lovforslag. Spørgsmålet om vandforsyningernesøkonomiske kompensation bør behandles i forbindelse prisloftsbekendtgø-
2
relsen, som udarbejdes i medfør af vandsektorloven (Lov om vandsektorensorganisering og økonomiske forhold).
Ad 3.Dansk Brøndejerforening foreslår, at samtlige ikke-almene vandforsy-ninger, dvs. vandforsyninger der forsyner 2-9 ejendomme, skal være undta-get fra et krav om indføring af ledelsessystemer.Miljøministeriets bemærkningerDer er alene tale om at indsætte en bemyndigelse i vandforsyningsloven ogMiljøministeriet har ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, i hvilketomfang bemyndigelsen skal udnyttes, herunder hvorvidt en udnyttelse vilomfatte ikke-almene vandforsyninger.
Der er på baggrund af høringssvarene vedrørende bestemmelsen om ledel-sessystemer ikke foretaget ændringer i lovforslaget.
2. Vandindvindingstilladelser efter vandforsyningslovenFormålet med lovforslagets anden del er at udskyde fornyelse af en rækkevandindvindingsrettigheder og – tilladelser. Hensigten er at skabe en bedresammenhæng mellem de kommende vandplaner (beskyttelsen af vandmil-jøet) og de fremtidige vandindvindingstilladelser (fremtidig udnyttelse afgrundvandsressourcerne).Høringssvarene vedrørende lovforslagets anden del om udskydelse af for-nyelse af en række vandindvindingstilladelser og – rettigheder har især be-rørt følgende punkter:1. Undtagelse af alle ikke-almene vandforsyninger2. Usikkerhed for fremtidige investeringer og de økonomiske konse-kvenser for forsyningerne og borgerne3. Længden af den foreslåede forlængelse4. Udvidelse af forslaget5. Andre forslag i forbindelse med behandling af vandindvindingstilla-delserAd 1.Dansk Brøndejerforening anfører, at man burde undtage samtligeikke-almene vandforsyninger fra forslaget. Begrundelsen herfor er, at ind-vindingsmængden for disse vandforsyninger ikke har den størrelse somandre vandforsyninger og derfor ikke vil have stor betydning for vandpla-nerne.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet skal bemærke, at tilladelser til ikke-almene vandforsyninger,der forsyner 2-9 ejendomme, er omfattet af bestemmelsen. Selvom der ertale om mindre vandmængder, skal disse ligeledes indgå i sammenhængen
3
mellem de fremtidige vandindvindingstilladelser og de kommende vandpla-ner. Denne sammenhæng kan kommunerne kun skabe ved at samtligevandindvindingstilladelser indgår i grundlaget..Ad 2.DANVA og Københavns Energi (KE) er ikke enige i forslaget. De på-peger, at forsyningerne over længere tid har svævet i uvished med hensyntil fornyelse af de tilladelser der udløber 1. april 2010. Uvisheden har resul-teret i et investeringsstop med nedslidte forsyninger og midlertidige og kost-bare nødløsninger til følge. Endvidere er DANVA og KE uforstående over-for, at forslaget ikke vil få økonomiske konsekvenser for det offentlige, er-hvervslivet (forsyningerne) og borgerne.DANVA foreslår, at de tilladelser, der udløber 1. april 2010, fornyes automa-tisk med forbehold for, at tilladelsen kan tages op til revurdering når a) denførste vandplan eller b) en løbende VVM-behandling konkluderer et behovfor ændringer.Miljøministeriets bemærkningerHvorvidt forsyningerne er nedslidte på grund af et stop for langsigtede inve-steringer og hvilke økonomiske konsekvenser dette må have haft, finderMiljøministeriet ikke at have noget grundlag for at kunne vurdere.Det er Miljøministeriets vurdering, at DANVA´s forslag vil medføre et bety-deligt merarbejde for kommunerne. Endvidere er det Miljøministeriets vur-dering, at DANVA´s forslag vil betyde endnu større usikkerhed for forsynin-gerne og dermed tvivlsom, i hvilket omfang forsyningerne vil påbegynde depåpegede påtrængte investeringer, når der er risiko for, at en given tilladel-se bliver revurderet 2-3 år efter med en ændret eller ingen tilladelse til følge.
