Retsudvalget 2009-10
L 91 Bilag 18
Offentligt
822141_0001.png
822141_0002.png
822141_0003.png
822141_0004.png
822141_0005.png
822141_0006.png
822141_0007.png
822141_0008.png
822141_0009.png
822141_0010.png
822141_0011.png
822141_0012.png
822141_0013.png
822141_0014.png
822141_0015.png
822141_0016.png
822141_0017.png
Til lovforslag nr.L 91
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. april 2010
3. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om kreditaftaler og lov ommarkedsføring(Ændringer som følge af forbrugerkreditdirektivet)[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2,8-11. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-7.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. december 2009 og var til 1. behandling den 26. januar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget bygger på betænkning om gennemførelse af det nye forbrugerkreditdirektiv. Justits-ministeren sendte den 11. september 2009 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 762(2008-09). Betænkningen har været sendt i høring og den 23. december 2009 og den 12. januar2010 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Finans og Leasing,Finansrådet,Forbrugerrådet ogRealkreditrådet og Realkreditforeningen.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret henvendelserne.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget vil på baggrund af besvarelserne af spm. 3 og 9, atsms-lån siden 1. marts 2009 er dækket af forbrugerombudsmandens retningslinjer for markedsfø-ring af kortfristede eller mindre lån indgået som fjernsalgsaftaler og nu også af denne lov. Det giveret højt forbrugerbeskyttelsesniveau med bl.a. fortrydelsesret. Med lovforslaget sikres dette høje for-brugerbeskyttelsesniveau med bl.a. en 14-dages fortrydelsesret.Samtidig er det vigtigt, at der gives forbrugerne brugbare og relevante oplysninger i forbindelsemed optagelse af realkreditlån, og DF støtter derfor forslaget om, at anvendelse af ESIS-oplysningsskemaet i lidt ændret form kan fortsætte og ikke obligatorisk erstattes af oplysningsske-maet i bilag 2 til lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(SF), tiltrådt af <>:Til titlen1)Ordene »og lov om markedsføring« ændres til: »Lov om markedsføring og lov om finansielvirksomhed«.[Konsekvensændring]Til § 1Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:2)I den inr. 7foreslåede§ 7 aindsættes somstk. 10:»Stk. 10.For så vidt angår lån mod pant i fast ejendom, der ydes på baggrund af obligationsudste-delse, kan kreditgiveren i stedet for formularen i lovens bilag 2 anvende et andet oplysningsskema,som er godkendt af justitsministeren.«[Undtagelse fra pligten til at bruge formularen i bilag 2, for så vidt angår lån mod pant i fast ejen-dom ydet på baggrund af obligationsudstedelse]Af etmindretal(SF), tiltrådt af <>:3)I den undernr. 7foreslåede§ 7 cindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Kreditgiveren må ikke medvirke til indgåelse af kreditaftaler, der står i misforhold til for-brugerens økonomi.«Stk. 2 og 3 bliver herefter til stk. 3 og 4.[Forbud mod kreditaftaler, der står i misforhold til forbrugerens økonomi]
3
4)Nr. 9affattes således:»9.§§ 11-15ophæves, og i stedet indsættes:»Kapitel 2 aLoft over årlige omkostninger i procent§ 15 a.De årlige omkostninger i procent i forbindelse med kreditaftaler omfattet af denne lov måikke overstige den fastsatte referencesats med et tillæg på 15 pct. Som referencesats, jf. 1. pkt., an-ses den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den1. juli det pågældende år.«[Indførelse af loft over årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 15 pct. over diskontoen]5)I den inr. 12foreslåede affattelse afkapitel 3indsættes efter § 19:»§ 19 a.For kreditaftaler, der indgås ved tekstbeskeder, der sendes til og fra en mobiltelefon, måkreditgiver tidligst stille lånebeløbet til rådighed for forbrugeren 24 timer efter kreditaftalens indgå-else. Forbrugeren kan i denne periode træde tilbage fra aftalen uden omkostninger.«[Betænkningstid]Til § 26)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 24 indsættes:»§ 24 a.Medmindre kreditgiveren er et godkendt pengeinstitut, realkreditinstitut eller kreditinsti-tut, skal kreditgiveren indberette oplysninger om kreditaftaler med forbrugere til Forbrugerom-budsmanden.