Finansudvalget 2009-10
L 1
Offentligt
750399_0001.png
750399_0002.png
750399_0003.png
750399_0004.png
750399_0005.png
750399_0006.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
2. november 2009
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 af 9. oktober 2009 (L1 -§ 7).Spørgsmål:
Finansministeren bedes give sin vurdering af Socialdemokraternes finanslovfor-slag for 2010Svar:
Socialdemokraternes finanslovforslag for 2010 er opdelt i to hovedelementer:1. Konkrete initiativer i finanslovforslaget for 20102. VækstplanPkt. 1. Konkrete initiativer i Socialdemokraternes finanslovforslag for 2010
Socialdemokraterne angiver merudgiftsforslag for 6,9 mia. kr. og finansieringsfor-slag for 7,2 mia. kr. i 2010, således at der ifølge Socialdemokraterne er en marginalforbedring af de offentlige finanser på 0,3 mia. kr. Finansministeriet skønner, atSocialdemokraternes konkrete initiativer i finanslovforslaget for 2010 samlet setreducerer den offentlige saldo med omkring 3 mia. kr. i 2010, primært fordi finan-sieringsforslagene efter Finansministeriets vurdering tilvejebringer et mindre pro-venu end anslået af Socialdemokraterne.De konkrete initiativer i Socialdemokraternes finanslovforslag for 2010 skønnes atøge det reale offentlige forbrug med 0,6 pct. i 2010. Det skal navnlig ses i sam-menhæng med en række merudgiftsforslag og, at det efter Finansministeriets vur-dering ikke er muligt at gennemføre de reduktioner af det offentlige forbrug, somfinansieringsforslagene lægger op til.Aktivitetsvirkningen af de konkrete initiativer i Socialdemokraternes finanslovfor-slag for 2010 skønnes til knap 0,2 pct. af BNP i lyset af den høje forbrugsvækst,og fordi udspillet ses at være underfinansieret. Med afsæt i Socialdemokraternesegen opgørelse skønnes aktivitetsvirkningen af udspillet at være neutral.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Socialdemokraternes merudgiftsinitiativer i finanslovforslaget for 2010Socialdemokraterne har angivet, at partiets forslag til finanslov for 2010 indebærermerudgifter for 6,9 mia. kr. i 2010,jf. s. 6 i Socialdemokraternes finanslovforslag.I finanslovforslaget indgår en række forslag vedrørende innovation, forskning,uddannelse og arbejdsmarkedstiltag, som Socialdemokraterne foreslår finansieretaf globaliseringsmidler for samlet 1.950 mio. kr. Hertil kommer 250 mio. kr. tilfinansiering af folkeskoleinitiativer under velfærdsrettigheder. I vurderingen er detvalgt at inddrage disse initiativer i oversigten over udgiftsforslagene, og udmønt-ningen af globaliseringsreserven indgår tilsvarende i finansieringsforslagene,jf.nedenfor.Det øger udgifterne med 2,2 mia. kr. til samlet set 9,1 mia. kr.,jf. tabel 1.Finansministeriet vurderer, at udgiftsforslagene vil beløbe sig til mindst 10 mia. kr.i 2010.Tabel 1. Merudgifter i Socialdemokraternes udspil til finanslov for 2010Mio. kr.S’s udspilUdmøntning af globaliseringsreserven:- Innovationen i virksomheder skal øges- Øget samarbejde om forskning- Flere unge skal have en ungdomsuddannelse- De ledige skal have intensiv hjælpModgå kommunale besparelser - kompensation for demografi1)Velfærdsrettigheder, herunder afbureaukratisering2)Sundhedsvæsnet og forebyggelse1)Udsatte grupper (herunder nedslidte boligområder 0,1 mia. kr.)Afskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloft og 450-timers regelOphævelse af varighedsbegrænsning på sygedagpengeMiljøgenopretning1)Grøn by pakke1)UdviklingsbistandInitiativer på øvrige områder1)Øget ligning og kontrol i SKAT1)