Ad 3.KE foreslår, at man ændrer forslaget til, at tilladelserne forlængesindtil 1 år efter den første vandplan er vedtaget, dog senest til den 31. de-cember 2011.Landbrug & Fødevarer, Dansk Akvakultur, Dansk Brøndejerforening og KLer alle positive overfor forslaget, men foreslår at forlænge tidsfristen, det vilsige, at tilladelserne skal være gældende til senest 1 år efter vedtagelsen afden kommunale handleplan.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet finder høringsparternes forslag om at forlænge tilladelsernetil senest 1 år efter vedtagelsen af den kommunale handleplan som hen-sigtsmæssigt og medvirkende til at skabe den nødvendige sammenhængmellem de fremtidige vandindvindingstilladelser og vandplanerne. Det erførst i forbindelse med udarbejdelsen af den kommunale handleplan, atkommunen kan danne sig et overblik over, hvordan vandplanen og densindsatsprogram bliver realiseret og hvilke nødvendige tiltag og følgerne afdisse har for prioriteringen af vandressourcerne og vandindvindingstilladel-serne. Følger man forslaget om, at tilladelserne gælder til 1 år efter vedta-
4
gelsen af den kommunale handleplan, vil det medføre en forlængelse aftilladelserne med 1 år mere end efter det nuværende forslag.
Ad 4.KE ønsker, at de erstatningsboringer, som man har tilladelse til ogsom udløber 1. april 2010 sammen med de nuværende vandindvindingstil-ladelser, forlænges tilsvarende.Miljøministeriets bemærkningerMiljøministeriet skal hertil bemærke, at det ligger i forslaget allerede, idettilladelser til at foretage erstatningsboringer er omfattet af de tilladelser, derefter forslaget bliver forlænget.
Ad 5.Dansk Brøndejerforening og Landbrug & Fødevarer har påpeget, atman i forslaget ikke har beskrevet med angivelse af en præcis dato hvilkefrister, der er tale om. Dansk Brøndejerforening ønsker, at man i fremtidenogså stiller krav til kommunerne om behandlingstiden af vandindvindingstil-ladelserne. Landbrug og Fødevarer ønsker i forbindelse med udnyttelsen afdenne bemyndigelse til at blive inddraget i en dialog.KL har yderligere fremsat det ønske, at man opsplitter vandindvindingstilla-delsen i en indvindings – og forsyningstilladelse, hvorefter indvindingstilla-delserne kun kan gives til selve kommunen og forsyningstilladelserne givestil vandforsyningerne. KL mener, at kommunerne med dette forslag vil havebedre mulighed for at opnå en langsigtet, optimal anvendelse af de givnevandressourcer.Yderligere ønsker KL, at man indfører en bestemmelse i vandforsyningslo-ven om, at vandindvindingstilladelsen er et ikke-negotiabelt dokument ogdermed ikke kan overdrages fra det ene selskab til et andet uden, at tilla-delsen igen kommer til fornyet behandling. Forslaget skal modvirke, at envandindvindingstilladelse bliver til en handelsvare mellem forsyningerne.Miljøministeriet har på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, hvilke fri-ster der skal gælde ved en ansøgning om en vandindvindingstilladelse ogom der i givet fald skal stilles krav til kommunen med hensyn til sagsbe-handlingstiden af tilladelserne.Med hensyn til KL´s forslag om at opsplitte vandindvindingstilladelsen ogforslaget om at tage tilladelser op til fornyet behandling, når en tilladelseoverdrages til et andet selskab, finder Miljøministeriet ikke anledning til atændre på de grundlæggende principper i vandforsyningsloven. Det skalogså i fremtiden være kommunalbestyrelsen, der samlet behandler og ud-steder vandindvindingstilladelser til forsyningerne. Yderligere er vandforsy-ningsloven indrettet på en sådan måde, at vilkårlige overdragelser af vand-indvindingstilladelser mellem forskellige vandforsyninger ikke kan findested. Miljøministeriet anser det derfor ikke for at være nødvendigt at ændrevandforsyningsloven som foreslået af KL.
5
Miljøministeriets ændringer i lovforslagetPå baggrund af høringssvarene er der foretaget ændringer i lovforslaget.For at skabe en meget bedre sammenhæng mellem vandplanerne og defremtidige vandindvindingstilladelser forlænges de omtalte vandindvindings-tilladelser og – rettigheder til senest 1 år efter vedtagelsen af de kommunalehandleplaner. Herved opnås et meget bedre grundlag for kommunerne til atvurdere hvordan vandplanen og dens indsatsprogram bliver realiseret.Kommunerne har først ved dette tidspunkt mulighed for at tage stilling til denødvendige tiltag og følgerne af disse for prioriteringen af vandressourcer-ne/tilladelserne. Derfor foreslås det at de omtalte vandindvindingstilladelseri lovforslaget først skal foreligge senest 1 år efter vedtagelsen af den kom-munale handleplan.
