Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
756972_0001.png
756972_0002.png
756972_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JEE42392
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 71 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 71 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende

forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):

”Hvordan kan Folketinget sikre, at den geografiske udstræk-ning af lovforslagets bestemmelser ikke kan udvides til atomfatte en hel by, sådan som det er sket med visitationszo-nerne?”

Svar:

De foreslåede strafskærpelsesbestemmelser vil alene finde anvendelse påforhold, som begås, mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i om-rådet foregår grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden som nævnt istraffelovens § 134 a. Som anført i lovforslagets bemærkninger skal dersåledes være en tidsmæssig og geografisk sammenhæng mellem overtræ-delsen og den grove forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Det erendvidere en betingelse, at de pågældende har forsæt (f.eks. kendskab)til, at der i området foregår sådanne urolighederSom der nærmere er redegjort for i lovforslagets bemærkninger, må dennærmere fastlæggelse af området, hvor der i en given situation foregåruroligheder, bero på en konkret vurdering bl.a. af urolighedernes omfangog udstrækning og af de geografiske forhold det pågældende sted. Deforeslåede strafskærpelsesbestemmelser omfatter ikke kun de gader,pladser, torve mv., hvor der foregår uroligheder, men også gader mv.,som støder op til det sted, hvor urolighederne foregår, og som f.eks. kananvendes som adgangs- eller flugtveje til og fra stedet. Bestemmelsenomfatter således f.eks. tilfælde, hvor en gruppe personer i en gade, somstøder op til en plads, hvor der foregår omfattende uroligheder, forsøgerat hindre politiet i at komme frem til pladsen eller forsøger at hindre poli-tiet i at forfølge og anholde uromagere, som via de tilstødende gader for-søger at stikke af fra pladsen.I nogle tilfælde flytter uroligheder sig løbende – afhængig af, hvor uro-magerne bevæger sig hen – inden for et bestemt område, f.eks. inden foret bestemt kvarter, omkring nogle boligblokke eller omkring et bestemtbygningskompleks. I sådanne tilfælde vil som udgangspunkt hele områ-det omkring f.eks. boligblokkene eller bygningskomplekset være omfat-tet af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119, stk. 3, 2. pkt. Be-stemmelsen omfatter derimod ikke andre overtrædelser, der sker i sammeby eller bydel uden en nær geografisk sammenhæng med det sted, hvor2
urolighederne foregår, uanset hvad motivet eventuelt måtte være forovertrædelsen.Som det fremgår, vil de foreslåede strafskærpelsesbestemmelser med envedtagelse af det fremsatte lovforslag alene finde anvendelse, hvor der eren geografisk sammenhæng mellem overtrædelsen og den grove forstyr-relse af den offentlige ro og orden. De foreslåede bestemmelser vil såle-des ikke omfatte en hel by, blot fordi der f.eks. i en mindre afgrænset delaf byen foregår grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Der hen-vises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Rets-udvalg vedrørende lovforslaget.
3