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke oplysninger der skalindberettes, og hvordan indberetning skal ske.««[Indberetningspligt]Ny paragraf7)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 793 af 20. august 2009, som ændret se-nest ved § 1 i lov nr. 1273 af 16. december 2009, fortages følgende ændring:1.Efter § 43 indsættes:»§ 43 a.Kreditgivere, der er finansielle virksomheder, skal indberette oplysninger om kreditafta-ler med forbrugere til Finanstilsynet.Stk. 2.Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke oplysninger der skalindberettes, og hvordan indberetning skal ske.««[Indberetningspligt]
4
Til § 3Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:8)Istk. 1ændres »11. juni 2010« »til: 1. november 2010, jf. dog stk. 2«.[Udskudt ikrafttræden af dele af loven]9)Efter stk. 1 indsættes som nye stykker:»Stk. 2.§ 19, stk. 1 og 4-7, i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1 nr. 12, træder ikraft den 11. juni 2010.Stk. 3.Indtil ikrafttræden af § 8 i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, løberden periode, hvori fortrydelsesretten efter § 19, stk. 1, i lov om kreditaftaler, som affattet ved dennelovs § 1, nr. 12, kan udøves, fra1) den dag, hvor kreditaftalen er indgået, eller2) den dag, hvor forbrugeren modtager oplysninger om fortrydelsesretten, herunder oplysningerefter stk. 4, hvis dette tidspunkt er senere end tidspunktet efter nr. 1.Stk. 4.Indtil ikrafttræden af § 8 i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, harforbrugeren ret til inden aftaleindgåelsen at modtage oplysning om fristen for udøvelse af fortrydel-sesretten samt andre betingelser for udøvelsen heraf, herunder oplysninger om forbrugerens forplig-telse til at tilbagebetale den udnyttede kapital med renter i overensstemmelse med § 19, stk. 4, i lovom kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, og det rentebeløb, der påløber pr. dag.Stk. 5.Indtil ikrafttræden af § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs §1, nr. 3, finder § 19 i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, ikke anvendelsepå kreditaftaler, ifølge hvilke kreditgiveren og forbrugeren aftaler henstand med betalingen elleraftaler, hvorledes kreditten tilbagebetales. Dette gælder dog kun, hvis forbrugeren allerede har mis-ligholdt den oprindelige kreditaftale, og hvor sådanne ordninger kan forventes at afværge en retssagom den pågældende misligholdelse, og forbrugeren ikke dermed stilles ringere end som fastsat i denoprindelige kreditaftale.Stk. 6.Indtil ikrafttræden af § 3, stk. 2, i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr.3, finder § 19 i lov om kreditaftaler, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, ikke anvendelse på kre-ditaftaler i form af kassekredit, hvor kreditten skal betales tilbage på anfordring eller inden 3 måne-der. Ved kassekredit som nævnt i 1. pkt. forstås en udtrykkelig kreditaftale, hvorved en kreditgiverstiller midler til rådighed for en forbruger, som overstiger den løbende saldo på forbrugerens løben-de konto.Stk. 7.Uanset den gældende § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om kreditaftaler, finder indtil ikrafttræden af §3, stk. 1, nr. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, § 19 i lov om kreditaftaler, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 12, anvendelse på kreditaftaler, ifølge hvilken kreditten skal betales tilbage inden3 måneder, når kreditaftalen ikke kun er forbundet med ubetydelige omkostninger.«Stk. 2-4 bliver herefter til stk. 8-10.[Ikrafttræden af regler om fortrydelsesret]10)Istk. 3ændres »nr. 9, 10, 17 og 18« til: »nr. 8 og 17-19«.[Korrektion]Til bilag 2 og 311)Bilag 2og3affattes således:»BILAG 2
5