3. Forenkling af dambrugssagerHøringssvarene vedr. lovforslagets tredje del om dambrug har især berørtfølgende hovedpunkter:1. Princippet om samtidig sagsbehandling2. Ændret gyldighedsperiode for vandindvindingstillader – fra 15 til 10år.3. Princip om, at vandindvindingstilladelser udløber i stedet for at bliverevurderet.4. Muligheden for at revurdere miljøgodkendelser indenfor retsbeskyt-telsesperioden, jfr. § 41a, stk. 2.5. Pkt. 7 i lovforslaget – skal en forlængelse af indvindingstilladelsergælde for tilladelser der udløber den 1. januar 2010.6. Manglende miljøgodkendelserI det følgende gennemgås de væsentligste bemærkninger til de ovenfornævnte punkter.Ad 1.Dansk Industri, Dansk Akvakultur, KL, Danmarks Naturfredningsfor-ening og Danmarks Sportsfiskerforbund har alle udtalt sig positivt om inten-tionen i lovforslaget om at indføre regler om samtidighed i sagsbehandlin-gen på dambrugsområdet.Ad. 2.Danmarks sportsfiskerforbund har foreslået, at den faste revurde-ringsperiode efter miljøbeskyttelsesloven sættes ned til 6 år, for at følgevandplanernes kadence. Dansk Akvakultur foreslår at vandindvindingstilla-delsen fastsættes til 20 år, så den kun skal genbehandles hver anden gangmiljøgodkendelsen skal revurderes. Subsidiært ønsker de at fastholde gyl-dighedsperioden på 15 år som den er i dag. ”Landbrug & Fødevarer” finderdet urimeligt, at gyldighedsperioden for vandindvindingstilladelser reduceresfra 15 til 10 år, og vurderer, at det vil have negative konsekvenser for er-hvervet.
6
Miljøministeriets bemærkningerFormålet med lovforslaget er at skabe samtidighed i sagsbehandlingen. Detvil derfor være naturligt at harmonisere gyldighedsperioden efter vandforsy-ningsloven og revurderingsperioden efter miljøbeskyttelsesloven til 10 år,som foreslået i lovforslaget. Dette svarer til den periodevise revurdering,som er indført for IPPC-virksomheder, (virksomheder omfattet af IPPC-direktivets bilag). Argumentet for ikke at sætte gyldighedsperioden til 6 årer, at så ville dambrugserhvervet blive stillet væsentligt anderledes end alleandre typer af miljøgodkendelsespligtige virksomheder.Hvis der indføres en 20-årig gyldighedsperiode for vandindvindingstilladel-sen, vil dette være alt for lang tid i forhold til planlægningsperspektivet på 6år, som er fastlagt i miljømålsloven.Der er ikke foretaget ændringer i lovforslaget på baggrund af høringssvare-ne.Ad 3.Dansk Industri har foreslået en samordning af de to regelsæt vand-forsyningsloven og miljøbeskyttelsesloven, således at en vandindvindingstil-ladelse i fremtiden blot skal revurderes og ikke udløbe helt for derefter atblive meddelt på nye vilkår.Miljøministeriets bemærkningerDet er afgørende, at det fælles princip, der er fastsat i vandforsyningslovens§ 2, hvorefter der ved administration af loven skal lægges vægt på vandfo-rekomsternes omfang, på befolkningens og erhvervslivets behov for en til-strækkelig og kvalitetsmæssig tilfredsstillende vandforsyning mv., fortsatopretholdes, således at drikkevandsforsyningen prioriteres forud for er-hvervsmæssig anvendelse og således at dambrugs- og landbrugserhvervetindgår på lige fod med andet erhverv. Princippet i vandforsyningslovens § 2vil være vanskelig foreneligt med den samordning, som er foreslået afDansk Industri.Derfor er der ikke foretaget ændringer i lovforslaget.Ad 4.Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks sportsfiskerforbundhar i deres høringssvar anført, at vandrammedirektivets forpligtelser til atindføre et renere vandmiljø til nærmere fastsatte tidsfrister betyder, at derskal skabes hjemmel til at gribe ind i dambrugs miljøgodkendelser inden forgodkendelsens beskyttelsesperiode på 8 år efter, at denne er meddelt.Miljøministeriets bemærkningerDambrugslovforslaget har ikke til formål at implementere vandrammedirek-tivet, men alene at forenkle godkendelsesproceduren i forhold til fersk-vandsdambrug. Beskrivelsen af gældende ret på påbudsområdet for allemiljøgodkendelsespligtige virksomheder svarer til den gængse opfattelse afmiljøbeskyttelseslovens indgrebsmuligheder.
