Socialudvalget 2009-10
L 57 Bilag 15
Offentligt
770974_0001.png
770974_0002.png
770974_0003.png
Det Centrale Handicapråd
Indenrigs- og SocialministerietHolmens Kanal 221060 København KMail send til : [email protected][email protected]
Den 14. oktober 2009Ref.D.nr.2009/01044-007
Det Centrale Handicapråd og Center for Ligebehandling af Handicappede har med tak mod-taget forslag til lov om tolkning til personer med hørehandicap til høring.Det er med glæde, at rådet og centret kan konstatere, at der nu fremsættes et lovforslag omtolkning til personer med hørehandicap, et lovforslag, mange har ventet længe på.Sektoransvar er et af de vigtige grundprincipper i dansk handicappolitik, hvilket også næv-nes i bemærkningerne til lovforslaget. Men på trods af dette findes der på nuværende tids-punkt sektorer/dele af sektorområder, hvor det ikke er muligt at få tolkebistand. Det er der-for glædeligt, at lov om tolkning til personer med hørehandicap på et overordnet plan råderbod på dette. Når rådet og centret skriver "overordnet plan" skyldes det bemærkningerne tillovforslagets § 1, hvoraf det fremgår, at det stadig er den enkelte sektor, der har ansvaret forvurderer, hvad der bør dækkes. Set i lyset af dette og ikke mindst de generelle principper iFN’s konvention om rettigheder for personer med handicap, hvor et par af disse er adgangentil fuld og effektiv deltage og inklusion i samfundslivet samt lige muligheder, bliver detspændende at se effekten af lov om tolkning til personer med hørehandicap. Meget kommertil at afhænge af den praktiske gennemførelse samt ministerens udnyttelse af bemyndigelsentil at fastsætte yderligere bestemmelser. Rådet og centret vil derfor bede om at få de kom-mende bekendtgørelser til høring.I forhold til muligheden for at medtage tolk til udlandet, vil rådet og centret gerne have op-lyst, om dette er muligt i forhold til reglerne i lov om tolkning til personer med hørehandi-cap. Hvis det ikke er tilfældet, skal rådet og centret foreslå, at der indsættes en sådan be-stemmelse, idet udlandsrejser i dag må defineres som en del af deltagelsen og inklusionen isamfundslivet.

§2

Telefon: +45/3311 1044Telefax: +45/3311 1082Teksttelefon: +45/3311 1081
Bredgade 25, Skt. Annæ Passage, opg F, 4. salDK-1260 København K
Hjemmeside: www.dch.dkE-mail: [email protected]CVR-nr. 24197565
-2-
Rådet og centret skal foreslå, at også gruppen af døvblevne nævnes i oplistningen af mål-gruppen.

§4

Det er positivt, at man som bruger alene skal henvende sig et sted for at få hjælp til tolk. Enenkel og ubureaukratisk indgang er vigtig for at sikre en så optimal brug og adgang til tolke-ordningerne som muligt. Med hensyn til den internetbaserede løsning, jf. lovudkastet § 4 stk.5, hvor tolkebrugeren kan ansøge om tolkning og vælge mellem leverandører til den konkre-te opgave og har adgang til at ”aflæse” forbruget af timebanken, er det vigtigt, at denne leverop til kravene i Åbne Standarder, men at der yderligere tænkes i tilgængelighed i forhold tilden konkrete målgruppe.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 4 stk. 5, at efter afholdelse af tolkningsker afregning inden for timebanken med udgangspunkt i tolkebrugerens bestilling via data-basen. Her kan det være vigtigt at fastsætte tydelige frister for, hvornår man senest kan afbe-stille/genbestille tolk for at undgå, at en tolkebruger ”mister” tolketimer, f.eks. i forbindelsemed sygdom hos tolkebrugeren.

§5

I forhold til lovforslagets § 5 fremgår det, at Tolkemyndigheden skal sikre, at der også kantilbydes tolkning i fornødent omfang døgnet rundt i akutte og væsentlige tilfælde. Som rådetog centret læser bemærkningerne til § 5, gælder kravet om tolkning i fornødent omfang kuntidsubegrænset tolkning. Kravet må også gælde tolkning, hvor brugeren henvises til tolkningvia timebanken.

§8

I lovforslagets § 8 stk. 4 gives indenrigs- og socialministeren bemyndigelse til at fastsættenærmere regler for timebanken, herunder antallet af timer. Det er vigtigt, at der her fastsæt-tes et tilstrækkeligt antal timer for at sikre, at personer med hørehandicap ikke isoleres ogudelukkes fra at tage del i dagliglivet og samfundets institutioner, hvilket bl.a. er formåletmed loven, jf. de almindelige bemærkninger til lovforslagets formål og baggrund. Ved fast-sættelsen af antallet af timer er det vigtigt at være opmærksom på, at forbruget af timer fratimebanken vil være forskelligt fra person til person. Dette skyldes dels, at mennesker harforskellige interesser og behov, dels at nogle personer qua opdelingen af "aktiviteter" ibilag 1 og bilag 2 får dækket en større del af deres timebehov via bilag 1's "aktiviteter" somtidsubegrænset tolkning.For rådet og centret er det uklart, om antallet af timer gælder tolketimer eller brugertimer.
-3-
Venlig hilsenLene Maj Pedersen