Standardiserede europæiske forbrugerkreditoplysninger1. Navn og kontaktoplysninger for kreditgiver / kreditformidlerKreditgiver[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)Hvis relevantKreditformidler[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)(*) Disse oplysninger er valgfri for kreditgiver.Når »hvis relevant« er angivet, skal kreditgiver udfylde rubrikken, hvis oplysningerne er relevantefor kreditproduktet, eller slette de pågældende oplysninger eller hele rækken, hvis oplysningerneikke er relevante for den kredittype, der overvejes.Teksten i skarp parentes er en forklaring til kreditgiver og skal erstattes af de pågældende oplys-ninger.2. Beskrivelse af de vigtigste karakteristika ved kreditproduktetKredittypeDet samlede kreditbeløbDer menes loftet for eller summen af alle beløb,der stilles til disposition i henhold til en kreditaf-tale.Betingelserne for at udnytte kreditmulighedenDer menes, hvordan og hvornår De vil få pen-gene.Kreditaftalens løbetidAfdrag og, hvis det er relevant, i hvilken række- De skal betale følgende:følge, afdragene vil blive fordelt[Størrelse, antal og hyppighed af de betalinger,der skal foretages af forbrugeren]Renter og/eller omkostninger betales på følgen-de måde:Det samlede beløb, De skal betale[Sum af det samlede kreditbeløb og de samledeDer menes den lånte kapital plus renter og even-omkostninger i forbindelse med kreditten]tuelle omkostninger i forbindelse med Dereskredit.Hvis relevantKreditten ydes i form af henstand med betalin-gen for varer eller tjenesteydelser eller er knyttettil levering af specifikke varer eller tjenesteydel-serNavn på vare/tjenesteydelse
6
KontantprisHvis relevantDen sikkerhedsstillelse, som krævesDette er en beskrivelse af den sikkerhed, De skalstille i forbindelse med kreditaftalen.Hvis relevantTilbagebetaling fører ikke til en omgåendeamortisation af kapitalen.3. KreditomkostningerDebitorrenten eller, hvis det er relevant, de for-skellige debitorrenter, der gælder for kreditafta-len
[Type sikkerhedsstillelse]
De årlige omkostninger i procent (ÅOP)Dette er de samlede omkostninger udtrykt i pro-cent pr. år af det samlede kreditbeløb.ÅOP anføres for at hjælpe Dem med at sammen-ligne forskellige tilbud.Er man for at opnå kreditten eller for at opnåkreditten på de annoncerede vilkår og betingel-ser forpligtet til at- tegne en forsikring vedrørende kreditten, eller-indgå aftale om en anden accessorisk tjeneste-ydelse.Hvis kreditgiver ikke kender omkostningerne iforbindelse med disse tjenesteydelser, indgår deikke i ÅOP.Tilknyttede omkostningerHvis relevantForvaltning af en eller flere konti til registreringaf både betalingstransaktioner og udnyttelser afkreditmuligheden er påkrævetHvis relevantOmkostninger ved anvendelse af et specifiktbetalingsmiddel (f.eks. et kreditkort)Hvis relevantEventuelle andre omkostninger i forbindelsemed kreditaftalenHvis relevantBetingelserne for ændring af ovennævnte om-kostninger i forbindelse med kreditaftalenHvis relevantBetingelse om betaling af notarialgebyrMorarenterManglende betalinger kan have alvorlige følgerfor Dem (f.eks. tvangsauktion) og gøre det van-
[%- fast eller- variabel (med det indeks eller den reference-sats, der skal anvendes på den oprindelige debi-torrente)- perioder][% Her anføres et repræsentativt eksempel, somangiver alle de antagelser, der er lagt til grundved beregningen af satsen]
Ja/nej [hvis ja, angiv hvilken forsikring]Ja/nej [hvis ja, angiv hvilken accessorisk tjene-steydelse]
De vil blive pålagt […(gældende rentesats ogmåden, denne sats tilpasses på og, hvis relevant,
7
skeligere at opnå kredit.
misligholdelsesomkostninger)] for forsinkedebetalinger
4. Andre vigtige retlige aspekterFortrydelsesretDe har ret til at fortryde kreditaftalen inden foren periode på 14 kalenderdage.Førtidig tilbagebetalingDe har ret til helt eller delvis at tilbagebetalekreditbeløbet før tiden.Hvis relevantKreditgiver har ret til kompensation i tilfælde afførtidig tilbagebetaling
Ja/nej
[Fastsættelse af kompensation (beregningsmeto-de) i overensstemmelse med gennemførelsesbe-stemmelserne for artikel 16 i direktiv2008/48/EF]
Søgning i en databaseKreditgiver skal straks og gratis underrette Demom resultatet af en søgning i en database, hvisen anmodning om kredit afslås på grundlag afen sådan søgning. Dette gælder ikke, hvis ensådan underretning er forbudt i henhold til fæl-lesskabsretten eller strider mod den offentligeorden eller den offentlige sikkerhed.Ret til et udkast til kreditaftaleDe har ret til efter anmodning gratis at modtageen kopi af udkastet til kreditaftale. Denne be-stemmelse finder ikke anvendelse, hvis kredit-giveren på tidspunktet for anmodningen ikke ervillig til at indgå kreditaftalen med Dem.Hvis relevantHvor længe oplysningerne forud for aftaleindgå-elsen er bindende for kreditgiverenHvis relevant
Disse oplysninger er gyldige fra ... til ...