7
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at § 41a, stk. 2, i miljøbeskyttelseslovensom udgangspunkt ikke indeholder hjemmel til at gribe ind i retsbeskyttel-sen for bestående virksomheder, alene når en statslig vandplan fastsættermiljøkvalitetskrav til vandmiljøet for et konkret vandområde. Derimod kan enrække konkrete omstændigheder begrunde indgreb i en miljøgodkendelseinden retsbeskyttelsens udløb inden for eksisterende hjemler i miljøbeskyt-telsesloven.Inden for retsbeskyttelsesperioden vil det således afhænge af, om betingel-serne i § 41a, stk. 2 er opfyldt. Det kan f.eks. være ny viden om dambrugetsemissioner, som ikke var til stede ved godkendelsens meddelelse, hvis derkommer ny viden om vandudskiftning, strømforhold mv., som ikke kunneeller burde være lagt til grund ved godkendelsens meddelelse.Miljøbeskyttelseslovens 14, stk. 2, giver hjemmel til at fastsætte bindenderegler om kvalitetskrav til bl.a. vand. Bemyndigelsen er udnyttet i bekendt-gørelse nr. 1669 af 14. december 2006 om miljøkvalitetskrav for vandom-råder og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller ha-vet. Det følger heraf, at miljømyndigheden skal sikre overholdelse af de mil-jøkvalitetskrav, der er fastsat i bekendtgørelsens bilag og i vandplanen. Detfølger endvidere af Miljøbeskyttelseslovens § 14, stk. 4, at afgørelser efterloven m.v. kan ændres, hvis dette er nødvendigt for at tilgodese opfyldelsenaf regler udstedt med hjemmel i stk. 2. Inden for bekendtgørelsens anven-delsesområde er der således hjemmel til at gennembryde retsbeskyttelsen.Samlet set er det vurderingen, at de eksisterende hjemler er tilstrækkelige.Beskrivelsen af gældende ret er dog præciseret med oplysning om miljøbe-skyttelseslovens § 14, stk. 2 og 4, samt om bekendtgørelse nr. 1669 af 14.december 2006 om miljøkvalitetskrav for vandområder er opfyldt.Regeringens Grønne Vækst-aftale indeholder beslutning om, at en redukti-on af kvælstof og fosforudledningen i perioden 2010 – 2015 skal gennemfø-res gennem en omlægning af den relevante regulering på området. Medaftalen vil der være tilstrækkeligt med virkemidler til at nå de reduktionsmål,som vandplanerne med tiden skal opnå.Som følge af høringssvaret er beskrivelsen af gældende ret præciseret ilovforslagetAd. 5.Billund kommune finder lovteksten upræcis, idet det er uklart, omdambrugsvandindvindinger, som udløber 1. januar 2010, vil blive forlængetifølge lovforslaget. Kommunen henviser til en række afgørelser truffet i dettidligere Ribe amt.Miljøstyrelsen har svaret Billund kommune, at som lovforslaget foreligger, erdet kun de endelige afgørelser, der bliver forlænget. Da alle afgørelser truf-fet i det tidligere Ribe amt vedr. dambrug er påklaget til Miljøklagenævnet,vil disse afgørelser ikke blive omfattet af en fristudskydelse. Derimod vilMiljøklagenævnet få mulighed for at sagsbehandle sagen til ende.
8
Miljøministeriet foreslår lovteksten præciseret, så endelige indvindingstilla-delser, der udløberefter1. januar 2010 vil blive forlænget.Ad 6.Danmarks Sportsfiskerforbund har i sit høringssvar kritiseret kommu-nernes langsomme sagsbehandling og indgreb over for de dambrug, der idag ikke har en miljøgodkendelse.Miljøministeriets bemærkningerSideløbende med lovforslaget arbejdes der hen imod et elektronisk ansøg-ningssystem, der kan understøtte kommunerne i behandlingen af dam-brugssager. Desuden er det planlagt at gennemføre ændringer af model-dambrugsbekendtgørelsen og ferskvandsdambrugsbekendtgørelsen medhenblik på at indføre de seneste resultater af BAT – bedst tilgængelig tek-nologi – for at mindske forureningen fra dambrug. Endelig er der nedsat etAkvakulturudvalg med repræsentanter fra erhvervet, de grønne organisatio-ner og relevante myndigheder, som inden udgangen af maj 2010 skal afgiveen rapport om de langsigtede udviklingsmuligheder for dambruget.De planlagte tiltag vil dels hæve beskyttelsesniveauet for miljøet og vilsammen med lovforslaget lette administrationen af miljøreglerne, så kom-munerne lettere kan stille miljøkrav og gennemføre miljøgodkendelser af deca. 100 dambrug, der i dag ikke har en miljøgodkendelse. Disse dambrug eri dag omfattet af generelle regler om foderkvoter, indretning og drift, egen-kontrol m.m. i ferskvandsdambrugsbekendtgørelsen (Bekendtgørelse nr.1325 af 20. december 2006)Der er ikke foretaget ændringer i lovforslaget som følge af høringssvaret.
9