Retsudvalget 2009-10
L 90
Offentligt
802260_0001.png
802260_0002.png
802260_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2010Lovafdelingen2009-730-0961LOJ42384
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register (Frist for sletningaf oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke dømte per-soner) (L 90) som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 28. januar 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harp-søe (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register (Frist for

sletning af oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke

dømte personer) (L 90):

”Hvorfor har ministeren fastsat en tidsfrist på netop 10år?”

Svar:

Som anført i pkt. 4.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget harJustitsministeriet i lyset af Menneskerettighedsdomstolens generelle be-mærkninger om adgangen til opbevaring af dna-profiler mv. i dommen Sog Marper mod Storbritannien af 4. december 2008 vurderet, at reglerneom opbevaring af oplysninger om dna-profiler bør ændres, således at dis-se oplysninger slettes efter en nærmere angiven periode efter en frifindel-se eller påtaleopgivelse.Justitsministeriet har i den forbindelse fundet, at en tidsfrist på 10 år foropbevaring af oplysninger om dna-profiler for sigtede efter en frifindelseeller påtaleopgivelse må anses for passende ud fra en samlet afvejning afde politimæssige hensyn til at opbevare oplysninger om dna-profiler ogsåfor ikke dømte personer over for hensynet til personer, som efter en sig-telse bliver frifundet, eller hvor påtale bliver opgivet.I den forbindelse bemærkes det, at Rigspolitiet over for Justitsministeriethar anført, at der ud fra et politimæssigt synspunkt ikke bør fastsættes enslettefrist på mindre end 10 år.Endvidere bemærkes det, at denne frist svarer til den, der indtil ændrin-gen af dna-loven i 2005 var gældende for sletning af oplysninger om dna-profiler for sigtede, men ikke dømte personer. Det fremgår af forarbej-derne til lov nr. 434 af 31. maj 2000 om oprettelse af et centralt dna-register, at Justitsministeriet i den forbindelse bl.a. lagde vægt på, at denøgede kriminalitetsrisiko blandt tidligere sigtede, som den bagvedliggen-de arbejdsgrupperapport om etablering af et dna-profil-register havde pe-get på, og som lå til grund for forslaget om også at registrere sigtede,men ikke dømte, næppe fuldt ud var til stede, hvis de pågældende ikkeinden for et vist tidsrum involverede sig i kriminalitet, jf. lovforslagetspkt. 2.2.
2
Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgsmål 10 ved-rørende lovforslaget, hvor der er redegjort for, at en tidsfrist på 10 årvurderes at opfylde kravene i Den Europæiske Menneskerettighedskon-ventions artikel 8, således som Menneskerettighedsdomstolen har fortol-ket denne bestemmelse i dommen S og Marper mod Storbritannien.
3