5. Supplerende oplysninger i tilfælde af fjernsalg af finansielle tjenesteydelsera) om kreditgiverHvis relevantKreditgivers repræsentant i den medlemsstat,hvor De bor[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)Hvis relevantRegistrering[Det handelsregister, hvori kreditgiver er opført,og vedkommendes registreringsnummer eller
8
tilsvarende identifikationssymbol i dette regi-ster]Hvis relevantTilsynsmyndighedenb) om kreditaftalenHvis relevantUdøvelse af fortrydelsesretten
[Praktiske anvisninger om udøvelse af fortrydel-sesretten, bl.a. den periode, hvor denne ret kanudøves; til hvilken adresse en meddelelse vedrø-rende udøvelse af fortrydelsesretten skal sendes,og konsekvenserne af ikke at udøve denne ret]
Hvis relevantDe retsregler, kreditgiver har valgt at lægge tilgrund for etableringen af forbindelserne medDem forud for kreditaftalens indgåelseHvis relevantVilkår i aftalen om, hvilken lovgivning, der skalanvendes på aftalen og/eller om, hvilken dom-stol der er kompetentHvis relevantSprogordning
[De relevante vilkår gengives her]
Oplysninger og aftalevilkår gives på [det speci-fikke sprog]. Hvis De er indforstået hermed, vilvi kommunikere på [det/de specifikke sprog] ikreditaftalens løbetid.[En eventuel klageadgang og adgang til uden-retslig bilæggelse af tvister for den forbruger,der er part i fjernsalgskontrakten, og, hvis detteer tilfældet, hvorledes forbrugeren kan gøre brugheraf]
c) om klageadgangHvorvidt der findes, og hvordan man får klage-adgang og adgang til udenretslig bilæggelse aftvister
(*) Disse oplysninger er valgfri for kreditgiver.BILAG 3Europæiske forbrugerkreditoplysninger med henblik på kassekredit og gældsomlægning1. Kreditgivers / kreditformidlers navn og kontaktoplysningerKreditgiver[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)Hvis relevantKreditformidler[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)
9
(*) Disse oplysninger er valgfri for kreditgiveren.Når »hvis relevant« er angivet, skal kreditgiver udfylde rubrikken, hvis oplysningerne er relevantefor kreditproduktet, eller slette de pågældende oplysninger eller hele rækken, hvis oplysningerneikke er relevante for den kredittype, der overvejes.Teksten i skarp parentes er en forklaring til kreditgiver og skal erstattes af de pågældende oplys-ninger.2. Beskrivelse af de vigtigste karakteristika ved kreditproduktetKredittypenDet samlede kreditbeløbDer menes loftet for eller summen af alle beløb,der stilles til disposition i henhold til en kreditaf-tale.Kreditaftalens løbetidHvis relevantDe kan til enhver tid blive anmodet om at betalehele kreditbeløbet tilbage på anfordring3. KreditomkostningerDebitorrenten eller, hvis det er relevant, de for-skellige debitorrenter, der gælder for kreditafta-len[%- fast eller- variabel (med det indeks eller den reference-sats, der skal anvendes på den oprindelige debi-torrente)][% Her anføres et repræsentativt eksempel, somangiver alle de antagelser, der er lagt til grundved beregningen af satsen]
Hvis det er relevantDe årlige omkostninger i procent (ÅOP)(*)Dette er de samlede omkostninger i forbindelsemed kreditten udtrykt i procent pr. år af det sam-lede kreditbeløb. ÅOP anføres for at hjælpeDem med at sammenligne forskellige tilbud.Hvis relevantOmkostningerHvis relevantBetingelserne for ændring af disse omkostninger
[Omkostninger, der påløber fra kreditaftalensindgåelse]
De vil blive pålagt [.....(gældende rentesats ogmåden, denne sats tilpasses på og, hvis det errelevant, misligholdelsesomkostninger)] formanglende betalinger.(*) Finder ikke anvendelse for Europæiske forbrugerkreditoplysninger med henblik på kassekredit ide medlemsstater, der i henhold til artikel 6, stk. 2, i direktiv 2008/48/EF beslutter, at ÅOP ikke skaloplyses for kassekredit.4. Andre vigtige retlige aspekterOpsigelse af kreditaftalen[Betingelserne og proceduren for opsigelse afkreditaftalen]
Morarenter
10
Søgning i en databaseKreditgiveren skal straks og gratis underretteDem om resultatet af en søgning i en database,hvis en anmodning om kredit afslås på grundlagaf en sådan søgning. Dette gælder ikke, hvis ensådan underretning er forbudt i henhold til fæl-lesskabsretten eller strider mod den offentligeorden eller den offentlige sikkerhed.Hvis relevantHvor længe oplysningerne forud for aftaleindgå-elsen er bindende for kreditgiverenHvis relevant
Disse oplysninger er gyldige fra ... til...
