Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
758694_0001.png
758694_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017RAJ41190
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 132 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen(SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 132 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styr-

ket indsats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.)

(L 49):

”Ministeren bedes bekræfte at overtrædelser af straffelovens§ 119, stk. 3 ordensbekendtgørelsens § 3 og § 4 ikke handlerom kriminalitet, der indeholder vold eller ødelæggelser samtat præventive anholdelser er et indgreb før der er begået no-get kriminelt.”

Svar:

Med hensyn til straffelovens § 119, stk. 3, og ordensbekendtgørelsens § 3henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 94 fra Folketingets Retsudvalgvedrørende lovforslaget, hvoraf det fremgår, at straffelovens § 119, stk.3, ikke omfatter tilfælde, hvor der anvendes vold, og at ordensbekendtgø-relsens § 3 anvendes ved forhold, hvor der er tale om voldsom adfærd,som ikke bør bedømmes efter f.eks. straffelovens § 119, stk. 1, eller §244 om vold. Ordensbekendtgørelsens § 4 omhandler sammenstimlen,der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, og det er ikke en betin-gelse, at der anvendes vold mv.Justitsministeriet går ud fra, at der med ”præventive anholdelser” sigtestil politilovens regler om administrativ frihedsberøvelse, herunder navn-lig §§ 8 og 9, som er omfattet af lovforslaget. Disse regler giver mulig-hed for, at politiet kan foretage frihedsberøvelse med henblik på at af-værge en konkret og nærliggende fare for forstyrrelse af den offentligeorden mv. eller for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Fri-hedsberøvelse efter reglerne i politiloven forudsætter ikke, at den, somfrihedsberøves, har realiseret en strafbar handling.Det tilføjes, at der ikke med lovforslaget sker ændringer af betingelsernefor at foretage frihedsberøvelse efter politilovens §§ 8 og 9. Frihedsberø-velse vil fortsat alene kunne anvendes, hvis det er nødvendigt i den kon-krete situation, og hvis mindre indgribende midler ikke findes tilstrække-lige til at afværge faren. Frihedsberøvelsen skal endvidere fortsat være såkortvarig og skånsom som muligt, og personen skal ligesom i dag løsla-des, så snart de omstændigheder, der gav anledning til frihedsberøvelsen,ikke længere er til stede.
2