Socialudvalget 2009-10
L 57 Bilag 13
Offentligt
767897_0001.png
767897_0002.png
767897_0003.png
767897_0004.png
767897_0005.png
767897_0006.png
767897_0007.png
767897_0008.png
Til lovforslag nr.L 57
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. december 2009
1. udkastBetænkningover
Forslag til lov om tolkning til personer med hørehandicap[af indenrigs- og socialministeren]1. ÆndringsforslagIndenrigs- og socialministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. november 2009 og var til 1. behandling den 10. november 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 6. november 2009sendte indenrigs- og socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Castberggård – højskole, kursuscenter og job- og udviklingscenter,Danske Døves Landsforbund,Foreningen af Danske Døvblinde,Fredericia Tegnsprogsforening,Helene Juncher Høeg ogNiels Garboe.[Indenrigs- og socialministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.]DeputationerEndvidere har Danske Døves Landsforbund og Foreningen af Danske Døvblinde mundtligt overfor udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til indenrigs- og socialministeren til skriftlig besvarelse, [somdenne har besvaret.]
2
SamrådUdvalget har stillet 3 spørgsmål til indenrigs- og socialministeren til mundtlig besvarelse, somdenne har besvaret i et samråd den 19. november 2009. Indenrigs- og socialministeren sendte den 1.december 2009 det talepapir, der lå til grund for besvarelsen, til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[< > indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af ministeren stillede ændringsforslag.]< > er enige om, at døvblinde har et ganske særligt behov for tolkning i kommunikationen medandre. Der er derfor enighed om at igangsætte en forsøgsordning, hvor døvblinde får en udvidetadgang til flere timers tolkning i timebanken til brug ved aktiviteter af social og interessebaseretkarakter som supplement til adgangen til ubegrænset tolk. Den udvidede timebank afgrænses til kunat omfatte døvblinde.Ifølge Foreningen af Danske Døvblinde er der ca. 200 døvblinde i Danmark. Det Sociale Tolke-projekt har oplyst, at der er ca. 40 døvblinde tolkebrugere i Det Sociale Tolkeprojekt på nuværendetidspunkt. Døvblinde har som udgangspunkt altid to tolke med til hver tolkning. I særlige situationerkan der være behov for op til tre tolke.Døvblinde vil med forsøgsordningen få en fordobling af timeantallet i timebanken, således atdøvblinde i alt får stillet 14 timers tolkning til rådighed i timebanken. Timetallet er uafhængigt af,hvor mange tolke den enkelte har brug for. Den maksimale udgift til en udvidet timebank for døv-blinde vil derfor være ca. 2,5 mio. kr. Det forventes dog, at kun et fåtal af de døvblinde vil benyttesig af ordningen, hvorfor udgifterne forventes at være mindre. For at sikre at alle døvblinde har enlovsikret ret til den udvidede timebank, er der dog behov for at afsætte midler til at dække den fuldelovsikrede adgang til tolk.Finansieringen af forsøgsordningen vil i første omgang blive dækket af de uforbrugte midler afsattil den fælles tolkeløsning i 2009. En videre finansiering af forsøgsordningen vil herefter blive drøf-tet i forbindelse med den samlede årlige vurdering af den fælles tolkeløsning i 2010.Udvalget har drøftet muligheden for at lave en model, hvor tolkemyndigheden skulle bevilge tolkpå andre sektorers område mod efterfølgende at søge at få finansieret udgifterne hertil af den an-svarlige sektor.Baggrunden er, at denne model har været forsøgt i Det Sociale Tolkeprojekt. I praksis har det dogvist sig meget svært at få den ansvarlige sektor til at dække udgifterne til tolk, når der ikke forelig-ger en bevilling for tolk fra den ansvarlige myndighed, før tolkningen udføres.Den fælles tolkeløsning vil dog på sigt have mulighed for at varetage opgaven med bevilling ogformidling af tolk til tolkebrugeren på områder, der ikke i dag er omfattet af den fælles tolkeløsning.Det er dog en forudsætning, at det er den ansvarlige sektor, der tager initiativ til en sådan ordning,og at den ansvarlige sektor dækker alle udgifterne ved, at tolkemyndigheden varetager formidlings-opgaven.På baggrund af drøftelserne har ministeren givet tilsagn om at undersøge muligheden for i samar-bejde med de øvrige sektorer at udarbejde en håndbog, der klart og overskueligt fortæller om deforskellige sektorers tolkeordninger og klagemuligheder, samt tolkemyndighedens opgave i forholdtil tolkebrugerne.Udvalget har drøftet et forslag om et mindre timeantal i timebanken på fem timer pr. person omåret, hvor de overskydende midler herfra skulle afsættes til en ekstra timebank på 11 timer, der for-deles efter ansøgning. I udvalget er der generel enighed om, at der ikke skal afsættes særskilte puljertil visse grupper til fordeling efter ansøgning. Baggrunden er dels, at en pulje, der fordeles på bag-