5. Supplerende oplysninger, som skal gives hvis oplysningerne forud for aftaleindgåelsetilbydes i forbindelse med en forbrugerkredit med henblik på gældsomlægningAfdrag og, hvis det er relevant, i hvilken række- De skal betale følgende:følge afdragene vil blive fordelt.[Et repræsentativt eksempel på en afdragsover-sigt med angivelse af beløb, antal og hyppighedaf de betalinger, forbrugeren skal foretage]Det samlede beløb, De skal betaleFørtidig tilbagebetalingDe har ret til helt eller delvis at tilbagebetalekreditbeløbet før tiden.Hvis relevantKreditgiver har ret til kompensation i tilfælde afførtidig tilbagebetaling[Fastsættelse af kompensation (beregningsmeto-de) i overensstemmelse med gennemførelsesbe-stemmelserne for artikel 16 i direktiv2008/48/EF]Hvis relevant6. Supplerende oplysninger, som skal gives i tilfælde af fjernsalg af finansielle tjenesteydelsera) om kreditgiverHvis relevantKreditgivers repræsentant i den medlemsstat,hvor De bor[Navn]Adresse[Fysisk adresse, der skal anvendes af forbruge-Tlf. nr.(*)ren]E-mail(*)Fax nr.(*)Websted(*)Hvis relevantRegistrering[Det handelsregister, hvori kreditgiver er opført,og vedkommendes registreringsnummer ellertilsvarende identifikationssymbol i dette regi-ster]Hvis relevantTilsynsmyndighed
11
b) om kreditaftalenFortrydelsesretDe har ret til at fortryde kreditaftalen inden foren periode på 14 kalenderdage.Hvis relevantUdøvelse af fortrydelsesrettenHvis relevantDe retsregler, kreditgiver har valgt at lægge tilgrund for etableringen af forbindelserne medDem forud for kreditaftalens indgåelseHvis relevantVilkår om, hvilken lovgivning, der skal anven-des på aftalen og/eller om, hvilken domstol derer kompetentHvis relevantSprogordning
Ja/nej[Praktiske anvisninger om udøvelse af fortrydel-sesretten, bl.a. til hvilken adresse en meddelelsevedrørende udøvelse af fortrydelsesretten skalsendes, og konsekvenserne af ikke at udøvedenne ret]
[De relevante vilkår gengives her]
Oplysninger og aftalevilkår gives på [det speci-fikke sprog]. Hvis De er indforstået hermed, vilvi kommunikere på [det/de specifikke sprog] ikreditaftalens løbetid[En eventuel klageadgang og adgang til uden-retslig bilæggelse af tvister for den forbruger,der er part i fjernsalgskontrakten, og, hvis detteer tilfældet, hvorledes forbrugeren kan gøre brugheraf]
c) om klageadgangHvorvidt der findes, og hvordan man får klage-adgang og adgang til udenretslig bilæggelse aftvister
(*) Disse oplysninger er valgfri for kreditgiver.«[Korrektion]
BemærkningerTil nr. 1Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7.Til nr. 2Efter det foreslåedestk. 10i § 7 a i kreditaftaleloven får kreditgivere for så vidt angår lån modpant i fast ejendom, der ydes på baggrund af obligationsudstedelse, mulighed for at anvende et an-det oplysningsskema end den formular, der er optrykt som bilag 2. Det alternative oplysningsskemaskal være godkendt af justitsministeren.Det forudsættes, at justitsministeren alene kan godkende et alternativt oplysningsskema, som fordet første lever op til kravene ifølge »Europæisk aftale om frivillig adfærdskodeks for informationom boliglån forud for kontraktindgåelse« (ESIS), der er en aftale indgået mellem de europæiskeforeninger af forbrugersammenslutninger og kreditinstitutter, og som for det andet indeholder deeventuelle supplerende oplysninger, som det efter den foreslåede § 7 a i kreditaftaleloven, som af-
12
fattet ved lovforslagets § 1, nr. 7, påhviler kreditgivere, der yder lån mod pant i fast ejendom påbaggrund af obligationsudstedelse, at give.Til nr. 3Det foreslåede stk. 2 i § 7 c i kreditaftaleloven indfører en forpligtelse for kreditgivere til ikke atindgå kreditaftaler, der står i misforhold til forbrugerens økonomi. Hvornår en kreditaftale vil stå imisforhold til forbrugerens økonomi, må bero på en konkret vurdering, hvor forbrugerens aktuelleindkomst og løbende udgifter, herunder udgifter vedrørende anden gæld, må indgå som de væsent-ligste elementer. Kreditgiveren kan ved vurderingen som udgangspunkt lægge de oplysninger omforbrugerens økonomi til grund, som forbrugeren oplyser til kreditgiveren.Til nr. 4Den foreslåede nye§ 15 ai kreditaftaleloven medfører, at de årlige omkostninger i procent (ÅOP)i forbindelse med kreditaftaler omfattet af loven maksimalt må udgøre fastsatte referencesats med ettillæg på 15 pct. Som referencesats anses den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsathenholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år.Hvis de årlige omkostninger i procent overstiger det fastsatte maksimum, vil den foreslåede be-stemmelse indebære, at de relevante aftalevilkår normalt vil kunne tilsidesættes helt eller delvis imedfør af aftalelovens generelle bestemmelser om urimelige aftalevilkår (§§ 36 og 38 c). Der vilendvidere efter omstændighederne kunne foreligge en overtrædelse af reglerne om god markedsfø-ringsskik i markedsføringsloven.Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i § 22 i kreditaftaleloven (generalklausulen), somikke foreslås ændret, fortsat vil finde anvendelse ved siden af den foreslåede nye bestemmelse i §15 a i kreditaftaleloven. Det følger af § 22, at det beløb, som forbrugeren efter aftalen skal betalesom vederlag eller omkostninger, skal nedsættes til, hvad der skønnes rimeligt, når det omhandledebeløb er urimeligt. Den foreslåede nye bestemmelse i § 15 a i kreditaftaleloven indebærer såledesikke, at det forhold, at de årlige omkostninger i procent ikke overstiger diskontoen med et tillæg på15 pct., automatisk vil medføre, at de årlige omkostninger i procent må anses for rimelige.Til nr. 5Bestemmelsen indfører en periode på 24 timer, før kreditaftaler indgået ved hjælp af SMS mv. måeffektueres. Kreditgiveren må i denne periode ikke stille det lånte beløb til disposition for forbruge-ren. Hvis kreditgiveren alligevel stiller det lånte beløb til rådighed for forbrugeren inden for de 24timer, kan der efter omstændighederne foreligge en overtrædelse af reglerne om god markedsfø-ringsskik i markedsføringsloven. Endvidere følger det af forslaget, at forbrugeren i givet fald indenfor betænkningsperioden kan træde tilbage fra aftalen uden omkostninger.Til nr. 6Den foreslåede§ 24 a, stk. 1,i markedsføringsloven indfører en indberetningspligt for kreditgive-re, der ikke er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Indberetningspligten omfatter alene lån tilforbrugere.Istk. 2bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte nærmere regler om indberet-ningens form og indhold. Det vil kunne fastsættes, at indberetning f.eks. skal ske for hvert kvartal,og at indberetninger bl.a. skal indeholde oplysninger om antal og størrelse af lånene opdelt i pas-
13
sende intervaller, antallet af misligholdte lån, aldersfordelingen på låntagere og antallet af kreditaf-taler, hvor fortrydelsesfristen er blevet udnyttet.Til nr. 7Den foreslåede § 43 a, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed indfører en indberetningspligt forkreditgivere, der er omfattet af lov om finansiel virksomhed. Indberetningspligten omfatter alenelån til forbrugere.Istk. 2bemyndiges økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte nærmere regler om indberet-ningens form og indhold. Det vil kunne fastsættes, at indberetning f.eks. skal ske for hvert kvartalog bl.a. indeholde oplysninger om antal og størrelse af lånene opdelt i passende intervaller, antalletaf misligholdte lån, aldersfordelingen på låntagere og antallet af kreditaftaler, hvor fortrydelsesfri-sten er blevet udnyttet.Til nr. 8-9Den foreslåede ændring afstk. 1indebærer, at loven – bortset fra de foreslåede regler om fortry-delsesret, jf. § 19 i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12 – træder i kraftden 1. november 2010.Om baggrunden for den foreslåede udsættelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt kan Justitsmini-steriet oplyse, at Finansrådet ved brev af 17. marts 2010 har rettet henvendelse til Justitsministerietog gjort opmærksom på, at en stor del af organisationens medlemsvirksomheder på trods af storeanstrengelser ikke vil kunne have grundlaget for at overholde de foreslåede nye regler på plads alle-rede den 11. juni 2010, og Finansrådet har på den baggrund anmodet Justitsministeriet om at ud-skyde lovens ikrafttræden til den 1. januar 2011.Finansrådet har i den forbindelse bl.a. anført, at bankerne har op til 100 forskellige produkter,hvilket f.eks. betyder, at der for hvert udlånsprodukt skal udarbejdes særskilte oplysningsskemaer.Der skal endvidere udarbejdes nye forretningsbetingelser og laves formler for flere forskellige typeraf opgørelser over årlige omkostninger i procent (ÅOP). Som led i implementeringsarbejdet skal derendvidere foretages en omfattende dataanalyse af de nye krav og ændringer, og der skal udviklesbrugbare it-systemer, der bl.a. sikrer, at der på et hvilket som helst tidspunkt i låneperioden kan ud-arbejdes en amortiseringsplan, ligesom der skal kunne overføres oplysninger fra et system til et an-det, herunder f.eks. overførsel af prækontraktuelle oplysninger til selve kreditaftalen. Sidst men ikkemindst skal bankernes personale uddannes i brugen af de nye dokumenter samt i den rådgivning,der skal ydes kunderne.Endelig fremgår det af henvendelsen, at danske forbrugere efter Finansrådets opfattelse alleredeefter de gældende regler har gode muligheder for at sammenligne bankernes priser og gebyrer i for-bindelse med låneoptagelse. Således skal alle banker ifølge prisoplysningsbekendtgørelsen skiltemed deres priser i forretningslokalet og på deres hjemmeside, ligesom Finansrådet i samarbejdemed Forbrugerrådet har etableret en prissammenligningsportal (pengepriser.dk), hvor forbrugernekan sammenligne priser på bankernes produkter. Også andre låneudbydere er forpligtet til at oplyseprisen på et lån det sted, hvor lånet udbydes, jf. bekendtgørelse om information til forbrugere ompriser på låne- og kredittilbud og valutakurser.Justitsministeriet har afholdt et møde med Finansrådet, Realkreditrådet og Finans og Leasing omsagen. Realkreditrådet og Finans og Leasing oplyste på dette møde, at disse organisationers med-lemsvirksomheder i vidt omfang har samme problemer som Finansrådets medlemmer.
