Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
758574_0001.png
758574_0002.png
758574_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017RAJ41213
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 154 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styr-

ket indsats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.)

(L 49):

”Under henvisning til spørgsmål 14, skyldes ministerens vur-dering af, at konsekvenserne af lovforslaget for domstolenekan holdes indenfor de nuværende økonomiske rammer a) atministeren ikke mener, der vil blive særlig mange varetægts-fængslinger og straffesager, b) at ministeren mener, at dom-stolene tager fejl i deres vurdering af konsekvenserne, eller c)at ministeren mener at domstolene bare kan nedprioritere an-dre typer sager; såfremt det er c) så bedes ministeren redegø-re for hvilke typer sager, ministeren mener, man kan nedprio-ritere ved domstolene, uden at det giver problemer for andreborgere.”

Svar:

Med lovforslaget lægges der bl.a. op til, at straffen for overtrædelse afstraffelovens § 119, stk. 3, skærpes, så der i førstegangstilfælde normaltidømmes frihedsstraf, når overtrædelsen er begået, mens eller i umiddel-bar forlængelse af, at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og or-den på offentligt tilgængeligt sted. Det forudsættes i bemærkningerne, atder i førstegangstilfælde skal tages udgangspunkt i et strafniveau på 40dages fængsel.Den forudsatte strafskærpelse indebærer, at sådanne sager fremover somudgangspunkt vil skulle behandles under medvirken af domsmænd, jf.retsplejelovens § 686, stk. 2.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, indebærer den forudsat-te strafskærpelse endvidere, at der vil være mulighed for varetægtsfængs-ling efter reglerne i retsplejelovens § 762, stk. 1, hvis betingelserne her-for i øvrigt er opfyldt. Varetægtsfængsling vil efter en konkret vurderingaf den pågældende sag f.eks. kunne ske, hvis der efter det oplyste om sig-tedes forhold er bestemte grunde til at frygte, at vedkommende på fri fodvil begå nye lovovertrædelser, jf. retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2.Det kan herefter ikke udelukkes, at der ved større uroligheder i givet faldvil kunne opstå situationer, hvor der vil kunne varetægtsfængsles et stør-re antal personer, f.eks. hvor en større gruppe personer søger at hindrepolitiets arbejde.2
I sådanne situationer vil der kunne opstå et midlertidigt pres på domsto-lene, der vil skulle håndtere et stort antal grundlovsforhør på kort tid. Deter Justitsministeriets opfattelse, at det samlede antal varetægtsfængslin-ger, der over en periode i givet fald kan forventes, må forventes at væreaf en sådan størrelsesorden, at det vil kunne håndteres inden for domsto-lenes samlede økonomiske rammer. Det samme gælder de straffesager,der i givet fald vil skulle behandles med domsmænd.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 14 fra FolketingetsRetsudvalg vedrørende lovforslaget, er det således Justitsministerietsvurdering, at de økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor-slaget ikke vil medføre et behov for tilførsel af yderligere ressourcer tildomstolene.
3