Merudgiftsforslag i alt

1)
FM’s skøn>2.160??>1.9751851.0001.320-1.5201.600800>510>3003001001.000500300

Mindst 10.000

1.950????1.0007501.6008005003003001001.000500300

9.100

Det har ikke været muligt at lave en præcis provenuvurdering, hvorfor Socialdemokraternesangivelser er lagt til grund.2)For afbureaukratisering har det ikke været muligt at lave en præcis provenuvurdering, hvorforSocialdemokraternes angivelser er lagt til grund.
Forskellen i vurderingen af merudgifterne kan navnlig henføres til følgende:Udmøntning af globaliseringsreserven – herunder Flere unge skal have en ungdomsud-dannelse.Socialdemokraterne foreslår fire initiativer, herunder: 13-års uddan-nelse på ordentlige uddannelser, forebyggelse af frafald i folkeskolen, mas-sivt løft til erhvervsskolerne og løft af velfærdsuddannelserne. Undervis-ningsministeriet skønner de samlede udgifter til mindst 1.975 mio. kr. med
3
afsæt i to af initiativerne, henholdsvis forebyggelse af frafald i folkeskolenog massivt løft til erhvervsskolerne. Vedrørende forebyggelse af frafald ifolkeskolen skønnes udgiften til mindst 1,2 mia. kr. og op til 5,5 mia. kr. af-hængig af initiativets konkrete indhold, herunder skaleringen. Forebyggelseaf frafald i folkeskolen skal ifølge Socialdemokraterne blandt andet ske vedat reducere klassekvotienten fra 28 til 24 elever (0,9 mia. kr.) samt tilbud omlektiehjælp (0,3-4,0 mia. kr.). Hertil kommer et løft til erhvervsskolerne, somblandt andet omfatter udvidelse af skolepraktikken (775 mio. kr. i 2010).Velfærdsrettigheder.Socialdemokraterne vil indføre nogle velfærdsrettighederfor borgerne, som skal gælde for samtlige kommuner. Velfærdsrettighederneomfatter normeringer i vuggestuer, folkeskoleinitiativer, tilskud til ældrestandbehandling samt loft over ældres betaling for levering af mad i egethjem. Forslaget vedrørende normeringer i vuggestuer indebærer ifølge Soci-aldemokraterne, at der maksimalt må være 3 børn pr. voksen i vuggestuer.Forslaget vurderes at indebære nettomerudgifter på ca. 750 mio. kr., mensSocialdemokraterne anslår udgiften til 200 mio. kr.Afskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloft og 450-timers regel.Undersøgelser af deenkelte regler viser, at flere er blevet selvforsørgende efter indførelsen afreglerne. Afskaffelsen af reglerne vil medføre, at færre personer vil opnå be-skæftigelse og i stedet skulle have offentlig forsørgelsesydelse. Finansmini-steriets provenuskøn omfatter ikke adfærdsændringer.Ophævelse af varighedsbegrænsning på sygedagpenge.En ophævelse af varighedsbe-grænsningen skønnes – uden adfærdsændringer – at øge de offentlige udgif-ter med ca. 300 mio. kr. årligt, hvilket Socialdemokraterne også angiver. Er-faringerne viser imidlertid, at der vil være væsentlige adfærdsændringer, somentydigt peger i retning af markant højere sygedagpengeudgifter.
Socialdemokraternes finansieringsforslag i finanslovforslaget for 2010Socialdemokraternes forslag til finanslov for 2010 omfatter finansiering af de fo-reslåede initiativer på 7,2 mia. kr. i 2010,jf. s. 6 i Socialdemokraternes finanslovforslag.Der er indregnet yderligere finansiering på 2,2 mia. kr. fra globaliseringsreserven,jf. ovenfor.Socialdemokraternes finansiering udgør derved samlet set 9,4 mia. kr.,mens Finansministeriet vurderer finansieringen til 7,2 mia. kr.,jf. tabel 2.
4
Tabel 2. Finansieringsforslag i Socialdemokraternes forslag til finanslov for 2010Mio. kr.S’s udspilFM’s skønSygehusmedicin – medicinpriserØgede afgifter på tobakAfskaffelse af fradrag for sundhedsforsikringerSatspuljenReduktion af erhvervstilskud1)Reduktion af erhvervsstøtte i ulandsbistand2)Brug af konsulenter i statenFartkontrol2)Øget ligning og kontrol i SKATLandbrugsstøtte (modulationsmidler)Den generelle reserveUdmøntning af globaliseringsreserven3)

