Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837149_0001.png
837149_0002.png
837149_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 84vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 84:

”Ministeren bedes kommentere indholdet i ingeniør Thyge Lauritsens ”Notatom Et smallere Hvidovre”, jf. L 134 – bilag 8 omhandlende Trafikstyrelsensfejlagtige, udokumenterede og/ eller mangelfulde påstande om alternativet ”Etsmallerede Hvidovre” i Trafikstyrelsens notat med bemærkninger til rapporten”Bedre bane –bedre løsninger”.”

Svar:

Thyge Lauritsens fremhæver en række forhold som jeg hermed skalkommentere.1. Det er Thyge Lauritsens opfattelse, at Trafikstyrelsens fejlagtigt skriver inotat bilagt besvarelsen af spørgsmål 4, at løsningen med smallere mortorvejmedfører indgreb i motorvejsrampen fra øst til Avedøre Havnevej. ThygeLauritsen henviser til en skitseret linjeføring på baggrund af et luftfoto. Denskitserede linjeføring er kopieret fra rapporten "Bedre baner - bedre løsninger"udarbejdet for Valby Lokaludvalg og Hvidovre Kommune af det svenskerådgivningsfirma ÅF Infraplan.Den skitserede linjeføring er imidlertid ikke sammenfaldende med denlinjeføring, som Trafikstyrelsen fremlagde forud for den offentlige høring omløsningsmuligheden ”Smallere motorvej i Hvidovre”. I Trafikstyrelsens forslager der taget højde for en lang række forhold, bl.a. eksisterende ledningsanlæg ijorden. Trafikstyrelsens linjeføring i løsningsmuligheden er vist på tegningernepå Trafikstyrelsens hjemmeside under Baneprojekter, København-Ringsted,Høringsproces, Miljøredegørelse 5, bilag. Der henvises i øvrigt til besvarelsen afspørgsmål 57.2. Thyge Lauritsen mener, at Trafikstyrelsen undlader at skrive, at motorvejenvestgående kun får trafik fra to kørebaner.
Der skal i den forbindelse henvises til, at Vejdirektoratet har vurderet, at derselv med den nuværende trafikmængde vil opstå trafikafviklingsproblemer vedindsnævring af motorvejen gennem Hvidovre.Rådgivningsfirmaet COWI A/S har for Trafikstyrelsen tidligere undersøgt dekapacitetsmæssige konsekvenser ved indsnævring af motorvejen gennemHvidovre, og konklusionen var, at der med den forventede trafikudvikling vilopstå betydelige kapacitetsproblemer ved krydset Folehaven/Ring 2.Problemerne vil forværres ved indsnævring til 2 spor i vestgående retning.3. Thyge Lauritsen har den opfattelse, at et det ikke vil være nødvendigt med etpermanent elektronisk trafikledelsessystem på denne del afmotorvejsstrækningen ved etablering af løsningen med smallere motorvej somfremhævet af Trafikstyrelsen.I Trafikstyrelsens kapacitetsvurderinger af indsnævring af motorvejen gennemHvidovre til 2 vestgående spor (+ nødspor), er konklusionen, at der vil opstå enreel risiko for trafikafviklingsproblemer i krydset Folehaven/Hvidovrevej.Etablering af et elektronisk trafikledelsessystem vil være en måde at optimeretrafikafviklingen på og samtidig hæve trafiksikkerheden.4. Thyge Lauritsen mener, at Trafikstyrelsens opgørelse over gener og merprisfor løsningsmuligheden "Smallere motorvej gennem Hvidovre" erudokumenteret.Jeg henviser til Trafikstyrelsens notat bilagt besvarelsen af spørgsmål 4 ogbesvarelse af spørgsmål 1399 (TRU alm. del) 2008-09.5. Thyge Lauritsen anfører korrekt, at der var fejl i Trafikstyrelsenshøringsudgave af miljøredegørelse fra september 2008 vedrørendekørebaneantal i løsningsmuligheden ”Smallere motorvej i Hvidovre”.Jeg skal medgive, at det burde efterfølgende have fremgået af Trafikstyrelsensnotat bilagt besvarelsen af spørgsmål 4, at 3+2-løsningen har været undersøgtsom et alternativ til 2+2-løsningen, idet sidstnævnte indeholder en reel risikofor trafikafviklingsproblemer i krydset Folehaven/Hvidovrevej.6. Thyge Lauritsen mener, at linjeføringen gennem Hvidovre mere er udtryk forVejdirektoratets interesser end for de samlede samfundsinteresser.Trafikstyrelsen har i forbindelse med udarbejdelse af miljøredegørelsen og detpolitiske beslutningsgrundlag for København-Ringsted projektet belyst degener og omkostninger der er for miljøet, banens naboer og samfundet somhelhed inden for den økonomiske ramme, som blev afstukket i den politiskeaftale ”En moderne jernbane” i oktober 2009.
Side 2/2
Vejdirektoratet har i den forbindelse ligesom en lang række andremyndigheder, virksomheder, foreninger og borgere haft mulighed for at afgivehøringssvar i forbindelse med VVM-processen.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt