Finansudvalget 2009-10
L 1
Offentligt
750404_0001.png
750404_0002.png
750404_0003.png
750404_0004.png
750404_0005.png
750404_0006.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
2. november 2009
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 2 af 9. oktober 2009 (L1 -§ 7).Spørgsmål:
Finansministeren bedes give sin vurdering af SF’s finanslovsforslag for 2010.Svar:
SF’s finanslovforslag for 2010 er opdelt i to hovedelementer:1.2.Konkrete udgifts- og indtægtsforslag til finanslovforslaget for 2010, jf. bilag1 og 2 i forslaget.Investeringer, jf. tabel 1 i forslaget.
Ad. 1) Konkrete udgifts- og indtægtsforslag, jf. bilag 1 og 2 i SF’s finanslovsfor-slag
SF foreslår merudgiftsforslag for i alt 8,7 mia. kr. og har angivet finansieringsfor-slag for et tilsvarende beløb, således at virkningen på de offentlige finanser ifølgeSF er neutral i 2010.Det er Finansministeriets vurdering, at udgifts- og indtægtsforslagene i SF’s for-slag til finanslov for 2010 vil reducere den offentlige saldo med omkring 4 mia. kr.Nedenfor er foretaget en nærmere vurdering af SF’s merudgiftsforslag og finan-sieringsforslag.De konkrete initiativer i SF’s finanslovforslag for 2010 skønnes at øge realvæksteni det offentlige forbrug med 0,4 pct. i 2010. Det skal ses i lyset af forslag om enrække merudgifter og, at det ikke vurderes muligt at gennemføre nogle af de fore-slåede reduktioner af det offentlige forbrug, som SF foreslår. Initiativerne skønnespå den baggrund at have en isoleret aktivitetsvirkning på 0,1 pct af BNP i 2010.Skønnet er forbundet med en vis usikkerhed.Det vurderes endvidere, at forslagene vil øge skattetrykket med 0,1 pct-enheder til46 pct. af BNP afledt af højere afgifter på cigaretter og afskaffelse af fradrag forsundhedsforsikringer.MerudgiftsforslagSF har angivet udgiftsforslag for 8,7 mia. kr., men har i vurderingen af merudgifts-forslagene fratrukket et skønnet finansieringsbidrag på godt 1,2 mia. kr. vedrøren-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
de effektivisering af mødeafholdelse, øget skatteligning og frivillig modulation aflandbrugsstøtte. I Finansministeriets skøn vurderes udgiftsforslag og finansie-ringsforslag separat, hvilket øger udgifter og finansieringsforslag tilsvarende. Der-til kommer, at SF i deres udgiftsopgørelse ikke har medregnet udgifter på 50 mio.kr. til velfærdsteknologier, som fremgår af udspillets tekst (s.14) og derfor er med-regnet i den samlede opgørelse af SF’s udspil.jf. tabel 1.Omvendt er merudgifterpå 400 mio. kr. til en udviklingsfond til klima og energiteknologi, der forudsættesfinansieret af PSO-afgiften i SF’s udspil, ikke medregnet i opgørelsen af SF’s ud-spil nedenfor. Det skyldes, at hverken merudgifterne eller PSO-afgiften vil indgå ide offentlige finanser.I SF’s udspil beløber de samlede udgifter sig således til 9,6 mia. kr., men vurderesaf Finansministeriet at ville udgøre minimum 10,7 mia. kr.Tabel 1. Merudgifter i SF’s udspil til finansloven for 2010
SF’sFM’sudspilskønDe unge har ret til en ungdomsuddannelse1.0001.0001)Opkvalificering af ledige7507501)Bedre velfærdsuddannelser2502501)Miljøteknologisk udviklings- og demo. program (”Investeringer i fremtiden”)150150Velfærdsteknologi ekskl. innovationspulje50>60Øget velfærd i kommunerne1.5001.500Mere og bedre sundhed1.6001.600Ulandsbistanden skal øges1.0001.000Loft over kontanthjælp mv. afskaffes500510Naturplan2)1.150>2.200Mindre ægtefælleafhængighed600600Reservepulje400400Løft til kulturen1501501)Effektiv mødeafholdelse2)200200Øget skatteligning2)300300Merudgifter i alt9.600 >10.6701)Det har ikke været muligt at foretage en provenuvurdering på det foreliggende grundlag, og SF’sskøn er derfor lagt til grund.2)Udgiftsforslagene i SF’s udspil omfatter hele eller delvise finansieringskilder. I Finansministerietsskøn vurderes udgiftsforslag og finansiering separat.
Forskellen i vurderingen af merudgifterne kan navnlig henføres til, at udgifterne tilSF’s naturplan af SF skønnes til godt 1,1 mia. kr. i 2010. Finansministeriet har imaj 2009 skønnet de samlede årlige omkostninger ved planen til 2,2-2,7 mia. kr.,jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 34 af 4. december 2008 (Alm. del - § 7).Det erikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere, om udviklingen i priserne pålandbrugsjord kan give grundlag for at revurdere dette skøn.Forslagene vedrørende øget opkvalificering af ledige vurderes at have betydeligenegative strukturvirkninger. Det skyldes navnlig forslaget om, at alle dagpenge-
3
modtagere uden uddannelse eller med en forældet uddannelse over 25 år efter 6måneders ledighed får ret til at tage uddannelse på dagpenge frem for på fx SU.Det vil både øge tilgangen til ledighed og længden af ledighedsforløb.Det vil øge ledigheden samtidig med, at der vil være flere i uddannelse på fuldedagpenge. Hertil kommer, at dagpengemodtagerne under uddannelsen ikke længe-re står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket forringer virksomhedernes rekrut-teringsmuligheder og presser lønomkostninger op. Personer under 25 år vil desu-den få tilskyndelse til at udskyde studiestart til det fyldte 25. år, hvor det efter 6måneders ledighed er muligt at tage en uddannelse på dagpenge. De negativestrukturvirkninger er ikke medregnet i finansieringsregnestykket.FinansieringsforslagSF har opgjort merprovenuet ved finansieringsforslagene til 8,7 mia. kr. i 2010.Som beskrevet ovenfor har SF medregnet finansiering på godt 1,2 mia. kr. vedrø-rende modulation af landbrugsstøtte, effektiv mødeafholdelse og øget skattelig-ning. Finansieringen i FL10-udspillet udgør herefter samlet set knap 10 mia. kr.,jf.tabel 2.Tabel 2. Finansiering af SF’s udspil til finansloven for 2010
SF’s udspil FM’s skøn30005005001)175175905013590700450200<200500080002)9009001)3003002.0002.0006006001.5001.50075002000300?Finansieringsforslag i alt9.9506.7651)Det har ikke været muligt at foretage en provenuvurdering på det foreliggende grundlag, og SF’sskøn er derfor lagt til grund.2)Opgjort efter adfærdsændringer og tilbageløb (inkl. virkning på arbejdsudbuddet). Den varigevirkning skønnes til 700 mio. kr.3)Udgiftsforslagene i SF’s udspil omfatter hele eller delvise finansieringskilder. I Finansministerietsskøn vurderes udgiftsforslag og finansiering, hvor det er muligt, separat.
(Mio. kr.)Differentieret behandlingsgarantiOmprioritering af erhvervstilskudStop for reklamer for uddannelsesinstitutionerGebyr ved udeblivelse på sygehuseNormal rente på indefrossen ejendomsskatAfskaffelse af fradrag for sundhedsforsikringerIngen overpris på jobkonsulenterBilligere medicinBegrænsning af brug af konsulenter i statenHøjere afgifter på cigaretterBedre fartkontrolGlobaliseringspuljenSatspuljenUdmøntning af TB-reserve3)Frivillig modulation af EU's landbrugsstøtte3)Effektiv mødeafholdelse3)Øget skatteligning
4
Finansministeriet skønner, at SF’s forslag vil give et samlet provenu på ca. 6,8 mia.kr., hvilket således er omkring 3,2 mia. kr. lavere end SF’s eget skøn. Forskellenskal ses i sammenhæng med, at det ikke vurderes sandsynligt at opnå en række afde angivne besparelser, jf. nedenfor.Differentieret behandlingsgaranti.SF vurderer, at en differentieret behandlingsga-ranti kan indbringe en besparelse på 300 mio. kr. Forslaget indebærer, at al-vorligt syge patienter beholder en garanti på én måned, mens patienter medmindre alvorlige sygdomme får en garanti på 2 måneder. Det udvidede friesygehusvalg indgår som en integreret del af den samlede sygehusaktivitet,hvorfor der ikke vurderes at være nogen provenuvirkning.Billigere medicin:SF vil spare 500 mio. kr. årligt ved, at praktiserende læger ihøjere grad udskriver det billigste præparat. Der er imidlertid allerede gen-nemført en række tiltag på området. Alle regioner udarbejder således vejle-dende basislister til praktiserende læger, hvor de mest omkostningseffektivelægemidler anbefales. Samtidig udmåles det offentlige tilskud ud fra det bil-ligste produkt, selvom der udskrives et dyrere synonymt produkt. Da SF ik-ke peger på konkrete initiativer, der kan bidrage til yderligere effektiviserin-ger, vurderes det angivne besparelsespotentiale ikke at være realistisk.Begrænsning af brug af konsulenter i staten.Det må lægges til grund, at eksternekonsulenter inddrages i opgaver, som under alle omstændigheder skal løses.Finansministeriet lægger endvidere til grund, at eksterne konsulenter ind-drages, når det vurderes, at det er den mest omkostningseffektive måde atløse opgaven på. I og med, at der ikke er angivet opgaver, der skal faldebort, vurderes der ikke at være grundlag for at indregne en mindreudgift påkonsulentydelser i staten i 2010.Effektiv mødeafholdelse.SF vurderer, at partiets forslag om at afsætte 200 mio.kr. til kurser i mødeteknik m.v. kan bidrage til effektiviseringer for et tilsva-rende beløb. På baggrund af blandt andet overvejelser omkring øget anven-delse af videomødeteknologi vurderes det ikke realistisk at opnå det angivnefinansieringsbidrag ved konkrete effektiviseringer af mødeafholdelsen i2010.
Der er endvidere større afvigelser mellem SF’s og FM’s provenuskøn for følgendefinansieringsforslag:Afskaffelse af fradrag for sundhedsforsikringer.SF foreslår at afskaffe skattefradra-get for sundhedsforsikringer og angiver en provenuvirkning på 900 mio. kr.Ud fra de foreliggende informationer om initiativet skønnes provenuet tilca. 450 mio. kr. Det svarer stort set til Skattekommissionens vurdering.Normal rente på indefrossen ejendomsskat.SF foreslår, at udlånsrenten i forbin-delse med indefrosne ejendomsskatter sættes op til ”obligationsrenten året
5
før minus værdien af rentefradraget”. Finansministeriet skønner, at forslagetvil reducere de offentlige udgifter med omkring 90 mio. kr. i 2010, forudsatat det implementeres uden overgangsordninger. Skønnet baseres på de for-udsatte renteniveauer for 2010 iØkonomisk Redegørelseaugust 2009, diskon-toen pr. 1/10 2009 samt regnskabstal for 2008.Frivillig modulation af landbrugsstøtte.SF angiver, at der kan opnås 750 mio. kr. imerprovenu ved frivillig modulation af landbrugsstøtte. Den årlige frist forindmelding til Kommissionen om brug af frivillig modulation i det efterføl-gende år er den 1. august, og det er således reelt ikke muligt at anvende fleremidler end anmeldt af regeringen under frivillig modulation i 2010, men deter muligt at tilvejebringe finansiering vedr. modulerede midler fra 2011.Gebyr på udeblivelse på sygehuse:SF vurderer, at et gebyr på udeblivelse fra ope-ration eller ambulant behandling på hhv. 500 kr. og 250 kr. kan give et pro-venu på 90 mio. kr. Ud fra statistik for patienters udeblivelse fra operationerog ambulant behandling skønnes gebyrindtægterne til 55-60 mio. kr. Fra-regnet administrationsomkostninger skønnes provenuet ved forslaget til ca.50 mio. kr. Der er i skønnet ikke korrigeret for, at SF vil undtage særligt ud-satte grupper for gebyret.Ingen overpris for jobkonsulenter.SF forudsætter, at der kan spares 200 mio. kr.årligt vedr. brugen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen. SF´s skønbygger på SFI-rapporten ”Udlicitering af sagsbehandling – andre aktører ibeskæftigelsesindsatsen”, som Beskæftigelsesministeriet tidligere har oplyst,bygger på forældede forudsætninger,jf. svar på Arbejdsmarkedsudvalgets spm.313 og 314 af 10. juni 2009 (AMU, alm. del).I 2005 blev brugen af andre ak-tører, herunder betalingsmodellen, ændret og i de senere år har enhedsom-kostningen pr. ledig ved brug af andre aktører været lavere end i det statsligejobcenter. Det anslåede besparelsespotentiale vurderes derfor at være ureali-stisk.Øget skatteligning.SF vurderer, at merudgiftsforslaget om at hæve SKAT’sbevilling med 300 mio. kr. i 2010 er statsfinansielt neutralt, fordi de ekstraressourcer til kontrol vil bidrage til et øget skatteprovenu. I Finansministeri-ets vurdering er der ikke medregnet et finansieringsbidrag fra dette forslag.SKAT gennemfører i disse år en række effektiviseringer af opgavevaretagel-sen pga. de stordriftsfordele og synergigevinster sammenlægningen af denkommunale og statslige skatteforvaltning muliggør. Sammenhængen mellemressourcer og provenu er meget kompleks og ikke entydig. På den baggrunder det ikke muligt præcist at vurdere provenuet ved øget ligning.
SF har disponeret over afsatte puljer, herunder globaliseringspuljen og satspuljen.Det bemærkes hertil, at SF ikke er aftalepart iAftale om fremtidens velstand og velfærdog derfor ikke har medvirket til at sikre det råderum, der er grundlaget for globali-seringspuljen.
6
Ad. 2) Investeringer, jf. tabel 1 i SF’s finanslovsforslag for 2010SF’s investeringsforslag omfatter offentlige udgifter på 9½mia.
kr. inklusivekommunernes og regionernes udgifter til energirenoveringer. Derudover vil SFåbne for statslån til private energirenoveringer. SF skønner, at initiativerne vil øgeoffentlige og private investeringer med mindst 12 mia. kr. i 2010.Investeringsforslagene er ikke konkretiseret tilstrækkeligt til, at det er muligt atforetage en nærmere vurdering af enkeltinitiativerne. Finansministeriet vurderer, atenkeltinitiativerne til dels omfatter offentlige investeringer, men andre offentligeudgiftsposter vil dog også øges som følge af forslagene, herun-der navnligt offentlige subsidier. Der anvises ikke finansiering af investeringsfor-slagene i 2010. Det indebærer, at underskuddet på de offentlige finanser vil bliveøget i 2010.Finanspolitikken i Danmark er i forvejen meget lempelig i 2010, og mange af deinitiativer, der er truffet beslutning om herhjemme og i udlandet, begynder først atvirke med stigende kraft den kommende tid. Samtidig begrænses de finanspoliti-ske handlemuligheder af især løn- og konkurrenceevneudviklingen og et stort prespå den offentlige økonomi,jf. Økonomisk Redegørelse, august 2009.
Hvis SF’s egen vurdering af investeringerne i udspillet på 12 mia. kr. lægges tilgrund, skønnes investeringsforslagene at øge den økonomiske aktivitet svarendetil ca. ½ pct. af BNP i 2010. Der skønnes en yderligere mærkbar reduktion af denoffentlige saldo i 2010. Realvæksten i de offentlige investeringer kan udgøre opmod 40 pct. i 2010, hvis investeringsforslagene gennemføres. Ifølge foreliggendedata, der rækker tilbage til slutningen af 1940’erne, vil det svare til et historisk højtinvesteringsløft. Det kan reelt vise sig vanskeligt at realisere et sådant investerings-løft.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen