Socialudvalget 2009-10
L 57
Offentligt
770003_0001.png
770003_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 4. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LKR/ J.nr. 2009-6700
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. november2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 19 (ad L 57).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 19:”Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem begrundelsen i svaret ibilag 2: "Ifølge udlandsbekendtgørelsen kan en naturalydelse efter service-loven sædvanligvis ikke medbringes til udlandet [...] Der er derfor ikke mulig-hed for at medbringe tolk gennem den fælles tolkeløsning til udlandet" ogministerens svar på SOU alm. del - spm 75, jf. bilag 10, hvoraf det fremgår,at kontaktpersoner til døvblinde er en af de typer hjælp, der efter udlandsbe-kendtgørelsen kan medtages under midlertidige ophold i udlandet?”
Svar:Som beskrevet i bilag 2 kan en naturalydelse ifølge udlandsbekendtgørelsensædvanligvis ikke medbringes til udlandet.Servicelovens § 2, stk. 2, giver hjemmel til, at indenrigs- og socialministerenkan fastsætte regler om, at visse ydelser efter serviceloven under visse be-tingelser kan medtages under midlertidige ophold i udlandet. Denne hjem-mel er udnyttet i udlandsbekendtgørelsen, hvor der blandt andet er mulighedfor, at kontaktpersonordningen for døvblinde under visse betingelser kanmedbringes til udlandet.Tolkning er en naturalydelse. Det blev derfor i udgangspunktet besluttet, atordningen skulle følge de generelle principper for sociale ydelser om, at ennaturalydelse ikke kan medbringes til udlandet.
2
Muligheden for at medbringe tolkning til udlandet har efterfølgende væretdrøftet i udvalgsbehandlingen. Det er i forbindelse hermed besluttet at givehjemmel til, at der kan fastsættes regler om fravigelse af denne regel, og derer på den baggrund fremsat ændringsforslag, som giver hjemmel til dette.Dermed vil det være muligt, i lighed med kontaktpersonordningen for døv-blinde, i en bekendtgørelse at fastsætte regler om, at tolkning kan medtagesved ophold i udlandet.Det kan i den forbindelse oplyses, at det er aftalt med satspuljepartierne, atmuligheden for at dække udgifterne til tolkning ved handicappolitiske aktivite-ter i udlandet, og dermed om hjemlen skal udmøntes, vil blive drøftet i for-bindelse med den årlige vurdering af den fælles tolkeløsning i forhold til detfaktiske forbrug i 2010.
Karen Ellemann/Karin Ingemann