3
grund af vurderet behov, ville være meget bureaukratisk. En pulje, der fordeles efter »først til møl-le« princippet, ville skabe incitament til at bruge timebanken hurtigst muligt, for at kunne ansøgeom flere timer.Det er på den baggrund aftalt, at der skal følges op på udviklingen med kvartalsvise opgørelser,som vil blive drøftet efter behov. Der er dog enighed om, at der som udgangspunkt ikke foretagesændringer i løbet af året.Den fælles tolkeløsning vil dække tolkning på en lang række områder, der ikke dækkes af Det So-ciale Tolkeprojekt i 2009. Det er vurderingen, at der er behov for at indhente erfaringer fra den fæl-les tolkeløsning, før der kan foretages ændringer i modellen. Derfor afventes tal fra den fælles tol-keløsning, før der eventuelt foretages ændringer på baggrund af det faktiske forbrug.Udvalget har endvidere drøftet problemstillingen i forhold til behovet for tolk ved handicappoliti-ske aktiviteter i udlandet, som er blevet rejst af interesseorganisationerne. Der er enighed om, atmuligheden for at dække udgifter forbundet med tolkning ved handicappolitiske aktiviteter i udlan-det skal drøftes i forbindelse med den årlige vurdering af den fælles tolkeløsning i forhold til detfaktiske forbrug i 2010.Udvalget noterer med tilfredshed, at ministeren fremsætter ændringsforslag, der skaber hjemmeltil at lave forsøg med tolkning ved handicappolitiske aktiviteter i udlandet.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfindenrigs- og socialministeren,tiltrådt af <>:Ny paragraf1)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:»§ 01.Hjælp efter denne lov kan ikke medtages til udlandet, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Indenrigs- og socialministeren kan fastsætte regler om fravigelse af stk. 1.«[Præcisering af, hvor loven finder anvendelse]Til § 62)Istk. 2udgår »stk. 2 og«.[Redaktionel ændring]Til § 73)Istk. 2ændres »§§ 6 og 7« til: »stk. 1 og § 6«.[Redaktionel ændring]
4
Til § 84)Istk. 2ændres »målgruppen« til: »den fælles tolkeløsning«.[Redaktionel ændring]Til § 165)Paragraffen affattes således:»§ 16.Indenrigs- og socialministeren kan for en forsøgsperiode oprette andre tilbud end dem, der eromfattet af denne lov, herunder efter indstilling fra tolkemyndigheden.«[Indenrigs- og socialministeren kan iværksætte forsøg med andre tilbud end dem, der er omfattet afloven]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås i stk. 1, at det præciseres, at hjælp efter denne lovgivning ikke kan medtages til ud-landet, med mindre indenrigs- og socialministeren har fastsat regler herom, jf. stk. 2.Det foreslås i stk. 2, at indenrigs- og socialministeren gives bemyndigelse til at fastsætte nærmereregler for, hvornår reglen om, at hjælp efter denne lov ikke kan medtages til udlandet kan fraviges,dvs. i hvilke situationer det vil være muligt for tolkebrugerne at medtage tolkning til ophold i ud-landet. Bemyndigelsen kan eksempelvis bruges til at fastsætte regler om, at det skal være muligt atmedtage tolkning til handicappolitiske aktiviteter i udlandet.Til nr. 2-4Forslagene er alene redaktionelle ændringer.Til nr. 5Det foreslås i stk. 1, at indenrigs- og socialministeren kan iværksætte forsøg med andre tilbud enddem, der er omfattet af loven, eksempelvis forsøg med særlige timebanker. Det foreslås endvidere,at tolkemyndigheden kan indstille til ministeren, at der iværksættes forsøg med andre tilbud enddem, der er omtalt i loven, eksempelvis fjerntolkning, hvor tolkning via videotelefoni gør planlæg-ningen af tolkesessioner nemmere, og giver mindre spildtid i forbindelse med tolkningen, og andremetoder. Hvis tolkerådet finder, at der kan være behov for at iværksætte andre tilbud end de, der eromtalt i loven, kan tolkerådet anbefale tolkemyndigheden at indstille forsøget til ministeren.
Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Anne-Mette Winther Christiansen (V)Sophie Løhde (V) Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Vivi Kier (KF) Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Lone Møller (S) Lene Hansen (S)Lise von Seelen (S) Özlem Sara Cekic (SF) Meta Fuglsang (SF)Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)
5
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 57Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og socialministeren2Efter aftalte med Anne Baastrup (SF) omdeles vedhæftede »Spørgs-mål/svar vedrørende den fælles tolkeløsning« af 28. oktober 2009 fraindenrigs- og socialministeriet.3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Henvendelse af 10/11-09 fra Danske Døves Landsforbund5Henvendelse af 10/11-09 fra John Zederkof Jessen fra FredericiaTegnsprogsforening6Materiale fra foretrædet den 12. november 2009 ved Danske DøvesLandsforbund og Foreningen af Danske Døvblinde.72. udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget8Henvendelse af 16/11-09 fra Helene Juncher Høeg.9Henvendelse af 15/11-09 fra Høreforeningen Helsingør Lokalafdeling10Kopi af indenrigs- og socialministerens svar på udvalgets alm. del -spm. 7511Henvendelse af 24/11-09 fra Castberggård12Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 57Spm.nr.1TitelSpm., om kommentar til hevendelse af 10/11-09 fra Danske DøvesLandsforbund, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om kommentar til henvendelse af 10/11-09 fra John ZederkofJessen, Sekretatiatsleder Fredericia Tegnsprogforening, til indenrigs-og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om det kan overvejes at udvik-le en fleksibel timebank, forstået på den måde at døvblinde eller andresærligt svage døve kan få tildelt en ekstra del af timebanken, når denskal revideres efter et vist forløb, til indenrigs- og socialministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om det kan overvejes at udvik-le et system, hvor en bruger skal kunne få tolkning umiddelbart, mensregningen efterfølgende sendes til den sektoransvarlige m.v., til in-denrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan kommentere et forslag om, at der udarbejdesen regulær og klar vejledning til brugerne af tolkning omfattende ogsåsektortolkning, som skal udformes, så det er gennemsigtigt og let atbruge m.v., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan oplyse, om en handicappolitiker vil kunne
2
3
4
5
6
7
7
8
9
10
11
12
13
141516
17
18
19
tage tolk med til udlandet, hvis det er en del af dennes arbejde sompolitiker, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvordan der sikres en gnid-ningsfri overgang til den nye tolkeordning for brugerne med virkningfra den 1. januar 2010, til indenrigs- og socialministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om det kan overvejes at udvik-le en ordning, hvor man får et kontantbeløb udbetalt, så det blivermuligt at medtage en tolk til udlandet m.v., til indenrigs- og socialmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvor mange personer, der i dag be-nytter tolkning til andre opgaver, end de der er omfattet af rettighedentil tolkning med det nye forslag m.v., til indenrigs- og socialministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at der ud fra en gennemsnitsbe-tragtning, er forskel på forbruget af timer til tolkning alt efter om maner døv, hørehæmmet eller døvblind, til indenrigs- og socialministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse udgifterne til de områder, som time-banken skal dække, i det seneste år, hvor der var ubegrænset tolkningtil disse områder, til indenrigs- og socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan oplyse udgifterne i forbindelse med ud-landstolkning udover selve tolkningen, dvs. udgifter til tolkenes rej-ser, ophold m.v., i det seneste år m.v., til indenrigs- og socialministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapir til brug for besvarelse af sam-rådsspm. A-C (tolkning til personer med hørehandicap) fra samrådetd. 19/11-09, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 24/11-09 fra Castberggård, tilindenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 16/11-09 fra Helene JuncherHøeg, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 15/11-09 fra HøreforeningenÅrhus lokalafdeling, til indenrigs- og socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der er et tilstrækkeligt ud-bud af tolke, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan redegøre for på hvilket grundlag, der underdet sociale tolkeprojekt blev bevilget ca. 183.000 kr. i 2007 til dæk-ning af udgifter i forbindelse med udlandsophold udover selve tolk-ningen m.v., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan redegøre for sammenhængen mellem be-
8
20
grundelsen i svaret i bilag 2: "Ifølge udlandsbekendtgørelsen kan ennaturalydelse efter serviceloven sædvanligvis ikke medbringes til ud-landet [...] m.v., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at de en-kelte sektorer lever op til deres ansvar med hensyn til tolkning, tilindenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 57
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren kan redegøre for sin holdning til en fi-nansieringsmodel, hvor en bruger, der efter reglerne er berettiget til atfå tolkebistand, umiddelbart skal kunne få tolkning via tolkemyndig-heden, mens udgifterne efterfølgende finansieres af den sektoransvar-lige, til indenrigs- og socialministerenBSamrådsspm., om ministeren kan redegøre for sin holdning til en flek-sibel timebank, hvor døvblinde eller andre særligt svage døve kan fåtildelt en større andel af timebanken end de øvrige brugere, til inden-rigs- og socialministerenCSamrådsspm., om ministeren kan redegøre for sin holdning til at etab-lere en særskilt pulje, hvor brugere, som har behov for tolkning, derikke er omfattet af tidsubegrænset tolkning, udover det antal timer derer placeret i timebanken, kan søge om yderligere timer, til indenrigs-og socialministeren