Finansieringsforslag i alt

5009007008005006007003003004001.5002.200

9.400

09004507673)5006000300?01.5002.161

7.178

1)Det bemærkes, at der på side 7 i Socialdemokraternes finanslovforslag for 2010 vedrørende erhvervsstøtteordninger ogerhvervstilskud står, at ”En kontant oprydning vurderes at kunne frigøre 5 mia. kr., der kan sikre en klarere prioritering afvækst- og innovationsfremmende erhvervstiltag.” Det må formodes at være en fejl. I tabellen på side 7 er angivet finansie-ring på 0,5 mia. kr. ved reduktion af erhvervstilskud.2)Det har ikke været muligt at lave en præcis provenuvurdering, hvorfor Socialdemokraternes angivelser er lagt til grund.3)Bevillingen, som fremgår af regeringens finanslovforslag for 2010, er indbudgetteret under FM’s skøn.
Forskellen på 1,8 mia. kr. skal ses i sammenhæng med, at det ikke vurderes sand-synligt at opnå en række af de angivne besparelser,jf. nedenfor.Sygehusmedicin – medicinpriser.Socialdemokraterne foreslår en reform af medi-cinområdet, der sikrer sygehusene adgang til at sælge medicin til patienter –og samtidig sikrer, at det danske sundhedsvæsen bruger de billigste medi-cinprodukter, hvor der ikke er lægefaglige grunde til at vælge et dyrere pro-dukt. Sundhedsministeriet vurderer det særdeles usikkert, om sygehusapote-kerne (via AMGROS) kan bibeholde deres prisnedslag på sygehusmedicin,hvis sygehusene med forslaget får tilladelse til at sælge medicin til brugere iden primære sundhedssektor. Hertil kommer, at sygehusapotekerne ikkehar det administrative system, der skal til for at administrere tilskudssyste-met. I forlængelse af aftalen om regionernes økonomi for 2010 er der desu-den igangsat et arbejde, der skal styrke fælles anbefalinger af de mest om-kostningseffektive lægemidler, ligesom der er indgået prisaftale med Læge-middelindustriforeningen om maksimalpriser på originalpræparater. Sund-hedsministeriet vurderer således ikke, at der er yderligere besparelsespoten-tiale i initiativet.Afskaffelse af fradrag for sundhedsforsikringer.Socialdemokraterne foreslår, atafskaffe skattefradraget for sundhedsforsikringer og angiver en provenu-virkning på 700 mio. kr. Ud fra de foreliggende informationer om initiativetskønner Skatteministeriet et provenu på ca. 450 mio. kr.
5
Brug af konsulenter i staten.Det lægges til grund, at eksterne konsulenter ind-drages i opgaver, som under alle omstændigheder skal løses. Finansministe-riet lægger endvidere til grund, at eksterne konsulenter inddrages, når detvurderes, at det er den mest omkostningseffektive måde at løse opgaven på.I og med, at der ikke er angivet opgaver, der skal falde bort, vurderes derikke at være grundlag for at indregne en mindreudgift på konsulentydelser istaten i 2010.Øget ligning og kontrol i SKAT.Socialdemokraterne vil øge SKATs bevillingmed 300 mio. kr. ud fra en betragtning om, at de ekstra ressourcer til kon-trol vil bidrage til øget skatteprovenu og således være statsfinansielt neutralt.Det bemærkes, at SKAT i disse år gennemfører en række effektiviseringer afSKATs opgavevaretagelse på grund af de stordriftsfordele og synergigevin-ster sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning mu-liggør. Sammenhængen mellem ressourcer og provenu er meget kompleks,og der er ikke en entydig sammenhæng mellem ressourcer og provenu. Påden baggrund er det ikke muligt at skønne et provenu ved øget ligning.Frivillig modulation af landbrugsstøtte.Socialdemokraterne angiver, at der kanopnås 400 mio. kr. i merprovenu ved frivillig modulation af landbrugsstøt-te. Den årlige frist for indmelding til Kommissionen om brug af frivilligmodulation i det efterfølgende år er den 1. august, og det er således reelt ik-ke muligt at anvende flere midler end anmeldt af regeringen under frivilligmodulation i 2010. Men det er muligt at tilvejebringe finansiering vedr. mo-dulerede midler fra 2011.
Pkt. 2. Vækstplan
Socialdemokraternes finanslovforslag indeholder et udspil til en vækstplan på 13mia. kr. i 2010, 18 mia. kr. i 2011 og 5 mia. kr. i 2012. Vækstplanen er ikke konkre-tiseret tilstrækkeligt til, at det er muligt at foretage en nærmere vurdering af enkelt-initiativerne. Omkring en tredjedel af initiativerne vurderes at omfatte offentligeinvesteringer efter nationalregnskabets definitioner, og planen afsplejer derforogså forøgelser af andre offentlige udgifter, herunder offentligt forbrug. Der anvi-ses ikke finansiering af vækstplanen i 2010. Det indebærer, at underskuddet på deoffentlige finanser vil blive øget betydeligt i 2010.Finanspolitikken i Danmark er i forvejen meget lempelig i 2010, og mange af deinitiativer, der er truffet beslutning om herhjemme og i udlandet, begynder først atvirke med stigende kraft den kommende tid. Samtidig begrænses de finanspoliti-ske handlemuligheder af især løn- og konkurrenceevneudviklingen og et stort prespå den offentlige økonomi,jf. Økonomisk Redegørelse, august 2009.
6
Isoleret set skønnes Socialdemokraternes vækstplan i 2010 at øge den økonomiskeaktivitet svarende til ca. 0,6 pct. af BNP i 2010, og vækstplanen skønnes at medfø-re en yderligere mærkbar reduktion af den offentlige saldo i 2010. Realvæksten ide offentlige investeringer kan udgøre op mod 50 pct. i 2010, hvis vækstpakkengennemføres. Ifølge foreliggende data, der rækker tilbage til slutningen af1940’erne, vil det svare til et historisk højt investeringsløft. Det kan reelt vise sigvanskeligt at realisere et sådant investeringsløft.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen