Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
759452_0001.png
759452_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. november 2009Strafferetskontoret2009-730-1017JFL40249
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 76 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 76 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfattende

forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):

”Hvorledes vil ministeren sikre sig, at reglerne anvendes medforsigtighed og alene i tilfælde, hvor der med stor sikkerhedkan lægges til grund, at de pågældende har det fornødne fort-sæt. Det gælder ikke mindst i forhold til varetægtsfængsling,fordi der på dette tidspunkt ikke kan foretages en fuld prøvel-se af de sigtedes fortsæt jf. IMR høringssvar side 6.”

Svar:

Lovforslaget indebærer ingen nykriminalisering af handlinger, som i dager lovlige, og de forhold, som i givet fald vil blive omfattet af de foreslå-ede strafskærpelser, er således allerede i dag strafbare. Som der nærmereer redegjort for bl.a. i besvarelsen af spørgsmål nr. 2 fra FolketingetsRetsudvalg vedrørende lovforslaget, finder de foreslåede strafskærpelses-regler alene anvendelse i tilfælde, hvor gerningsmanden har det fornødneforsæt (f.eks. kendskab) til, at der i området foregår grov forstyrrelse afden offentlige ro og orden. Det beror på en konkret vurdering af omstæn-dighederne i den enkelte sag, om den pågældende må anses for at havehandlet forsætligt. Hvis anklagemyndigheden ikke kan føre det fornødnebevis for, at den pågældende har handlet forsætligt, vil de foreslåedestrafskærpelsesregler ikke kunne anvendes.Med hensyn til spørgsmålet om varetægtsfængsling bemærkes, at lov-forslaget ikke indebærer ændringer af retsplejelovens gældende reglerherom. Varetægtsfængsling efter retsplejelovens § 762, stk. 1, forudsæt-ter således, at der er i den konkrete sag er en begrundet mistanke om enlovovertrædelse af en vis grovhed, og at betingelserne for varetægts-fængsling i øvrigt er opfyldt, f.eks. at der efter det om den sigtedes for-hold oplyste er bestemte grunde til frygte, at vedkommende på fri fod vilbegå nye lovovertrædelser (gentagelsesfare). Det er retten, der på bag-grund af en konkret vurdering af den enkelte sags omstændigheder tagerstilling til, om der bør ske varetægtsfængsling.
2