14
Som følge af de meget betydelige vanskeligheder, som de tre organisationer har anført, at der vilvære for kreditgiverne med at leve op til de nye oplysningsforpligtelser m.v. allerede fra den 11.juni 2010, herunder behovet for uddannelse af personalet, finder Justitsministeriet, at vægtige grun-de taler for, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt udskydes.Som anført af Finansrådet har forbrugerne allerede efter gældende ret, jf. bekendtgørelse nr. 193af 1. marts 2007 om information til forbrugere om priser på låne- og kredittilbud og valutakurser ogbekendtgørelse nr. 44 af 24. januar 2006 om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinsti-tutter, gode muligheder for at få oplysning om prisen på lån, ligesom forbrugerne via hjemmesidenpengepriser.dk har mulighed for at sammenligne prisen på lån ydet af danske banker samt spare- ogandelskasser.Justitsministeriet har ikke fundet grundlag for at udskyde lovens ikrafttrædelsestidspunkt helt tilden 1. januar 2011. Implementeringsfristen ifølge forbrugerkreditdirektivet er den 11. juni 2010, ogJustitsministeriet finder, at yderligere ca. 4 måneder til at sikre den fornødne implementering af denye regler bør være tilstrækkeligt for kreditgiverne.Det foreslåedestk. 2indebærer, at § 19 om fortrydelsesret i lov om kreditaftaler, som affattet vedlovforslagets § 1, nr. 12, sættes i kraft den 11. juni 2010. Der er tale om en væsentlig bestemmelse,som efter Justitsministeriet opfattelse ikke i samme grad som direktivets oplysningsforpligtelser vilnødvendiggøre et omfattende implementeringsarbejde, og som derfor bør kunne sættes i kraft ioverensstemmelse med direktivets gennemførelsesfrist.Som en konsekvens af forslaget om at sætte bestemmelsen om fortrydelsesret i kraft den 11. juni2010, foreslås det istk. 3og4,at det tidspunkt, som fortrydelsesfristen løber fra, skal svare til di-rektivets ordning, samt at kreditgiver i overensstemmelse med direktivets ordning vil være forplig-tet til at oplyse forbrugeren om fortrydelsesretten m.v. De foreslåede bestemmelser i stk. 3 og 4 eren konsekvens af, at der i § 19, stk. 2, nr. 2, og stk. 3, i lov om kreditaftaler, som affattet ved lov-forslagets § 1, nr. 12, er henvist til § 8 i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.8, og som ifølge ændringsforslaget foreslås sat i kraft den 1. november 2010.Som en konsekvens af, at reglerne om fortrydelsesret efter det foreslåede § 3, stk. 1, nr. 7, i lovom kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse på visse kreditafta-ler, ifølge hvilke kreditgiveren og forbrugeren aftaler henstand med betalingen eller aftaler, hvorle-des kreditten tilbagebetales, foreslås det istk. 5,at disse aftaler heller ikke i perioden frem til ikraft-træden af det samlede lovforslag den 1. november 2010 skal være omfattet af reglerne om fortrydel-sesret.Som en konsekvens af, at reglerne om fortrydelsesret efter det foreslåede § 3, stk. 2, i lov om kre-ditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3, ikke finder anvendelse på kreditaftaler i form afkassekredit, hvor kreditten skal betales tilbage på anfordring eller inden 3 måneder, foreslås det istk. 6, 1. pkt.,at disse aftaler heller ikke i perioden frem til ikrafttræden af det samlede lovforslagden 1. november 2010 skal være omfattet af reglerne om fortrydelsesret. I stk. 6,2 pkt.,foreslås det– i overensstemmelse med direktivet – fastsat, hvad der skal forstås ved en kassekredit.Af forslaget til § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3,fremgår, at loven ikke finder anvendelse på kreditaftaler, ifølge hvilken kreditten skal betales tilba-ge inden 3 måneder, og som kun er forbundet med ubetydelige omkostninger. Af bemærkningernetil bestemmelsen fremgår bl.a., at det i modsætning til den gældende kreditaftalelov er et krav, atkreditaftalen kun er forbundet med ubetydelige omkostninger, for at den er undtaget efter bestem-melsen. Istk. 7foreslås det, at reglerne om fortrydelsesret i det foreslåede § 19 i lov om kreditafta-ler, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, i perioden indtil ikrafttræden af det samlede lovforslagogså skal gælde for disse kreditaftaler, som i dag er undtaget fra lovens anvendelsesområde, men
15
som efter forslaget vil blive omfattet. Hvorvidt der vil være tale om ubetydelige omkostninger vil –som det er tilfældet, når § 3, stk. 1, nr. 2, i lov om kreditaftaler, som affattet ved lovforslagets § 1,nr. 3, træder i kraft den 1. november 2010 – bero på en konkret vurdering, hvori både den absoluttestørrelse af omkostningerne og omkostningerne set i forhold til kredittens størrelse skal indgå.Til nr. 10Det er tale om en lovteknisk korrektion, således at der er overensstemmelse mellem de anførte pa-ragraffer og de numre, der henvises til.Til 11I forbindelse med konvertering af direktivets bilag, har det vist sig, at to af felterne i direktivetsbilag II i det fremsatte lovforslag var flettet sammen, ligesom typografien på visse punkter afveg fradirektivets bilag II og III. Den foreslåede nyaffattelse indebærer, at bilagene nu stemmer overensmed direktivets bilag.Der foreslås endvidere en ændring, således at feltet »Tilknyttede omkostninger« under punkt 3 ibilag 2 mere tydeligt fremstår som en overskrift og således, at »manglende betalinger«, erstattes af»forsinkede betalinger« i sidste felt til højre under pkt. 3 i bilag 2. Baggrunden herfor er en medde-lelse udsendt af Europa-Kommissionen, hvoraf det fremgår, at Europa-Kommissionen vil anmodeRådet om et udsende en berigtigelse med dette indhold.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
16

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 91Bilagsnr.1234567891011121314151617TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenRevideret høringsnotat, fra justitsministerenHenvendelse af 15/1-10 fra Realkreditrådet og RealkreditforeningenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 2/2-10 fra Finans og LeasingHenvendelse af 2/2-10 fra Finansrådet m.fl.Henvendelse af 2/2-10 fra Finansrådet1. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 1/3-10 fra Forbrugerrådet m.fl.Ændringsforslag, fra justitsministerenRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra justitsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 91Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 15/1-10 fra Realkreditrådet ogRealkreditforeningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om reglerne om fortrydelsesret er baseret på erfaringer fra andreland og i givet fald oplyse, hvilke erfaringer disse lande har haft, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser ministeren har gjort sig om, at der ind-føres en betænkningsperiode på 24 timer i forbindelse med optagelsenaf SMS-lån og tilsvarende kreditaftaler, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang kreditgivere ikke må kræve betaling foroplysninger, som skal leveres efter bestemmelserne i direktivet, ogmener ministeren der skal være begrænsninger for dette, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at det bør sikres i lovforslaget L 91, atklager over lån optaget hos finansieringsselskaber kan indbringes foret klage- eller ankenævn, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor man ved lån med pant i fast ejendom ikke skal bru-
3
4
5
6
17
8910111213141415161718
ge ESIS skemaet, som Realkreditrådet og Realkreditforeningen øn-sker, da det er et velfungerende skema, der er specielt tilrettet lån medpant i fast ejendom, og som er omdrejningspunktet for EU's arbejdeomkring oplysninger til forbrugere, der skal optage boliglån, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåHenvendelse af 2/2-10 fra Finansrådet1. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 1/3-10 fra Forbrugerrådet m.flÆndringsforslag, fra justitsministerenRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSpm. om kommentar til henvendelse af 2/2-10 fra Finans og Leasing,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/2-10 fra Finansrådet m.fl.,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/2-10 fra Finansrådet, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 1/3-10 fra Forbrugerrådetm.fl., til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indfører et loftover ÅOP på 15 pct. over diskontoen, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpå